Automotive

03. března 2025 07:04

S technologií brake-by-wire od společnosti Bosch až za polární kruh

Úspěšný dálkový test nového brzdového systému

  • Inženýři společnosti Bosch úspěšně dokončili první jízdu na veřejných silnicích o délce přes 3 300 kilometrů napříč různými klimatickými pásmy.
  • V systému brake-by-wire je mechanické spojení mezi brzdovým pedálem a brzdovým systémem zcela nahrazeno elektrickým signálním vedením. Společnost Bosch už získala zakázky od různých výrobců vozidel a plánuje uvedení na trh od podzimu 2025.
  • Společnost Bosch očekává, že do roku 2030 bude systémem brake-by-wire vybaveno 5,5 milionu vozidel po celém světě.

Šest dní a víc než 3 300 ujetých kilometrů přes různá klimatická pásma až k polárnímu kruhu: Tým vývojářů společnosti Bosch při neobvyklé zkušební jízdě poprvé úspěšně otestoval nový hydraulický systém Bosch brakeby-wire na veřejných komunikacích.. Co odlišuje brake-by-wire: Toto řešení zcela eliminuje mechanické propojení mezi brzdovým pedálem a brzdovým systémem.
Požadavek řidiče na brzdění je do systému brake-by-wire přenášen čistě jako elektrický signál prostřednictvím redundantních signálních vedení. Pro tento zcela nový přístup nabízí Bosch robustní a efektivní řešení se dvěma nezávislými hydraulickými brzdovými aktuátory – brzdovým aktuátorem s technologií by-wire a ESP®. Současné brzdové systémy, jako je integrovaný posilovač brzdy od společnosti Bosch, stále zajišťují požadovanou redundanci v případě poruchy prostřednictvím mechanického propojení s brzdovým pedálem. Tento mechanismus propojení pomocí vstupní tyče s brzdovým pedálem je v novém řešení Bosch brake-by-wire odstraněn.

Jako přední společnost v oblasti brzdových systémů a systémů řízení pracuje společnost Bosch na inovativním by-wire řešení pro obě oblasti vozidel – včetně  tohoto hydraulického systému brake-by-wire, který plánuje uvést na trh od  podzimu 2025. Kromě hydraulického řešení Bosch vyvíjí i čistě  elektromechanický systém. Společnost již obdržela objednávky od různých výrobců vozidel a očekává, že do roku 2030 bude více než 5,5 milionu vozidel po celém světě vybaveno systémem brake-by-wire.

Výhody brzdového systému Bosch brake-by-wire

Nová svoboda při instalaci: Díky odstranění mechanického propojení již není nutné montovat komponenty brzdového systému na přední přepážku vozidla. Místo toho mohou být komponenty nyní umístěny tam, kde je to nejoptimálnější z hlediska ochrany při nárazu, NVH (hluk, vibrace, drnčení) a výroby. Flexibilita při volbě místa pro instalaci brzdových aktuátorů pomáhá vyhnout se nutnosti různých variant pro vozidla s pravostranným a levostranným řízením. Technologie by-wire umožňuje nové koncepce pedálů s výrazně kratším zdvihem brzdového pedálu, čímž se vytváří prostor pro nové designy interiéru. Hydraulické řešení brake-by-wire od společnosti Bosch je postaveno na osvědčené technologii brzdových systémů a je kombinací by-wire brzdového aktuátoru a ESP®. Jeho štíhlý design šetří instalační prostor a snižuje hmotnost
brzdového systému. Jelikož jsou jak brzdový aktuátor by-wire, tak ESP® propojeny s různými kanály redundantního elektrického systému, mohou v případě poruchy každý nezávisle vytvořit požadovaný brzdný tlak na všech čtyřech kolech. Tento systém Bosch je tedy vhodný i pro vysoce automatizovaná vozidla, protože splňuje požadavky na ochranu brzdového systému, které jsou vyžadovány z bezpečnostních důvodů.

Úspěšný dálkový test poskytl cenná data pro další vývoj

Systém brake-by-wire je vyvíjen ve vývojovém centru Bosch v Abstattu u Heilbronnu. Dlouhá cesta vedla vývojářský tým z jihozápadu Německa přes Hamburk, Kodaň a Stockholm, s krátkou odbočkou k polárnímu kruhu, až do cílové destinace – zimního testovacího centra Bosch Vaitoudden v Arjeplogu na severu Švédska. Bosch si v několika zemích speciálně zažádal o povolení pro použití testovacího vozidla na veřejných komunikacích, a to na základě rozsáhlého bezpečnostního konceptu. „Celý tým pracoval na této akci s neuvěřitelnou motivací a je na tento úspěch velmi hrdý. Náš hydraulický systém brake-by-wire fungoval během cesty perfektně. Naším prvním dálkovým testem jsme působivě prokázali, že dokážeme bezpečně a úspěšně přenést skutečný systém brake-by-wire z testovací dráhy na silnici,“ vysvětluje Hagen Kuckert, projektový manažer pro brzdový aktuátor by-wire ve společnosti Bosch v Abstattu. „Během cesty jsme provedli tisíce brzdných operací, získali jsme důležité poznatky a údaje o chování brzdového systému v nejrůznějších dopravních situacích a porovnali je s našimi předchozími simulacemi. To vše jsme zapracovali do dalších vývojových prací na další optimalizaci našeho hydraulického systému brake-by-wire.“

 


Mobility je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2023 vygenerovala 60 % provozního obratu ve výši 56,2 miliard eur. Díky tomu je Bosch Group jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Mobility sleduje vizi mobility, která je bez nehod, bez emisí a bez stresu, a spojuje odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří: Vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika
a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch přinesl důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systém ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.

Bosch Group je předním mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Společnost celosvětově zaměstnává zhruba 429 000 zaměstnanců (stav k 31. 12. 2023). Společnost dosáhla v roce 2023 obratu ve výši 91,6 miliardy eur. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility, Průmyslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Jako přední společnost v oblasti Internetu věcí, Bosch nabízí inovativní řešení pro chytré domácnosti, chytrá města, propojenou mobilitu a propojený průmysl. Využívá svých znalostí senzorových technologií, softwaru a služeb, také svůj vlastní IoT cloud k tomu, aby zákazníkům nabídnul propojená řešení napříč oblastmi – a to z jediného zdroje. Strategickým cílem skupiny Bosch je usnadnit propojený život pomocí produktů a řešení, které buď obsahují
umělou inteligenci (AI), nebo byly vyvinuty či vyrobeny s její pomocí. Společnost Bosch zlepšuje kvalitu života na celém světě pomocí inovativních výrobků a služeb, které vzbuzují nadšení. Stručně řečeno, Bosch vytváří technologie, které jsou „Stvořeny pro život“. Skupinu Bosch tvoří společnost Robert Bosch GmbH a zhruba 470 dceřiných a regionálních společností ve více než 60 zemích. Včetně prodejních a servisních partnerů pokrývá celosvětová výrobní, inženýrská a prodejní síť Bosch téměř všechny země světa. Základem budoucího růstu společnosti je její inovační síla. Ve 136 pobočkách po celém světě
zaměstnává Bosch přibližně 90 000 pracovníků ve výzkumu a vývoji, z toho zhruba 48 000 softwarových inženýrů.

Více informací na www.bosch.com, www.bosch.cz, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.cz, www.twitter.com/BoschPress.

Mohlo by se Vám líbit

Inovativní koncept vibračních van pro lepší kvalitu, vyšší efektivitu a zlepšení konkurenční pozice

Chytrý koncept automatizace pomáhá výrazně zkrátit dobu zpracování Šneky pro plastifikaci, sloužící k tavení plastových granulí, jsou nedílnou součástí každého vstřikovacího stroje. Aby Engel Austria […]

Huisman představuje Rope Vision jako nejnovější rozšíření svého servisního portfolia

Společnost Huisman uvedla na trh Rope Vision, pokročilý nástroj pro automatickou vizuální inspekci ocelových lan. Systém je určen zejména pro lana těžkotonážních jeřábů, které jsou […]

TS0501: Nový standard v soustružení superslitin

Společnost Seco oznamuje uvedení třídy Duratomic® TS0501 vyvinuté pro výjimečný výkon při dokončovacím soustružení moderních superslitin s vysokou tvrdostí, ale i tradičních materiálů, jako je […]