Automotive

02. října 2017 16:59

Automobilový průmysl v ČR a ve světě

Automobilový průmysl patří mezi klíčové hospodářské odvětví nejen v České republice, ale i v Evropské unii. Do automobilového průmyslu ovšem nepatří pouze výroba osobních automobilů, ale také nákladních a speciálních aut, motorů, přívěsů, karoserií nebo dílů.

Mezi nejvýznamnější výrobce osobních automobilů v tuzemsku patří mladoboleslavská společnost Škoda Auto, kolínská TPCA a nošovická Hyundai. Nákladní automobily jsou historicky spjaty se značkami Tatra a Avia. Na výrobu autobusů se orientují společnosti Iveco (dříve Karosa) a SOR. Do výroby motorových vozidel také spadá výroba přívěsů a návěsů, v této oblasti patří mezi nejvýznamnější podniky PANAV a Schwarzmüller. V automobilovém prostředí v České republice figuruje i mnoho významných dodavatelů, kteří se zaměřují především na výrobu dílů, elektronického zařízení a ostatních příslušenství pro motorová vozidla. Kromě toho má výroba automobilů vliv také na další odvětví průmyslu, například strojírenství, výrobu elektrických zařízení, gumárenství či zpracování plastů.

Inzerce

Tab. 1 Produkce automobilů v milionech kusu v letech 2006–2016 (Zdroj: OICA)

V roce 2016 se poprvé tržby firem působící v tuzemském automobilovém průmyslu přehouply přes hranici jednoho bilionu korun, konkrétně dosáhly částky 1 bilion 21 miliard korun. Česká republika je pátým největším výrobcem aut v Evropě a patnáctým na světě. V přepočtu výroba aut/počet obyvatel je Česká republika na druhém místě za Slovenskou republikou. Produktivita práce v automobilovém průmyslu je výrazně vyšší než v jiných oblastech v ČR. Pouhá tři procenta pracujících totiž vytvářejí celkem 9 procent tuzemského hrubého domácího produktu. Český automobilový průmysl má na celkovém exportu republiky podíl téměř 25% procenty a na HDP pak zhruba 7,5 %. Z hlediska celosvětové produkce přispívají automobilky umístněné v ČR zhruba 1,4 procenty k celosvětové produkci, na Slovensku zhruba 1,1 procenty. Tyto údaje dokresluje dynamika výroby počtu aut na jednotlivých kontinentech v uplynulé dekádě.

Evropa sice ztratila své prvenství v počtu vyrobených osobních automobilů a jejich počet nedosahuje předkrizových čísel, neznamená to však, že tento pokles probíhal ve všech evropských státech. V roce 2016 se meziročně prodej aut v EU zvýšil o 5,8 %. Mezi největší automobilové trhy v EU patří tradičně Německo, Velká Británie, Francie, Itálie a Španělsko.

Nejen v Evropě, ale i v Americe je patrný pokles výroby v letech ekonomické krize, která zasáhla ve velké míře i automobilový průmysl. Propad výroby v roce 2009 oproti roku 2008 činil za Evropu a Ameriku více jak 5 mil. osobních automobilů. Evropa ještě nedosáhla předkrizových výsledků, zvlášť když v roce 2012 zaznamenala další pokles v počtu vyrobených osobních aut. Zato Asie už produkuje více jak polovinu z celkového počtu vyrobených osobních automobilů již od roku 2009.

Trajektorie tohoto vývoje se však může změnit, neboť spolu s růstem automobilového trhu roste i poptávka po autech s alternativním pohonem, jako jsou hybridní nebo elektricky nabíjené automobily nebo auta na plyn a bioplyn. Navíc prodej především elektricky nabíjených a hybridních automobilů roste výrazně dynamicky, meziroční nárůst v letech 2015/2016 byl v EU téměř 19 % u elektricky nabíjených automobilů a přes 27 % u hybridních automobilů. Zejména v Evropě je velký tlak na podporu elektromobilů, a to na úrovni vlád (Německo, Švédsko, Norsko), a připravují se legislativní kroky, které zcela určitě přispějí k rychlejšímu růstu podílu elektromobilů ve vozovém parku občanů „starého kontinentu“. Pozadu nejsou ani automobilky, které ještě před dvěma lety nespojovaly svou budoucnost s elektromobily, o čemž mimo jiné svědčila i nabídka jednotlivých automobilových značek, jakož i studie či vize automobilek představované na automobilových veletrzích a prohlášení jejich CEO. Dnes je tomu jinak, neuplyne týden, kdy jedna automobilová značka ohlašuje studii elektromobilu za druhou. A do toho k odborné veřejnosti pronikají zprávy o dalších a dalších úspěších na poli bateriových článků, ať už z pohledu rychlosti nabíjení, kapacity, hmotnosti, či výrobních nákladů.

Nejen zde očekávané technologické trendy výroby, vývoje, inovací automobilového průmyslu budou diskutovány na 14. ročníku odborné konference na téma Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a ve světě, která se koná 25. října 2017 v Brně v kongresovém centru hotelu Holiday Inn Brno. Bližší informace naleznete na internetových stránkách www.konference.org. Časopis EEM se stal tradičně mediálním partnerem.

Ing. Petr Mandelík, Ph.D. , Doc.Ing.Stanislav Škapa, Ph.D.

Konference s.r.o.

Mohlo by se Vám líbit

Technologie studené plazmy výrazně snižuje pachovou zátěž z gumárenské výroby

Společnost Continental Barum za poslední dvanáct let prováděla mnoho studií či testovala různé technologie vedoucí k snížení pachových emisí z výroby pneumatik. V loňském roce byla finalizován systém […]

Reportáž: GÜHRING INNOVATION DAYS 2024

Zvýšení efektivity obrábění je ve výrobních firmách trvalý proces. A je jedním z důvodů, proč firma GÜHRING – přední světový výrobce obráběcích nástrojů – pořádá pod […]

Transformace efektivity výroby: úspěšný příběh zákazníka

  • 23. dubna 2024

Přemýšleli jste někdy o tom, jak mohou strategická technologická partnerství pozvednout vaši výrobu do nových výšin? Ponořme se do skutečné proměny, které byl svědkem pan […]