Strojírenství

06. června 2019 11:17

Jak vybrat bezpečnostní sklo do obráběcího stroje?

Možná tu situaci znáte. Pracovníci už přes poškrabané a popraskané sklo nevidí do stroje a nemůžou tak pracovat. Co s tím? Kdekoho napadne, že stačí vyměnit původní „sklo“ za nové a z toho důvodu osloví nejbližšího sklenáře. Ten dodá bezpečnostní sklo (např. connex) a celý problém je vyřešen.

Je to tak jednoduché?

Bohužel ne. Originální „sklo“ se pravděpodobně skládalo z polykarbonátu a kaleného skla. Pokud jste ho nahradili bezpečnostním sklem, jako je connex, nemusí plnit bezpečnostní funkci. Konkrétní složení skla uvádí normy EN 12415 pro soustruhy, EN 13128 pro frézky a EN 12417 pro obráběcí centra.

Důvody:

  1. Pokud na stranu pracovníka místo polykarbonátu umístíte sklo, při nárazu z vnitřní strany (např. uletí nástroj nebo opracovávaný materiál) dojde k tomu, že ze strany skla vyletí tisíce jehlicovitých střepů. Tyto střepy můžou poškodit nejen oči, ale také tvář a krk pracovníka.
  2. Polykarbonát má oproti sklu vysokou schopnost absorbovat energii. To znamená, že dostatečně silný polykarbonát (tloušťka se určuje podle potřebné bezpečnostní třídy) dokáže zastavit „projektil“, který se uvolní v pracovním prostoru. Pokud použijete pouze bezpečnostní sklo, projektil jím pravděpodobně proletí a vážně poraní pracovníka.

Inzerce

Jaká je funkce skla u bezpečnostních průhledů?

Nevýhodou samotného polykarbonátu je jeho citlivost. Snadno se poškrábe a jinak poškodí (např. odletujícími kousky kovu). Zároveň jeho odolnost výrazně klesá, pokud je dlouhodobě vystaven chladicím tekutinám. Z tohoto důvodu je lepší polykarbonát z vnitřní strany krýt kaleným sklem. Samotné sklo v obráběcích strojích tedy nechrání pracovníka, ale jen polykarbonát.

Jaké jsou možnosti?

Standardní jsou tři typy bezpečnostních průhledů a záleží na výrobci, jaký typ s ohledem na potřebnou bezpečnost zvolí.

Samotný tvrzený polykarbonát (schéma 1)

U některých obráběcích strojů se můžeme setkat s tím, že je do průhledu nainstalován pouze samostatný polykarbonát s tvrzenou vrstvou. To má ovšem několik rizik. Podstatným problémem je, že polykarbonát je velmi citlivý materiál. Své vlastnosti ztrácí i časem a působením kapalin dochází ještě k rychlejší degradaci

Sendvič tvrzeného polykarbonátu a kaleného skla (schéma 2)

Tento typ se vyrábí laminací pomocí speciální polyuretanové folie. K laminaci se používá tvrzený polykarbonát požadované síly a tvrzené sklo, které chrání polykarbonát proti poškození z vnitřní strany stroje. Speciální páska po celé hraně chrání prohled proti působení tekutin. Výhodou je, že polykarbonát není vystaven působení pracovních kapalin.

Sendvič tvrzeného polykarbonátu a kaleného skla s dutinou (schéma 3)

Sendvič se vyrábí jako klasické izolační sklo. Polykarbonát a sklo spojuje hliníková lišta nebo tmelicí páska. Výhodou je, že dva materiály s rozdílnou roztažnosti (sklo a polykarbonát) jsou bezpečně odděleny a nebudou na sebe vzájemně působit. V případě tohoto typu průhledu musí být pouze dobře zajištěno, aby nedocházelo k vlhnutí dutiny.

Pro bezpečnost pracovníků není podstatné, zda se do stroje instaluje průhled typu 2 nebo 3. Určitá rizika přináší především verze 1, kde je pouze polykarbonát. Je vždy důležité myslet na to, aby „okno“, nové i náhradní, splňovalo požadavky na bezpečnostní normu. Podle normy a bezpečnostní třídy (např. třída odolnosti dle EN 1S0 23125 A2, B2, C1) se pak při výrobě zvolí síla polykarbonátu.

www.sklarnaleopold.cz

Mohlo by se Vám líbit

GUMEX nabízí svým zákazníkům pokročilé obrábění v 5 osách

Nový obráběcí stroj s pětiosým vřetenem a pilovým kotoučem zajišťuje vyšší přesnost a rychlost výroby Společnost GUMEX, přední tuzemský výrobce produktů z pryže a plastů, rozšiřuje […]

TOP 10 technologických trendů v obrábění a zpracování kovu 2024

Dalo by se říct: „obrábění je stále stejné“, jako třeba před padesáti lety. Základní formule je neměnná: stroj-nástroj-obrobek, zde se nic nemění. Trvalým trendem je […]

Hyundai Tucson překonal další milník: 2 000 000 aut z Nošovic

Výrobní závod Hyundai Motor Manufacturing Czech vyrobil od zahájení produkce v Nošovicích již dvoumiliontý vůz Tucson Dva z pěti Tucsonů prodaných v Evropě mají buď […]