Strojírenství

19. září 2024 11:48

Komentář: Komunikace se zákazníkem ve strojírenství

Žádná strojírenská firma, ať již výrobní či obchodní, nemůže fungovat bez zákazníků.  Co se mění je komunikace se zákazníkem. Být v kontaktu se zákazníkem a naslouchat jeho přáním a potřebám je klíčová věc, která určuje směřování firmy. Z této komunikace vyplývá produktová strategie: co se bude vyrábět, jaká služba se nabídne, a kdo je náš zákazník.

Požadavek na kvalitu a cenu je trvalý, roste tlak rychlost komunikace.  Dříve stačilo dodat zboží i v rámci týdnů, pak dnů, dnes jde často o hodiny. A třeba takový toolbox na výdej nástrojů ve firmě představuje už „záporný čas“.

Roste potřeba znalosti technologie, potřeba specializace. A roste i potřeba dodat komplexní službu (v koordinaci s dalšími firmami). To je složité a pracné, ale je to zároveň cesta k vyšší přidané hodnotě. Tímto postupem se firma z původní pozice „dodavatel produktu“ dostává do pozice „služby pro zákazníka“, a to včetně řešení technologie, což opět znamená práci navíc. Ale, kdo nabídne službu a technologii, ten dodává. V automotive už u řady komponent dávno proběhl i přesun vývoje z automobilky na subdodavatele.

Je čím dál složitější upoutat zákazníka a jeho pozornost. Získat jeho čas a vyšetřit si vlastní čas na komunikaci s ním. Podíl komunikačních kanálů směrem k zákazníkovi roste. Je to třeba vidět na tom, jak se v posledních letech úspěšně ve strojírenství rozjely „zákaznické a klientské dny“.

Vytipovat možného nového zákazníka, zacílit na něho a oslovit ho, to je skutečný marketing. Ve firmách je ale tato činnost podceněna, není na ni čas. Je redukována na webové stránky, hromadnou rozesílku e-mailů na už stávající zákazníky a příspěvky na Linkedinu, kde konkurujete velkému množství jiných příspěvků, a kde „zobrazení“ vůbec neznamená, že příspěvek někdo otevřel a četl. Navíc, i tady platí, že „počet zobrazení“ se automaticky nerovná „počtu unikátních zobrazení“.

Můj kamarád, který v Praze v gastro oboru denně uvaří a rozdistribuuje několik tisíc jídel, potřeboval pro svůj byznys vyrobit na míru několik výdejních automatů na teplé pokrmy. Ale absolutně netušil, na koho se obrátit. Jsou v Praze nějaké strojírny, konstrukční kanceláře, zakázková kovovýroba? Kdo by to mohl vyrobit? Zeptal se. Nevěděl nic… Nakonec našel několik firem a po letech jsou prototypy ve zkušebním provozu.

Když se zeptáte nějakého odborníka z jiného oboru, aby Vám vyjmenoval nějaké známé výrobní strojírenské firmy, schválně, kolik jich bude? Vyjmenuje z hlavy někdo víc jak dvacet?

A to jsou u nás strojírenských firem a kovovýrob desítky tisíc.

Všechny mají pěkný web, ale minimální marketing. Často ani na svém webu nemají uvedené vše, co vyrábí a nabízí. A v dané konkurenci jsou kapkou v moři. To je realita.

 

Mohlo by se Vám líbit

Inovativní koncept vibračních van pro lepší kvalitu, vyšší efektivitu a zlepšení konkurenční pozice

Chytrý koncept automatizace pomáhá výrazně zkrátit dobu zpracování Šneky pro plastifikaci, sloužící k tavení plastových granulí, jsou nedílnou součástí každého vstřikovacího stroje. Aby Engel Austria […]

Huisman představuje Rope Vision jako nejnovější rozšíření svého servisního portfolia

Společnost Huisman uvedla na trh Rope Vision, pokročilý nástroj pro automatickou vizuální inspekci ocelových lan. Systém je určen zejména pro lana těžkotonážních jeřábů, které jsou […]

TS0501: Nový standard v soustružení superslitin

Společnost Seco oznamuje uvedení třídy Duratomic® TS0501 vyvinuté pro výjimečný výkon při dokončovacím soustružení moderních superslitin s vysokou tvrdostí, ale i tradičních materiálů, jako je […]