Obrábění

10. dubna 2017 00:31

Vše pod jednou střechou

Úctyhodný výrobní řetězec českého výrobce letadel ‚Aircraft Industries’ zahrnuje obráběcí centrum HBZ AeroCell 700/200 od firmy Handtmann jakožto „jeden stroj pro všechny velké konstrukční díly“ a dosahuje obráběcí časy nižší až o 50 %!

Horizontální 5osé obrábění, vysoká výkonnost vřetene, dlouhodobá spolehlivost, malá podlahová plocha a flexibilita, umožňující výkonně obrábět všechny jejich velké konstrukční díly na jediném stroji: to byla rozhodující fakta, jež vedla k rozhodnutí začlenit do jedinečně rozsáhlého výrobního řetězce Aircraft Industries 5osé horizontální obráběcí centrum ze série HBZ Aerocell. K tomu, aby společnost investovala do obráběcího centra firmy Handtmann, ji přiměla i důvěra a dobrá spolupráce od samého začátku rozhodovacího procesu.

Český výrobce letadel není jako kterýkoliv jiný výrobce letadel. Aircraft Industries, a. s., má všechny své kompetence a procesy „pod jednou střechou“ v jediném areálu – skutečnost, na kterou jsou hrdí jak majitelé, tak zaměstnanci. Od designu, tvarování hliníkového plechu a oceli, obrábění dílů, sváření a nýtování až po povrchovou úpravu, tvrzení, lakování, měření, montáž, zkoušení a revizi, s cílem postavit své vlastní letadlo – dvoumotorové turbovrtulové letadlo pro regionální dopravu L410, které je určeno pro ty nejnáročnější letové podmínky; společnost zajišťuje celý proces od nákupu surovin až po hotový letoun. Německý výrobce obráběcích strojů Handtmann byl vybrán, aby se stal nedílnou součástí tohoto jedinečně rozsáhlého výrobního řetězce v České republice a se svým HBZ AeroCell hraje významnou úlohu při výrobě L410 a pro subdodávky pro jiné výrobce mezinárodních leteckých programů.

Inzerce

Aircraft Industries, a. s.: Tradice a pokrok

Jediný český výrobce malých dopravních letadel s přibližně 1 000 zaměstnanci v současné době vyrábí kolem deseti letadel ročně. Během 80 let své existence společnost se sídlem v Kunovicích prošla významnými změnami a rekonstrukcemi. Po založení společnosti v roce 1936, kdy byla v Kunovicích zřízena pobočka podniku AVIA Letňany, aby zajišťovala servis jeho letadel, se společnost během let přeměnila z opravářského střediska pro letadla v jediného výrobce malých civilních dopravních letadel v České republice a v jednoho z největších zaměstnavatelů v regionu. Poté, co bylo v prostorách společnosti v roce 1957 postaveno první letadlo, zkušební let prvního L410 proběhl v roce 1969. Výroba od té doby pokračovala nepřetržitě a do dneška bylo vyrobeno přes 1 200 strojů řady L410. V současnosti je jich v provozu více než 350 ve více než 50 zemích po celém světě. Dnešní název společnosti – Aircraft Industries – existuje od roku 2005, kdy ho vytvořil nový český vlastník (PAMCO). Jméno „LET“ zůstalo jako obchodní značka, ne však jako název společnosti. Už od roku 2008 měl většinu akcií ruský průmyslový holding UGMK, a srpnu 2013 se stal majitelem společnosti. Od roku 1936 bylo v Kunovicích vyrobeno více než 8 000 letadel různých typů.

Výroba letadel a smluvní subdodávky

V dnešní době společnost Aircraft Industries není jen jediným výrobcem malých civilních dopravních letadel v České republice, ale také významným dodavatelem konstrukčních součástek pro letadla. Profesionální know-how, velká výrobní kapacita, jakož i kvalita a technologická úroveň umožňují Aircraft Industries kromě obrábění dílů pro vlastní letadla dodávat i díly pro jiné významné výrobce letadel, jako jsou GKN Aerospace Transparency Systems (sloty na náběžné hraně pro křídla Boeingu 787 Dreamliner a sání vzduchu do motoru pro letadla CASA CN – 235). Díky významné modernizaci strojního zařízení se výrobní kapacita pro subdodávky dokonce ještě zvýšila, a výrobce letadel tudíž může nabídnout své zkušenosti i jiným význačným partnerům.

Strojem „L 410 NG“, oficiálně předvedeným na ILA Berlin 2016 a MAKS 2015, společnost Aircraft Industries pokročila v porovnání se stávajícím L 410 UVP-E20.

L 410 – Letadlo pro nejnáročnější podmínky

Standardní verze L 410 UVP-E20 má sedadla pro 19 osob. Používá se rovněž pro přepravu nákladů, jako letecká ambulance, pro „sky diving“ (skok volným pádem s otevřením padáku až těsně nad zemí), námořní dohled, fotogrammetrické skenování a mnoho dalších účelů. Cílové trhy společnosti jsou úzce spjaty s osobitými vlastnostmi letadla. Předurčenými oblastmi použití L 410 jsou všechna letiště s nezpevněným povrchem a obtížnými vzletovými a přistávacími podmínkami. Kromě Ruska jsou cílovými trhy společnosti jihovýchodní Asie, Afrika, Latinská Amerika, ale i Evropa. I když takové hlavní trhy mohou u české společnosti znít nezvykle, pro Air craft Industries jsou skutečně předurčeny. Proč? L410 je dvoumotorový turbovrtulový letoun, určený pro přepravu na krátké vzdálenosti, z odlehlých a poměrně nerozvinutých oblastí do velkých měst, při letu v maximální výšce 4 000 m.

Robert Erhart, obchodní ředitel Air craft Industries: Budeme dál investovat do nových technologií. Naše vize zahrnuje úsilí stát se uznávaným partnerem špičkových hráčů leteckého průmyslu.

5osé horizontální obráběcí centrum HBZ AeroCell 700/200 je vybaveno vysokorychlostním vřetenem s maximálním výkonem 156 kW a rychlostí 30 000 ot/min a zajišťuje maximální odběr materiálu a kratší obráběcí časy.

Specifickými vlastnostmi letounu jsou mimořádně krátké vzletové a přistávací dráhy a schopnost vzlétat a přistávat na nezpevněném povrchu, jako jsou na příklad deštěm promáčená tráva, písek, sníh a rozblácená letiště. Navíc je možné letadlo spolehlivě provozovat i v nejextrémnějších klimatických podmínkách, v rozsahu od −50 °C do +50 °C. Jedním z hlavních příkladů náročných vzletových a přistávacích podmínek je letiště Lukla v Nepálu, které používá dvě L 410 UVP-E20 od Aircraft Industries.

„Horizontální koncepce byla od začátku nezbytným předpokladem,“ uvádí Oldřich Zich.

Jiří Urminský, operátor stroje v Aircraft Industries, oceňuje rychlost a výkon stroje

Letiště se nachází ve výšce 2 847 m. Přistávací dráha je dlouhá pouhých 527 m se sklonem 12 %. Letadla musí letět směrem k horám a na začátku dráhy je strž hluboká přibližně 600 m, takže potřeba krátké vzletové a přistávací vzdálenosti je očividně nutná.

„Nová generace“

L 410 nabízí ve své kategorii nejprostornější trup a jeho mnohoúčelové a všestranné použití přináší řadu konkurenčních výhod. Více než 1 200 vyrobených letadel od začátku výroby v roce 1969 mluví samo za sebe: L 410 mělo a má úspěch! Strojem „L 410 NG“, oficiálně předvedeným na ILA Berlín 2016 a MAKS 2015, udělala společnost Aircraft Industries v porovnání se stávajícím L 410 UVP-E20 značný pokrok. Začátek sériové výroby „NG“ (= nové generace) je plánován na rok 2018, a zákazníci již zadali objednávky. Nejdůležitější zlepšení zahrnují ještě větší prostor pro zavazadla, vyšší maximální užitkový náklad, vyšší maximální cestovní rychlost (nyní do 417 km/hod.), menší spotřebu paliva, vyšší maximální dolet (z nynějších 1 520 km na 2 630 km), zvýšenou maximální výdrž (z 5,1 hodin na 10 hodin), sníženou hlučnost vrtule a podstatně zvýšenou kapacitu palivových nádrží.

„S nově koncipovanou konstrukcí křídla, zhotoveného z velkých frézovaných celistvých panelů místo nýtovaných dílů a obsahujícího zabudovanou palivovou nádrž s další palivovou kapacitou, jsme schopní zákazníkům nabídnout mnohem větší přidanou hodnotu v porovnání s designem starého letounu,“ říká Antonín Michalec z oddělení subdodávek.

Stávající letadlo má kapacitu 1 300 kg paliva, kdežto nový design křídel umožňuje celkovou kapacitu paliva 2 260 kg. Největší změny na letadle se týkají hlavních konstrukčních dílů křídel, které po pravdě byly hlavním důvodem pro pořízení nového strojního zařízení. A tady vstupuje do hry Handtmann.

HBZ AeroCell – Dokonale vhodné řešení

S novou generací L 410 významně stoupne počet frézovaných dílů a v konstrukci křídla budou obsaženy daleko větší díly, jako panel křídla o rozměrech přibližně 6 300 mm × 1 000 mm. Fakt, že veškeré frézované díly pro L 410 NG se vyrábějí pod střechou Aircraft Industries, ukazuje na velkou obráběcí kapacitu společnosti. Aby společnost Aircraft Industries byla připravena na takový objem frézovaných dílů, hledala stroj schopný zvládnout širokou škálu konstrukčních dílů tím nejproduktivnějším způsobem a nízkými prostorovými požadavky. „Potřebovali jsme jediný stroj na všechny velké konstrukční díly. Stroj musel zvládnout 20 dílů rozličných velikostí a typů: od malých žeber až po velký křídlový panel o rozměrech přibližně 6 300 mm × 1 000 mm, vyfrézovaný z jediného jednolitého hliníkového bloku a tvořící konstrukci křídla. Rozhodujícími slovy při nákupním procesu byla flexibilita a produktivita,“ říká Oldřich Zich (programátor NC), jenž se na nákupním procesu podílel od samého začátku. Pracuje u Aircraft Industries už 35 let. A také, „horizontální koncepce byla od začátku nezbytným předpokladem. Letecké konstrukční díly vyžadují maximální odběr materiálu, chceme-li dosáhnout zároveň krátkých dob cyklů a dobré kvality povrchu. Manipulace s třískami a chladicí kapalinou, stejně jako životnost nástroje, nejsou nikdy lepší než při horizontálním obrábění.“ 5osé horizontální obráběcí centrum Handtmann HBZ AeroCell 700/200 se zdálo být dokonalým řešením. Velikost palety stroje o délce 7 000 mm a šířce 2 000 mm a pohyby os 7800/2 500/700 mm v osách X/Y/Z jsou vhodné pro všechny velké díly a stroj splňuje i další požadavky, jako vysoké parametry vřetena s maximálním výkonem 156 kW a rychlostí vřetena 30 000 ot/min – dokonalé pro obrábění nahrubo – a integrovaný systém výměny palet. Rychlost pohybu 80 m/min a zrychlení až na 7 m/s2 představují požadovanou dynamiku. Konstrukce stroje HBZ AeroCell, jež vypovídá o dlouhodobé stabilitě a spolehlivosti a minimální prostorové požadavky na jeho umístění byly podle Zicha jednou z hlavních výhod oproti strojům konkurentů. Kromě těchto technických faktů přihlížela společnost Aircraft Industries i k osobním vztahům a důvěře. „S Handtmannem jsme měli pocit, že od začátku máme strategického partnera,“ říká Zich. „I dva roky po instalaci stroje máme dobrou spolupráci a důvěru na výjimečné úrovni.“ Obzvlášť podtrhuje okamžitou pomoc v technologických otázkách, krátké reakční časy, servisní reakci a spolehlivost a dostupnost náhradních dílů.

U spodního křídlového panelu (velikost přibližně 6 300 × 1 000 mm) Aircraft Industries dosáhla pomocí stroje Handtmann HBZ AeroCell snížení obráběcího času ze 100 hodin na 30 hodin. Potvrzuje se, že je to ten výkonný stroj, jaký Aircraft Industries hledala!

L 410 je malé civilní dopravní letadlo, určené pro náročné klimatické a letové podmínky. Zásadní zlepšení u L 410 NG zahrnují větší prostor, vyšší maximální užitkový náklad, vyšší maximální cestovní rychlost, menší spotřebu paliva, delší maximální dolet, zvýšenou maximální výdrž, sníženou hlučnost vrtule podstatně zvýšenou kapacitu palivových nádrží.

Podstatné snížení obráběcích časů díky HBZ AeroCell 700/200 – až o 50 %

Počátkem roku 2015 začala společnost Aircraft Industries obrábět všechny své konstrukční díly na stroji Handtmann HBZ AeroCell. Využití stroje stoupne se zahájením sériové výroby L 410 NG, i přesto však zbude dostatečná kapacita pro subdodávky, kterou Aircraft Industries nabízí. V rámci současné přípravy na sériovou výrobu už společnost Aircraft Industries může doložit některá působivá snížení obráběcích časů. Obráběcí čas nosníků podvozku (rozměr cca 3 300 × 200 mm) se nejen snížil o 50 % ze 40 hodin na 20 hodin, ale bylo možné snížit i počet následných operací; u spodního panelu křídla (velikost cca 6 300 × 1 000 mm), dosáhla Aircraft Industries s HBZ AeroCell podstatného snížení obráběcího času ze 100 hodin na 30 hodin.

Obráběcí čas horního panelu křídla (velikost cca 3 300 × 1 200 mm) se snížil z 80 hodin na 25 hodin, a obráběcí čas pro díl trupu o délce téměř 2 000 mm se snížil přibližně o 45 % na 9 hodin, a omezily se i následné operace. Časy jsou porovnávané s jinými 5osými obráběcími centry, které Aircraft Industries používal dříve pro výrobu výše uvedených dílů. To jasně potvrzuje úspěšnost koncepce s HBZ AeroCell!

S nově koncipovanou konstrukcí křídla, zhotoveného z velkých frézovaných celistvých panelů místo nýtovaných dílů a obsahujícího zabudovanou palivovou nádrž s další palivovou kapacitou jsme schopní zákazníkům nabídnout mnohem větší přidanou hodnotu v porovnání s designem starého letounu,“ říká Antonín Michalec z oddělení subdodávek.

Viděno z hlediska obsluhy

Zákazníka nepřesvědčilo jen významné snížení obráběcích časů díky vysokovýkonnému vřetenu. Jiří Urminský, jenž obsluhoval HBZ AeroCell během zkušebního frézování dílů při přípravě na sériovou výrobu, obzvlášť zdůrazňuje vysokou rychlost stroje, která je mnohem lepší než u jiných strojů v jejich dílně. Dokonce i rychlost dopravníku třísek je neporovnatelně vysoká, a rychle dopravuje velký objem třísek mimo pracovní zónu. Aby se zvládl velký objem třísek, společnost Aircraft Industries se rozhodla instalovat mimořádně velký briketovací stroj. I přes složitou a pokročilou technologii „se stroj snadno ovládá,“ říká Urminský. Vysoce také oceňuje výcvik, který byl „rozsáhlý a intenzivní. Pokud se ještě vyskytne jakýkoliv problém, díky dálkovému ovládání přímo od firmy Handtmann a rychlé pomoci jejího servisu je snadné uvést stroj rychle znovu do provozu.“

Zleva: Vladimir Partl (PAF Praha s. r. o.), Alexander Fitz (Handtmann A-Punkt Automation GmbH), Oldřich Zich a Libor Krchnáček (programátoři u Aircraft Industries) – spolupráce mezi všemi stranami byla od začátku dobrá a založená na důvěře.

Jedinečná firma: Střední škola leteckého průmyslu a kunovické soukromé mezinárodní letiště

Společnost Aircraft Industries má ve svém areálu veškerý výzkum a vývoj, design a výrobu. Komplex rovněž zahrnuje další dvě zvláštnosti, díky kterým je společnost jedinečná.

Aircraft Industries, a. s., se rozhodla vychovávat své vlastní budoucí odborníky, když založila „Střední školu leteckého průmyslu“. Škola se nachází v areálu společnosti a zaměřuje se na všechny oblasti mechaniky letadel. To je v souladu s vizí společnosti, jež usiluje být vyhledávaným zaměstnavatelem a přilákat nadané lidi tím, že je bude motivovat, aby tak v práci u ní viděli výzvu. Společnost tak buduje a udržuje pod jednou střechou své know-how a připravuje se na budoucnost.

Obrábění nosníku podvozku strojem Handtmann HBZ AeroCell: Snížení obráběcího času o 50 % na 20 hodin a navíc snížení počtu následných operací. HBZ AeroCell potvrzuje, že je to ten správný stroj, který Aircraft Industries hledala!

Druhou zvláštností je kunovické soukromé mezinárodní letiště, otevřené v roce 1937, jež odbavuje více než 200 letů (500 cestujících) ročně. „Pro malého výrobce dopravních letadel je letiště skutečně nutnost, protože slouží především pro zkušební lety našich vlastních letadel,“ říká Nora Stradalová, inspektorka marketingu Aircraft Industries. Letiště sestává ze dvou travnatých vzletových a přistávacích drah a jedné betonové dráhy, a je rovněž využíváno soukromými tryskovými letadly, lehkými letadly a také jinými regionálními výrobci letadel.

Nejvýznamnější změny u L 410 NG zahrnují hlavní konstrukční díly křídel, jež po pravdě byly hlavním důvodem pro nové strojní vybavení a tudíž pro Handtmannovo HBZ AeroCell.

Budoucnost Aircraft Industries

Vize společnosti Aircraft Industries zahrnuje úsilí „stát se uznávaným partnerem špičkových hráčů leteckého průmyslu“. Proto „Budeme dál investovat do nových technologií, abychom udrželi krok s jinými výrobci a dodavateli letadel a byli tak schopní nabízet tu nejlepší kvalitu nejen jako konečný výrobce letadel, ale i jako subdodavatel,“ říká obchodní ředitel Robert Erhart. Při své strategii nekupovat žádné obrobené díly, ale udržet si výrobu dílů kompletně ve firmě, bude Aircraft Industries investovat do nových strojů a zařízení. Proto Aircraft Industries zvažuje obráběcí centrum profilů Handtmann PBZ HD a horizontální obráběcí centrum HBZ Trunnion s číslicově řízeným otočným stolem pro kompletní obrábění složitých malých dílů při jednom uchycení.

„Se strojem Handtmann HBZ AeroCell jsme se připravili na budoucí růst. Výroba se zvýší obzvlášť s naším L 410 nové generace, a naše výrobní kapacita se už rovněž zvýšila. Ve firmě Handtmann jsme pro to našli spolehlivého partnera,“ konstatuje Erhart.

www.handtmann.de
www.let.cz

Mohlo by se Vám líbit

GUMEX nabízí svým zákazníkům pokročilé obrábění v 5 osách

Nový obráběcí stroj s pětiosým vřetenem a pilovým kotoučem zajišťuje vyšší přesnost a rychlost výroby Společnost GUMEX, přední tuzemský výrobce produktů z pryže a plastů, rozšiřuje […]

TOP 10 technologických trendů v obrábění a zpracování kovu 2024

Dalo by se říct: „obrábění je stále stejné“, jako třeba před padesáti lety. Základní formule je neměnná: stroj-nástroj-obrobek, zde se nic nemění. Trvalým trendem je […]

Hyundai Tucson překonal další milník: 2 000 000 aut z Nošovic

Výrobní závod Hyundai Motor Manufacturing Czech vyrobil od zahájení produkce v Nošovicích již dvoumiliontý vůz Tucson Dva z pěti Tucsonů prodaných v Evropě mají buď […]