11. srpna 2021 00:37
Tp Consulting: Zlaté časy automobilového průmyslu střídají časy změn
Zlaté časy automobilového průmyslu vystřídalo ještě nedávno období propouštění i pozastavení výroby, přičemž průmysl jako takový patří do významného odvětví českého hospodářství a podle dat Ministerstva obchodu a průmyslu zaměstnává cirka 40 % všech ekonomicky aktivních obyvatel. Ani nyní tomu není lépe, byť se koronavirová opatření uvolňují. Dalším problémem je nedostatek dílů, dodávek komponentů aut, ruší se pracovní směny.

Nejen v automobilovému průmyslu, ale víceméně všem odvětvím se před začátkem pandemie velmi dařilo. Míra nezaměstnanosti se dlouhodobě držela na velmi nízkém čísle. Firmy často navyšovaly mzdy a svým zaměstnancům nabízely nadstandardní benefity a problém, kterému musely čelit zejména automobilky, spočíval v nedostatku zaměstnanců v českých továrnách. Kvůli nedostatku se nestačila pokrývat tolik výrazná poptávka. Koronavir vše změnil.

Michala Soukupová, ze společnosti Tp Consulting
„Nejen v automobilkách, ale téměř ve všech průmyslových továrnách se výroby pozastavily a firmy se od nabírání nových zaměstnanců v nejzazších případech přesunuly k jejich propouštění. S nastalou krizí se tak musely potýkat nejen firmy, ale také zaměstnanci, kteří přicházeli o svá zaměstnání a svůj trvalý příjem,“ konstatuje Michala Soukupová, ze společnosti Tp Consulting, https://www.tpconsulting.cz/, která se specializuje na interim management zejména v automobilovém průmyslu.
Kvůli pandemii koronaviru si firmy společně se svými zaměstnanci prošli těžkou zkouškou. „Mnohé z nich musejí své dlouhodobé strategie poupravit,“ říká odbornice na interim management. V souvislosti se zaměstnanci lze proto v budoucnu čekat jakousi flexibilitu lidských zdrojů, protože získávání kvalifikované pracovní síly je často velmi obtížné, a tuto skutečnost si uvědomuje nejedna firma.
Pracovní trh podle Stanislava Petříčka z Tp Consulting zrychlil. Na co byl čas měsíc, na to je teď týden. Lidé jsou odborně vzdělanější, ale více zaškatulkovaní ve své odbornosti a méně komplexní. Konkrétně automotive je nyní pod větším tlakem v rámci efektivity – řeší se se okamžitý výkon. Dodavatelské řetězce a jejich provázanost je opravdu globální.

Stanislav Petříček, ze společnosti Tp Consulting
Fluktuace kvalifikovaných zaměstnanců
Zároveň lze do budoucna očekávat mnohem větší fluktuaci mezi zaměstnanci, kteří se nedobrovolně ocitli bez zaměstnání, a které kvůli, anebo také díky koronaviru, změní právě svou oborovost. „Mimo jiné lze čekat častější využívání home office i změnu řízení zásob a zapracování na své odolnosti v souvislosti s podobnými katastrofickými scénáři – jako byl ten za pandemie koronaviru,“ komentuje Michala Soukupová ze společnosti Tp Consulting.

V automobilovém průmyslu by se firmy měly zaměřit na investice do výzkumu i do vývoje. „V rámci konkurenceschopnosti je nutné, aby se firmy zaměřily na postupné navyšování automatizace a digitalizace ve výrobě,“ radí Michala Soukupová, z Tp Consulting. Zároveň je nutné poukázat na změnu chování automobilových uživatelů, a to takovou, že se během několika posledních let stává jakýmsi trendem půjčování aut ve smyslu placení nájemného za jeho využívání. Tudíž v budoucnu mohou i nadále výrazným způsobem ovlivňovat samotné zvyklosti jednotlivých uživatelů.
Které změny lze tedy očekávat?
- nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců
 - vyšší fluktuaci mezi obory
 - nedostatek pracovníků na dělnických pozicích
 - častější využívání home office
 - změny v řízení zásob
 - změny týkající se posílení odolnosti vůči podobným katastrofickým scénářům
 - zaměření na investice do výzkumu i vývoje
 - zvyšování automatizace
 - zvyšování digitalizace
 - zaměření na chování spotřebitelů v jednotlivých sférách
 

Mohlo by se Vám líbit
Kontrola barevného odstínu – na čem v praxi opravdu záleží?
- Plasty
 - 
                    
03. listopadu 2025
 
Kontrola barevného odstínu pohledem je složitá, protože závisí na mnoha aspektech. Víte co je při vizuální kontrole podstatné? Osvit, okolí vzorku, ale třeba také vlastnosti […]
Pracovní úrazy se od roku 2026 budou hlásit jen elektronicky. Pro zaměstnavatele to však znamená nutnost včasné přípravy
- Práce
 - 
                    
03. listopadu 2025
 
Od ledna 2026 už zaměstnavatelé nebudou moci hlásit pracovní úrazy na papírových formulářích. Vše se přesune do elektronické podoby, a to prostřednictvím portálu Státního úřadu […]
52. konference PROJEKTOVÁNÍ A PROVOZ POVRCHOVÝCH ÚPRAV
- Strojírenství
 - 
                    
03. listopadu 2025
 
18. – 19. března 2026 Praha, Kongresový sál hotelu Olšanka POZVÁNKA 52 let tradice – záruka spolehlivosti a kvality Konference se uskuteční ve spolupráci s […]
