Obrábění

31. října 2023 22:48

Jak vybrat bezpečnostní sklo do obráběcího stroje?

Možná tu situaci znáte. Pracovníci už přes poškrabané a popraskané sklo nevidí do stroje a nemůžou tak pracovat. Co s tím? Kdekoho napadne, že stačí vyměnit původní „sklo“ za nové a z toho důvodu osloví nejbližšího sklenáře. Ten dodá bezpečnostní sklo (např. connex) a celý problém je vyřešen.

Inzerce

Je to tak jednoduché?

Bohužel ne. Originální „sklo“ se pravděpodobně skládalo z polykarbonátu a kaleného skla. Pokud jste ho nahradili bezpečnostním sklem, jako je connex, nemusí plnit bezpečnostní funkci.

Konkrétní složení skla uvádí tyto normy:

ČSN EN ISO 23125 (200701) Obráběcí stroje – Bezpečnost – Soustruhy
ČSN EN ISO 16090-1 (200710) Bezpečnost obráběcích strojů – Obráběcí centra, frézky, postupové stroje.

Důvody:

1)     Polykarbonát má oproti sklu vysokou schopnost absorbovat energii. To znamená, že dostatečně silný polykarbonát (tloušťka se určuje podle potřebné bezpečnostní třídy) dokáže zastavit „projektil“, který se uvolní v pracovním prostoru. Pokud použijete pouze bezpečnostní sklo, projektil jím pravděpodobně proletí a vážně poraní pracovníka.

2)     Navíc pokud na stranu pracovníka místo polykarbonátu umístíte sklo, při nárazu z vnitřní strany dojde pravděpodobně k tomu, že ze strany skla vyletí tisíce jehlicovitých střepů. Tyto střepy můžou poškodit nejen oči, ale také tvář a krk pracovníka.

Jaká je funkce skla u bezpečnostních průhledů?

Nevýhodou samotného polykarbonátu je jeho citlivost. Snadno se poškrábe a jinak poškodí (např. odletujícími kousky kovu a vlivem emulzí). Zároveň jeho odolnost výrazně klesá, pokud je dlouhodobě vystaven chladicím tekutinám. Výše uvedené normy uvádějí, že jeho odolnost klesá během dvou let až o 50 %.

Z tohoto důvodu je praktické polykarbonát z vnitřní strany krýt kaleným sklem. Samotné sklo v obráběcích strojích tedy nechrání pracovníka, ale jen polykarbonát.

Jaké jsou možnosti bezpečnostních sendvičů do strojů?

Standardní jsou tři typy bezpečnostních průhledů a záleží na výrobci, jaký typ s ohledem na potřebnou bezpečnost zvolí.

1)     Samotný tvrzený polykarbonát (schéma 1)

U některých obráběcích strojů se můžeme setkat s tím, že je do průhledu nainstalován pouze samostatný polykarbonát s tvrzenou vrstvou. To má ovšem několik rizik. Podstatným problémem je, že polykarbonát je velmi citlivý materiál. Své vlastnosti ztrácí i časem a působením kapalin dochází ještě k rychlejší degradaci.

2)     Sendvič tvrzeného polykarbonátu a kaleného skla (schéma 2)

Tento typ se vyrábí laminací pomocí speciální polyuretanové folie. K laminaci se používá tvrzený polykarbonát požadované síly a tvrzené sklo, které chrání polykarbonát proti poškození z vnitřní strany stroje. Speciální páska po celé hraně chrání prohled proti působení tekutin. Výhodou je, že polykarbonát není vystaven působení pracovních kapalin.

3)     Sendvič tvrzeného polykarbonátu a kaleného skla s dutinou (schéma 3)

Sendvič se vyrábí jako klasické izolační sklo. Polykarbonát a sklo spojuje hliníková lišta nebo tmelicí páska. Výhodou je, že dva materiály s rozdílnou roztažností (sklo a polykarbonát) jsou bezpečně odděleny a nebudou na sebe vzájemně působit.

Pro bezpečnost pracovníků není podstatné, zda se do stroje instaluje průhled typu 2 nebo 3. Určitá rizika přináší především verze 1, kde je pouze polykarbonát. Je vždy důležité myslet na to, aby „okno“, nové i náhradní, splňovalo požadavky na bezpečnostní normu. Podle normy a bezpečnostní třídy se pak při výrobě zvolí síla polykarbonátu.

Chcete poradit? Neváhejte se na nás obrátit. Rádi se vám budeme věnovat.

Mgr. Vladislav Bureš
mobil: +420 777 716 326
e‑mail: info@sklarnaleopold.cz
www.sklarnaleopold.cz

Mohlo by se Vám líbit

Robotizace se vyplácí. OSTROJ rozšiřuje kovárenskou výrobu

Česká strojírenská společnost OSTROJ rozšiřuje produkci zápustkových výkovků pro automobilový koncern Volkswagen. Díky investici do moderní robotické kovací linky se opavské společnosti podařilo významně zvýšit […]

Inovativní podlahové desky con-pearl®: Nová éra užitkových vozidel

Je čas na něco nového! Alternativou dřevěných podlah a obložení stěn užitkových vozidel a dodávek jsou nově polypropylenové voštinové desky con-pearl®. Jsou o cca 50 […]

Tatra Trucks má nejmladšího ředitele výzkumu a vývoje ve své historii

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub Pončík, který spojil svou profesní dráhu s nejstarší českou automobilkou již […]