Strojírenství

10. května 2024 00:01

Technologie výroby medailí na MS v hokeji

MS v hokej dnes začíná! Jaká je technologie výroby medailí? Zajímavá a docela komplikovaná. Zahrnuje spoustu materiálů, ale hlavně výrobních postupů.

Inzerce

Tělo medaile je z křišťálu a vyrábí se v severních Čechách.

První fází výroby je tzv. fusing – kdy se mezi dvě skleněné tabule nasype soda a společně se spečou při teplotě 860 stupňů. Následuje řezání skla na vodním paprsku, což je metoda vhodná právě pro komplikované materiály, jakými je například spékané, lepené nebo vrstvené sklo. V další části je sklo po obvodu vybroušeno do přesného tvaru, vyleští se horní plocha, na kterou se předkreslí a vybrousí ostré řezy. Nakonec se na sklo nanáší drahé kovy technikou malování, ty se posléze vypálí v peci za teploty 560 stupňů.

Sklo jsem zvolila záměrně. Svým charakterem připomíná led a vybroušené ostré řezy na něm pak symbolizují stopy po bruslích vyjadřující dynamiku a pohyb,“ popisuje ve videu hlavní myšlenku autorka medailí Kateřina Handlová.
https://www.iihf.com/cz/events/2024/wm/news/59142/the_new_medals_have_been_revealed

Kovová obroučka je z nerezi.

Druhou část medaile představuje kovová obroučka, která je vysoustružena z nerezové oceli a odkazuje k mantinelům, které ohraničují herní plochu. Na hotový polotovar je vygravírován oficiální název Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024 a hotový rámeček je na závěr pokoven. Pro kompletaci zbývá připojit stuhu jejíž design je zhotoven sítotiskem.

Třetím prvkem medaile je stuha, dekorovaná sítotiskem. Barva stuhy není jednotná pro všechny kovy, ale odráží všechny tři české národní barvy.

Medaile, která má ve výsledku tvar puku a hmotnost 250 g, má krásný design a je pěkným příkladem českého řemeslného umění.

Teď už zbývá jen jednu z nich vybojov

Jiří Klusáček – oneindustry – za použití materiálů (text, foto, video): www.iihf.com

Mohlo by se Vám líbit

Robotizace se vyplácí. OSTROJ rozšiřuje kovárenskou výrobu

Česká strojírenská společnost OSTROJ rozšiřuje produkci zápustkových výkovků pro automobilový koncern Volkswagen. Díky investici do moderní robotické kovací linky se opavské společnosti podařilo významně zvýšit […]

Inovativní podlahové desky con-pearl®: Nová éra užitkových vozidel

Je čas na něco nového! Alternativou dřevěných podlah a obložení stěn užitkových vozidel a dodávek jsou nově polypropylenové voštinové desky con-pearl®. Jsou o cca 50 […]

Tatra Trucks má nejmladšího ředitele výzkumu a vývoje ve své historii

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub Pončík, který spojil svou profesní dráhu s nejstarší českou automobilkou již […]