Strojírenství

25. října 2023 22:51

Reportáž z konference: „Očekávaný vývoj leteckého a kosmického průmyslu v ČR a ve světě“

25. 10. 2023 Brno, 4. ročník

Inzerce

Letecký obranný průmysl roste. Budoucnost není jen vývoj a výroba, ale i výcvik.

„Rozvoj obranného a leteckého průmyslu“

Blok příspěvků „Rozvoj obranného a leteckého průmyslu“ zahájil  Ing. Josef Kašpar, Feng. – Prezident Asociace leteckého a kosmického průmyslu, z.s., Předseda představenstva a generální ředitel, Výzkumný a zkušební letecký ústav, a. s..  Ten v příspěvku zmínil, že chybí strategie provázání oboru se státem, letectví nemá partnera na straně státu, který by za letectví „kopal“. Zmínil také, že chybí státní strategie rozvoje leteckého průmyslu. Jedinou výjimkou na straně státu je Ministerstvo obrany, které má programy zaměřené na letectví. Jedním z nich je program F-35, do kterého je dnes zapojeno 11 firem, které jsou oficiálně zařazeny do spolupráce s Lockehed Martin. Pan Kašpar zmínil analýzu asociace ohledně schopností českého leteckého průmyslu, která ukázala, že existují rezervy hlavně ve vzdělávání. Na chybějící mladou a vzdělanou populaci v oboru navazuje, (a s tím souvisí), pomalá aplikace výzkumu a vývoje, nasazení robotizace, automatizace, IT, software, 3D tisku a malá je i spolupráce s VŠ. Průmysl letectví je také podkapitalizovaný.

Problémem je i fragmentace průmyslu, kdy v Česku existuje řada firem, které už nejsou start-upy, ale stále jsou malé a mají jen okolo 10-15 zaměstnanců, což je vzhledem ke globální konkurenci málo. V oboru se tedy předpokládá v blízké době řada akvizic, ale také generačního předávání firem.

Nový letoun AERO

Plně obsazený sál oslovil v dalším příspěvku pan Ing. Michal Orlita, zástupce AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Představil letounu MG s novým motorem Williams. Relativně lehké a jednoduché cvičné letadlo (pro širokou veřejnost: letadlo s kabinou pro pilota i pro instruktora) s doletem 1500 km (4 hodiny letu). U nového letadla se dokončují zálety a finišují se první kusy, které jsou určeny pro Vietnam, Maďarsko a ČR. Nová je digitální kabina (digitalizace přístrojů) – ta zahrnuje  velké displeje namísto desítek budíků. Významnou změnou je „datalink“ – tedy technologie komunikace s pozemním centrem a ostatními letadly a dalšími zbraněmi vč. například ponorek. Pan Orlita také zmínil fakt, že výcvik pilotů sám o sobě je přidanou hodnotou, která přináší zisk, a které se chce firma do budoucna věnovat. Důvodem je také přizpůsobení se trhu, který celosvětově absorbuje už pouze jen desítky letadel ročně.

Mgr. Jiří Protiva, – Ředitel, LOM PRAHA s.p. Promluvil o transformaci státního podniku, který funguje pro Armádu ČR jako firma zajišťující servis, údržbu a logistiku. Jedním z významných aktuálních projektů je přechod z ruských vrtulníků na vrtulníky Viper. Dochází i k rozšiřování výcvikových kapacit (pro země Afriky, Asie, NATO), s čím souvisí i výstavba vlastních simulátorů. Firma ale nabízí i celému průmyslu volné kapacity ve výrobě, konkrétně obrábění, galvanovnu a 3D tisk (vše v certifikovaném režimu).

Ing. Jaroslav Pecháček, – Viceprezident, Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu České republiky v krátké přednášce zmínil příklad dvou členů asociace – vedoucích firem z oboru – Czechoslovak group a Česká Zbrojovka, které nakupují firmy v zahraničí. Ty jsou příkladem oboru, který roste, je sebevědomý a navazuje na sebe řadu nových a start-upových firem přinášejících inovace a technologie. Obrat sektoru je nyní větší než 50 miliard Kč. Díky válce na Ukrajině činil v roce 2022 export 36,7 miliard Kč, což je dvojnásobek oproti roku 2021.

Ing. David Kollhammer, – Výkonný ředitel, Zetor Engineering   

Navázal na předchozího řečníka a představil nové bojové vozidlo 4×4 Zetor Gerlach. I když se nejedná o téma letectví, bylo zajímavé poslouchat, že v České republice je další firma, která má zpracovaný vlastní projekt/produkt od vývoje do výroby až po reálné nasazení. Prototypy prošly zátěžovou zkouškou v Afghanistánu a na Ukrajině, a de-facto vozidlo vzniklo na základě požadavků slovenské vlády. Benefitem vozidla je modulární systém (skládačka zajišťující variabilitu provedení a rychlou opravitelnost). Hlavním tahákem vozidla pro 8 vojáků, je dvojitá podlaha, která v testech přestála výbuch 8 TNT, při zachování interiéru vozidla (zachování života posádky). Samostatné nápravy zajišťují i průchodnost v poušti, což je dnes nutná podmínka u tohoto typu bojové techniky. Další vývoj firmy směřuje k bezpilotnímu, dálkově ovládanému, pozemnímu vozidlu na podporu pěchoty.

Blok nazvaný „Názory a zkušenosti dodavatelů a partnerů leteckého a obranného průmyslu“ zahájil Ing. Jaroslav Hovorka, Ph.D., –Výkonný ředitel a jednatel MESIT asd, s.r.o. (MESIT asd – aerospece and defence), který představil komplexní možnosti výroby firmy MESIT v leteckém průmyslu od vývoje a výroby elektroniky, přes nástrojárnu, obrábění, přesné lití, až po finalizaci výroby a support. Ke klíčovým produktům a kompetencím firmy v letecké branži patří: měření plnění a přečerpávání paliva, řídící jednotky, měřiče, interkomy, palubní přístroje, klimatizace a vytápění kabiny, mechanické dílce, odleďování letounu, oblast taktické komunikace (radiostanice, hovorové soustavy). Jedná se o systémy s vysokým exportním potenciálem. Klíčovou pro firmu je vlastní vývoj systémů a jejich testování.

Ing. Pavel Sobotka, –Ředitel, Frentech Aerospace představil technologie firmy zabývající se výrobou, vývojem a testováním v leteckém, obranném a kosmickým průmyslu. Firma historicky vyrobila více jak 2,5 mil dílů pro Airbus. Nebo 1500 mechanismů pro solární panely družic. Vyrábí i palivové ventily pro kosmické rakety vč. testování. Pan Sobotka zmínil i výbornou spolupráci s VUT Brno na nových unikátních technologiích.

Ing. Martin Šimonyi, –Riaditeľ úseku riadenia kvality představil kapacity a výrobní možnosti firmy Letecké opravovne Trenčín, a.s.

Ing. Kamil Bartoš, -FANUC Czech Republic zmínil globální trendy v robotizaci (kolaborativní roboty, interface, ovládání smartfony). A zejména technologie robotizace v leteckém průmyslu: kontrola, montáž, lepení, nanášení, nýtování, svařování, broušení, obrábění, opracování odlitků, laserové kalení…

Ing. Jakub Makový, –Výkonný ředitel, New Space Technologies s.r.o. představil moderní konstrukční kancelář, která stojí na začátku vývoje a výroby produktů a projektů v civilním a bojovém letectví, strojírenství, zbrojním průmyslu.

Téma digitální transformace a platformu pro elektro projekci a konstrukci v letectví představil Ing. Jaroslav Eliáš ze společnosti TECHNODAT. Zajímavý příklad z nasazení jejich systému je u menšího českého výrobce letadel firmy BRM AERO, což bylo na konferenci podrobně zmíněno.

Blok: „ Inovace, nové technologie, výrobky a služby dodavatelů a partnerů leteckého a obranného průmyslu“

3D tisk v leteckém průmyslu

Odpolední program s tématy „Inovace, nové technologie, výrobky a služby dodavatelů a partnerů leteckého a obranného průmyslu“  zahájil Ing. Marek Mančal, obchodně technický ředitel 3Dwiser s. r. o. . Ve svém příspěvku přiblížil možnosti 3D tisku při výrobě letadel, což je čím dál více otázkou malých, menších sérií až individuální kusové výroby. Zajímavý je příklad testování tisku náhradních dílů na dálku. Jeden takový test probíhá například mezi Univerzitou obrany v Brně a vojenskou základnou v Prostějově, kdy cílem je podpora techniků na základně a tisk dílu přímo na misi.

Příspěvek pana Pavla Berky z firmy TEDOM byl věnován aktuálnímu tématu – možnosti energetických a provozních úspor výrobních firem.

Nářadí v Industry 4.0 

Pan Erich Marek, -Business Development Manager pro Aerospace, Desoutter Eastern Europe se ve svém příspěvku věnoval tématu specifického nářadí při výrobě letadel. Například v běžném civilním letadle je 3 miliony děr, a taková porce už vyžaduje novou techniku, nové materiály a nasazení automatizovaného výrobního nářadí spolu s roboty. Včetně procesní kontroly celého systému výroby vrtání, spojování a digitalizace tohoto procesu.

Drony

Ing. Jan Kubata, -Ředitel Divize Aviation, Výzkumný a zkušební letecký ústav, a. s. přednesl přednášku na téma letectví v urban air mobility (přeprava osob ve městech) advanced air mobility (obecně přeprava drony v širším kontextu). A přiblížil globální situaci v oblasti vývoje a výroby dronů vč. aktuálních českých prototypů.

Jan Hruška, – Obchodní ředitel a spolumajitel společnosti Mejzlik Propellers představil svoji firmu, která vyrábí drony a vrtule pro civilní a vojenský sektor. Většina produkce – 99% jde na export, například pro firmy Bell, Aerobus, NASA, Amazon a divizi Google.

Slova se ujal Ing. Pavel Hanousek, AURA, s. r. o. , který představil platformu „Publi“ pro publikování a řízení elektronické dokumentace na bázi HTML protokolu.

O závěrečné slovo se postaral Prof. Doc. Stanislav Škapa, Ph. D., který se věnoval tématu budoucí dynamiky růstu přepravy leteckého průmyslu a dalším trendům v letectví.

Letošního ročníku se zúčastnilo o více jak 30 partnerských firem s vlastní prezentací technologií, výrobních kapacit a služeb v oboru.

Živě se disukutovalo i v předsálí, kde tradičně nechyběly praktické ukázky firem z oboru.

Příští konference se bude konat v roce 2024, více informací na: www.konference.org.
Jiří Klusáček – redakce www.oneindustry.cz (mediální partner konference)

 

 

 

Mohlo by se Vám líbit

Rozhovor: Robot není hrozba, ale pomocník a partner člověka

Rozhovor s Radkem Velebilem (Sales Manager KUKA CZ&SK) Inzerce Automatizace výroby se stala kvalitativně novou etapou technického rozvoje v 50. letech minulého století. Velikost změn, které […]

Tatra Trucks má novou konstrukční kancelář v Brně, v blízké době přibude další v Ostravě

Kopřivnická automobilka nastartovala procesy restrukturalizačních kroků a investic, která mají výrazně zvýšit objem produkce a také zefektivnit její chod v mnoha oblastech. Kvůli navýšení výroby i […]

Pozvánka na 8. ročník konference „Očekávaný vývoj odvětví kolejových vozidel v ČR a ve světě“

Pozvánka na 8. ročník konference: konferenci: „Očekávaný vývoj odvětví kolejových vozidel v ČR a ve světě“, která se koná dne 24. 4. 2024 v Brně, v kongresovém centru Quality Hotel […]