21. října 2020 00:12
Norská firma plánuje výstavbu výrobní linky na lithium-sirné baterie s využitím patentu českého vědce
V Norsku vyroste v nejbližších letech nová továrna na výrobu baterií o celkovém výkonu 32 GWh. Její součástí má být i první prototypová výrobní linka na lithium-sirné baterie, které využívají patentu českého vědce Tomáše Kazdy z Ústavu elektrotechnologie VUT. Baterie na principu lithium-síra představují ekologickou variantu k současným Li-ion akumulátorům a mohou znamenat významný posun v oblasti elektromobility.

Před dvěma lety podal Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT evropský patent na úpravu lithium-sirných bateriových článků, které podle něj znamenají budoucnost v oblasti uchovávání elektrické energie. Patentovaná úprava elektrod umožnila zachovat podobný počet nabíjecích cyklů lithium-sirných baterií, na jaký jsme zvyklí u dnes běžně dostupných akumulátorů, ovšem s násobně vyšší kapacitou. Výzkum na brněnské technice vznikal ve spolupráci s norským partnerem, který nedávno informoval veřejnost o plánované výstavbě první továrny na výrobu lithium-sirných baterií na světě.
Plánovaná produkce továrny by měla dosáhnout celkové výrobní kapacity 32 GWh. Půjde o 4 samostatné moduly o dodávce 8 GWh a práci by zde mohlo najít zhruba 2 500 zaměstnanců. S výstavbou se začne v příštím roce a první část výstavby má být dokončena v roce 2024. Hlavním odběratelem by pak měly být především evropské automobilky. „V současné době jde více jak 60 % vyrobených Li-ion akumulátorů do oblasti automotive, a to nejen do elektrických automobilů, ale i elektrických autobusů. Hlavním odběratelem je tedy jednoznačně doprava. Začínají se také vyrábět elektrické vlaky, které umožní dojezd na baterii v oblastech, kde už není trať elektrifikována,“ naznačil velký potenciál tohoto průmyslu Tomáš Kazda.
Norský výrobce chce kromě klasických Li-ion baterií postupně nabídnout ekologickou alternativu, proto by měl jeden z modulů připravované továrny zahrnovat i výrobní linku nového typu baterií na principu lithium-síra. Pokud se jejich výroba osvědčí, bude se jednat o první podobnou výrobu na světě. Nová továrna by měla v následujících letech vyrůst na jihu Norska, konkrétně v regionu Agder, kde bude dobře dostupná evropským trhům.
Zatímco v Česku tvoří auta čistě na elektrický pohon něco 1,3 % ze všech nově prodaných automobilů, v Norsku je jejich podíl nejvyšší v Evropě. Zhruba 60 % aut prodaných letos na jaře v Norsku bylo čistě na elektrický pohon. V Česku jezdí po silnicích zhruba 5 000 elektroaut, i zde je ovšem patrný meziroční nárůst prodeje. Odborníci očekávají, že trh v oblasti elektromobility poroste v následující dekádě až o 1 450 % a evropský trh s bateriemi by tak mohl dosáhnout hodnoty až 90 miliard eur.
Mohlo by se Vám líbit
HANNOVER MESSE 2026 – poslední volné plochy!
- Strojírenství
-
17. prosince 2025
HANNOVER MESSE je světově nejdůležitější veletrh v rámci zpracovatelského průmyslu, již přes 50 let se pravidelně na jaře koná v německém Hannoveru. Další ročník proběhne 20.-24. […]
Rok se chýlí ke konci a my bychom Vám rádi poděkovali za Vaši důvěru a spolupráci.
- Plasty
-
17. prosince 2025
S nástupem do nového roku plného inovací se s Vámi rádi podělíme o několik novinek, které dodají Vaší každodenní práci barvu, přesnost a efektivitu. Správný […]
Tam, kde se přesnost snoubí se sílou: společnost Conrad od nynějška dodává časomíru a elektroniku pro Světový pohár BMW IBU v biatlonu
- Elektro
-
14. prosince 2025
Tam, kde se přesnost snoubí se sílou: společnost Conrad od nynějška dodává časomíru a elektroniku pro Světový pohár BMW IBU v biatlonu Popisek obrázku: Společnost Conrad […]
