Strojírenství

15. června 2022 06:50

CzechTrade rozšiřuje svoje působení na podporu importu. Cílem je zmírnit problém firem s nedostatkem surovin

Mnoho českých exportérů se začíná potýkat s problémy ve výrobě. Je to jeden z následků probíhající války na Ukrajině a výpadků dodávek strategických komponentů a surovin z Ukrajiny, potřebných pro kompletaci výrobků určených pro zahraničí trhy. Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade proto připravila projekt Podpora importu pro rozvoj exportu, díky kterému pomůže českým exportérům s nalezením náhradních dodavatelů. Využívá k tomu svou síť zahraničních kanceláří působící v 57 zemích.

„Naším cílem je pomoci firmám vyhledat nové dodavatele chybějících surovin, které k nám byly importované z Ukrajiny před vypuknutím války a které nyní na našem trhu chybí. Například konkrétní požadavek jsme obdrželi od Elektrotechnické asociace České republiky v souvislosti s výpadkem dodávky magnetodynamických plechů, měděných drátů a hliníkových housek. Tyto položky jsou důležité pro tuzemské firmy při výrobě komponent do motorů,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

Přerušení dodávek je pro firmy výraznou komplikací, a musí se tak poohlížet po dodavatelích v jiných zemích. Exportéři, kteří si přejí, aby jim CzechTrade pomohl s výběrem náhradního dodavatele, se mohou zapojit vyplněním jednoduchého formuláře na stránkách agentury. Ve formuláři, mimo jiné, upřesní, jakou surovinu, materiál či komponentu poptávají a v jakém množství, včetně dodacích lhůt. Díky tomu agentura vyhodnotí možnosti a následně najde řešení.

Dříve byla jedním z rozhodujících kritérií pro výběr dodavatele cena; nyní to již neplatí. „Setkáváme se s tím, že čeští výrobci nemají problém s nákupem dražších surovin. Situace je pro ně po výpadku dodávek z Ukrajiny opravdu nepříjemná, a proto vítají možnost nakupovat zboží od náhradního dodavatele, i kdyby to v některých případech znamenalo vyšší cenu,“ komentuje Radomil Doležal.

Pomoc firmám vyvážejících do Ruska a na Ukrajinu

V souvislosti s válkou spustil CzechTrade na začátku března také krizové poradenství pro české exportéry působící na Ukrajině a v Rusku. V rámci něho připravuje firmám náhradní exportní plán. Celkový objem exportu na zmíněné trhy loni dosáhl 128 miliard korun. Jedná se sice pouze o 2,6 % celkového českého exportu, ale pro některé české společnosti jsou tyto trhy klíčové.

CzechTrade se také podílí na programu Export pro obnovu Ukrajiny. „Analyzujeme možnosti českých firem a jejich konkrétní zájem o export na Ukrajinu. Zároveň monitorujeme poptávky přímo z Ukrajiny. Od počátku konfliktu jsme zpracovali poptávky od Velvyslanectví Ukrajiny v Praze a státní správy na montované budovy pro uprchlíky, potravinové balíčky nebo bublinkové fólie pro izolaci objektů a přepravu raněných. Podnikatelský sektor poptává výrobu svařovaných konstrukcí, školicí laboratorní panely pro inženýrské obory nebo komponenty pro garážová vrata,“ vyjmenovává Radomil Doležal. CzechTrade na tomto projektu spolupracuje s Ministerstvem průmyslu a obchodu, agenturou CzechInvest a dalšími partnery.


O agentuře CzechTrade

CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 25 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 57 zemích na pěti kontinentech.

www.czechtrade.cz

Mohlo by se Vám líbit

Specializovanými diskusními fóry sází drupa 2024 na silná témata budoucnosti

Náhledy hluboko do budoucnosti oboru tisku a papíru, propojování technologických lídrů s nováčky a uživateli, cílené zaměření na přední trendy oboru: pětice specializovaných diskusních fór veletrhu drupa 2024 […]

HANNOVER MESSE 2024: „Tahoun začínajícího vzestupu“

Více než 130 000 návštěvníků ze 150 zemí, 4 000 vystavujících firem, 300 start-upů a přes 300 delegací z hospodářské politiky z celého světa. Veletrh […]

Nejrůznější typy upichovacích a zapichovacích operací bez vychýlení z požadovaného směru

Koncepce CoroCut® 2 umožňuje zvýšení výkonnosti u všech typů upichovacích a zapichovacích operací Společnost Sandvik Coromant, která se specializuje na obráběcí nástroje a nástrojové systémy, […]