13. března 2022 20:55
Elektrický pohon zajišťující spoustu zábavy při jízdě na skateboardu
- Termoplastický kompozit Tepex společnosti LANXESS je používán k výrobě ultratenkých a lehkých elektrických skateboardů
Elektrické skateboardy představují snadný způsob pohybu, který se od běžného skateboardingu značně liší. Jejich konstrukce je však velmi náročná. Elektrické komponenty, včetně baterie a motorů pohánějících kolečka, musí být umístěny ve velmi malém prostoru, aby bylo prkno lehké a jezdec s ním mohl snadno manipulovat. Termoplastické kompozity Tepex společnosti LANXESS přinášejí nové možnosti, jak postupovat při konstrukci elektrických skateboardů. Jedním z příkladů jsou skateboardy OKMOS SL-01 od francouzské firmy EMI SAS.
Deska odlitá z jednoho kusu
Běžné skateboardy se obvykle skládají z relativně ploché dřevěné desky, na které jezdec stojí. U elektrických verzí je pod deskou plastový box obsahující elektrické vybavení včetně baterie. Konstrukce skateboardu od firmy EMI má však desku ve tvaru žlabu. S výjimkou motorů, které jsou namontovány na zadní straně skateboardu, jsou v konstrukci umístěny všechny elektrické a elektronické komponenty včetně baterie. Žlab je pak uzavřen krytem. Díky kompozitu Tepex lze vyrobit žlab s tloušťkou stěny pouhé tři milimetry.
Extrémní odolnost
„Tepex je extrémně odolný díky své vysoké pevnosti v ohybu. Zároveň je velmi lehký, deska váží pouhých 2,5 kilogramů,“ říká Jean-Marie Olivé, technická manažerka vývoje aplikací v obchodní jednotce High Performance Materials (HPM) společnosti LANXESS. Navzdory tenkým stěnám jsou elektrické a elektronické komponenty v desce bezpečně chráněny před nárazy a vlhkostí.
Efektivní a integrovaná výroba
Deska ve tvaru žlabu se vyrábí v rámci jediného kroku. Nejprve robot vloží kovovou základní desku do tvarovacího stroje. Poté do něj vloží zahřátý a změkčený kompozit Tepex. Během jedné operace je pak celá konstrukce vytvarována a přetavena plastovou směsí vyztuženou krátkými skleněnými vlákny. „Tento proces je velmi efektivní a vysoce integrovaný, což znamená, že během stejné operace lze upevnit nejen desku, ale také drátové vedení a držák baterie. Na rozdíl od mnoha běžných elektrických skateboardů tak není nutné zvlášť šroubovat jednotlivé díly,“ vysvětluje Jules Staedelin, manažer pro výzkum a vývoj ve společnosti EMI.
Dokonalé spojení kompozitního a vstřikovaného materiálu
Kompozitní část je vyrobena z materiálu Tepex dynalite 102-RG600(6), který je vyztužen šesti vrstvami průběžných skleněných vláken. Z tohoto materiálu je vyráběn i kryt desky. K tvarování je použit polyamid 6 Durethan BKV30H2.0EF od společnosti LANXESS, který byl optimalizován právě pro tento účel. Tavenina při tvarování velmi snadno teče, takže u plnění tvarovacího stroje lze bez problémů realizovat i dlouhé dráhy toku. Více informací o produktové řadě Tepex a odlehčených konstrukcích společnosti LANXESS najdete na www.tepex.com a https://lightweight.lanxess.com.
Společnost EMI vyvinula své nové skateboardy ve Francii, kde je také vyrábí. Tvarovací stroj pro hybridní vstřikování materiálů je rovněž založen na vlastních odborných znalostech. Společnost se sídlem v Saint-Louis v Alsasku je známá díky svým výrobkům, jak jsou plastové kompozitní díly vyztužené vlákny pro lehké konstrukce vozidel. Další podrobnosti o nových elektrických skateboardech najdete na adrese www.okmos.fr/.
Termoplastické kompozity Tepex společnosti LANXESS otevírají nové možnosti při konstrukci elektrických skateboardů. Jedním z takových příkladů jsou skateboardy OKMOS SL-01 od francouzské firmy EMI SAS.
Fotografie: EMI
Deska ve tvaru žlabu ukrývá všechny elektrické a elektronické komponenty včetně baterie. Motory jsou namontovány na zadní straně skateboardu.
Fotografie: EMI
Mohlo by se Vám líbit
MSV 2025: Letos společně s veletrhem Transport a Logistika
- Strojírenství
-
18. září 2025
Od 7. do 10. října 2025 se Brno promění v centrum průmyslového dění. Letos se Mezinárodní strojírenský veletrh koná také společně s veletrhem Transport a Logistika, […]
TECHNOLOGY DAYS firmy Stäubli!
- Automatizace + Robotizace
-
17. září 2025
Dnes jsme s jobindustry a oneindustry vyrazili mezi odborníky z oblasti robotiky a automatizace na TECHNOLOGY DAYS firmy Stäubli. Více jak 20 robotů v akci! Přes 600 návštěvníků! […]
HENNLICH vyvinul systém pro dávkování tuku do ložiskových skříní železničních dvojkolí
- Automotive
-
16. září 2025
Některé výrobny a opravny železničních vagónů nebo železničních dvojkolí stále sází na ruční dávkování tuku do ložiskových skříní dvojkolí. Tento postup je však nepřesný, časově […]