Obrábění

06. dubna 2016 00:51

METAV 2016 –

nová tvář veletrhu pohledem nové tváře našeho vydavatelství

Představovat našim čtenářům město Düsseldorf a mezinárodní veletrh kovoobráběcích technologií METAV by bylo „nošením dříví do lesa“. Mnozí z Vás jste jistě byli přímými účastníky již devatenáctého ročníku prezentace obráběcích strojů a výrobních systémů, přesných nástrojů, počítačových technologií, průmyslové elektroniky a příslušenství. Nebo jste „domov veletrhů“ Düsseldorf poznali u příležitosti konání jiných průmyslových výstav, například wire and Tube.

Inzerce

Těm z Vás, kdož jste věrnými odběrateli časopisů vydavatelství Infocube, jistě v KOVOINZERTu 3/2015 neunikla zpráva o tiskové konferenci, na níž byla Petrou Cullman a Christophem Millerem představena „nová tvář“ veletrhu METAV. V machining&tooling magazine 3/2015 jste mohli rovněž sami zvolit pomyslného veletržního vítěze na základě komparace reportáží z MSV Brno 2015 a EMO 2015. Tradičního brněnského „strojíráku“ se účastnila naše redakce v kompletní sestavě. „Propustky“ do Milána se dostalo pouze našemu obchodníkovi Davidu Bartošovi a stejné výsady mu bylo dopřáno o téměř pět měsíců později u příležitosti konání METAV. Jako jediný „vyvolený“ z vydavatelství má tak možnost srovnat veletržní život milánský, düsseldofrský a brněnský. Okřídlené úsloví praví, že když je někdo jediný, kdo může, pak musí. David se této milé povinnosti zhostil s nadšením obchodníkovi vydavatelství průmyslových časopisů vlastním. A protože vybočení z osvědčených, „zajetých“ struktur s sebou nese minimálně stejnou šanci na úspěch jako riziko nepochopení, a protože nás baví bořit tradiční hranice a překračovat zažité stereotypy, přinášíme Vám nyní rozhovor, v němž zpovídaným není dle obligátních zvyklostí nikdo z našich milých inzerentů, nýbrž nejmladší a nejnovější člen naší redakční rodiny – David Bartoš.

Davide, z propagačních materiálů, webových stránek METAV (a nakonec i úvodu tohoto rozhovoru a publikované tiskové zprávy) si všichni můžeme udělat představu, co je hlavní náplní veletrhu METAV. Když se však oprostíme od „prázdného“ hesla, že METAV je „veletrh kovoobráběcích technologií“, jak bys na základě osobního zážitku tuto událost charakterizoval?

Charakterizovat veletrh METAV je poměrně snadné. Je to velká mezinárodní akce, která, ať se na ni díváme z jakéhokoliv úhlu pohledu, je o kovoobráběcích technologiích. První veletrh roku, kde firmy prezentují, s jakými novinkami vstupují do roku 2016. Veletrh, který rozhodně stojí za návštěvu.

Do Düsseldorfu jsi dorazil, a zároveň i toto město opustil, 23. února. Byl jsi tedy účasten pouze prvního dne výstavy. O prvních dnech veletrhů se traduje zažitá představa, že jde zpravidla o čas „rozkoukávání“, kdy se návštěvníci soustředí spíše na orientaci mezi jednotlivými pavilony a ta hlavní „zábava“ přichází až se dnem druhým či třetím. Vyvrátíš tyto předsudky, nebo jsi skutečně využil krátkého pobytu jen k tomu, aby ses neztratil mezi davy a bezpečně se dostal na místo konání? Jaký program si pořadatelé připravili pro účastníky slavnostního zahájení?

Musím tyto předsudky vyvrátit. Už od vstupu bylo vidět, že „veletrh jede na plný plyn“. Plno návštěvníků, kteří chodili od stánku ke stánku a podrobně obdivovali všechny novinky. Naproti tomu vystavovatelé prezentovali svoje stroje, technologie, novinky a jednali se zákazníky. Po počátečním rozkoukávání mě tato atmosféra strhla a já si naplno užil veletrh METAV. Pořadatelé si připravili pro návštěvníky prezentaci Průmyslu 4.0, různé konference o obrábění a hlavně čtyři pavilony plné firem. Kvůli tomu jsme sem určitě všichni přišli.

Z Prahy do Düsseldorfu ses přepravoval letecky. Doporučil bys tento způsob cestování na METAV nebo za dva roky plánuješ využít dopravy autobusové/vlakové či automobilové? Myslí pořadatelé i na hosty disponující „orientačním nesmyslem“? Je snadné se pro člověka, jenž navštívil Düsseldorf poprvé, dopravit do veletržního areálu?

Všem, kteří se rozhodnou navštívit veletrh METAV, bych doporučil využít leteckou přepravu. Pohodlný a rychlý způsob, jak se za hodinu a čtvrt dostat do Düsseldorfu a následně se plni energie „vrhnout“ na veletrh. Co bude za dva roky, to si netroufnu říct, ale pokud budu volit cestu na další veletrh METAV, tak bude rozhodně opět letecky.

Přepravit se z letiště do veletržního areálu je velice snadné, jelikož pro návštěvníky je připraven přímý autobusový spoj z letiště až ke vstupu na veletrh. Takže i méně zdatní jedinci s „orientačním nesmyslem“ nemají problém vše bezpečně najít.

Na říjnové tiskové konferenci METAV 2016 byla představena nová koncepce, zahrnující mimojiné i inkluzi čtyř tematických oblastí – aditivní výroby, oblasti zabezpečení kvality, výroby nástrojů a forem a zdravotnické techniky. Byli tito „veletržní nováčci“ reflektování v rámci zahajovací konference? Nebo ses setkal spíše s těmi, co navštěvují METAV „ze setrvačnosti“ a proto, že je „táhne“ osvědčené a léty prověřené jádro zaměřené na kovoobrábění?

Všechny čtyři tématické oblasti byly prezentovány jak na konferenci, tak také v propagačních materiálech. Dokonce v každém pavilonu byly oděleny barevnými koberci, aby návštěvníci věděli, v které tematické oblasti se nachází. Na druhou stranu bylo znát,že jsou to „veletržní nováčci‘‘, jelikož návštěvnost oproti hlavní části METAV byla o poznání menší. Nicméně kvituji snahu pořadatelů o rozšíření expozice a časem se určitě z nováčků stanou plnohodnotní účastníci veletrhu.

Program veletrhu METAV (vyjma konference „Inside 3D Printing“) se odehrával v německém jazyce. Pro mnohé se tato skutečnost může jevit jako překážka či dokonce důvod, proč METAV nenavštívit. Tvým „hlavním cizím jazykem“, stejně jako pro většinu našich vrstevníků, je angličtina, nikoliv němčina. Vnímal jsi nějakou jazykovou bariéru, nebo bys, avizované „veletržní němčině“ navzdory, doporučil návštěvu METAV i „neněmčinářům“?

I když nevládnu německému jazyku, tak návštěva pro mě byla velikým přínosem. Angličtina je celosvětový jazyk, a to se potvrdilo i zde. Všichni ho velice dobře ovládají, takže na veškeré otázky jsem bez problému dostal odpověď a nezaznamenal jsem žádnou jazykovou bariéru. Pokud tedy zvažujete návštěvu veletrhu METAV a aspoň trochu ovládáte anglický nebo neměcký jazyk, nemáte se čeho bát.

Nepoložit závěrečnou otázku by byl, vzhledem k úvodu rozhovoru, neodpustitelný hřích. Nakonec i sami pořadatelé se srovnání s EMO neubránili, když METAV nazvali „první příležitostí, kde lze po veletrhu EMO zmapovat ochotu zákazníků investovat“. Když bys měl tedy vytknout závěrečný ortel – EMO versus METAV – jaký z veletrhů se stal Tvým osobním vítězem?

Toto je velice těžká otázka, jelikož každý z veletrhů má svoje klady a zápory. Veletrh EMO není, oproti veletrhu METAV, výhradně zaměřený na obrábění. Což mi bylo bližší a mohl jsem vidět více novinek z různých částí průmyslu. Na druhou stranu, pokud bych se zajímal jen o obrábění, veletrh METAV je tou správnou volbou. Kdybych měl vynést závěrečný ortel, kdo z dvojice EMO versus METAV je pro mě vítězem, vyhrál by to veletrh EMO. Všem bych doporučil navštívit oba veletrhy, aby si udělali vlastní názor, který z veletrhů je pro ně jejich vítězem.

Děkuji za to, že se díky Tvému cestovatelskému duchu mohli naši čtenáři zúčastnit dalšího veletržního klání. Tentokrát jsme na výstavní váhy postavili METAV a EMO. Kdo se stane dalším veletržním finalistou, nechť zůstane naším redakčním tajemstvím. Těm, kteří našli zalíbení v charakteru netradičních reportáží, jenž jsme nastolili již při zvěstování o veletrhu EMO 2015, opět přinášíme i oblíbenou obrazovou část, jež možná vypoví o METAV 2016 více než sexteto otázek a odpovědí. Máte-li tento dojem, pak vězte, že vina není na straně respondenta, ale tazatele (či v tomto případě tazatelky). Za zprostředkování vizuálního zážitku patří velký dík Davidu Bartošovi, kterému nebylo zatěžko vstávat za kuropění, riskovat nebezpečnou trasu po nechvalně proslulé „dé jedničce“ do Prahy, a to vše jen pro to, abyste Vy, naši čtenáři, mohli alespoň zprostředkovaně „power your business“.

David Bartoš, Martina Tomášková, redakce
© foto: David Bartoš a Messe Duesseldorf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mohlo by se Vám líbit

Inteligentní šoupátko automaticky zajišťuje optimální otryskání a výrazně zlepšuje efektivitu nákladů

Rösler PowerLine – první regulace průtoku tryskacího média na bázi AI4 Díky jedinečnému šoupěti Rösler PowerLine se tryskání metacími koly výrazně zjednodušuje. Nově vyvinuté inteligentní […]

OSTROJ roste a přijme desítky nových lidí. Zájem je hlavně o svářeče a zámečníky

Rostoucí opavská strojírenská firma OSTROJ plánuje v letošním roce přijmout přibližně 80 nových pracovníků. Společnost hledá zejména zkušené kandidáty na svářečské a zámečnické pozice, kterým chce […]

Kopřivnická Tatra získala dotaci na vývoj nákladního bateriového elektromobilu

Automobilka Tatra Trucks se v posledních letech vedle produkce standardních nákladních vozidel intenzivně věnuje i vývoji automobilů s alternativními typy pohonů. Nedávno se jí podařilo […]