Strojírenství

05. října 2018 00:53

V Daikinu zaměstnancům platí za „zlepšováky“, které jim ulehčují práci

Současný nedostatek lidí na českém trhu práce nutí zaměstnavatele stále přicházet s novými nápady, jak si udržet ty stávající. Většina firem se uchyluje k finančním odměnám nebo dalším nepeněžním benefitům, je ale potřeba vymýšlet nové a neokoukané motivační nástroje. V plzeňském výrobním závodě na klimatizační jednotky Daikin byli kreativní a začali vyplácet peněžní odměny za konstruktivní nápady svých zaměstnanců.

Inzerce

V plzeňském podniku motivačnímu nástroji říkají Kaizen (z japonštiny zlepšení nebo změna k lepšímu), což odkazuje na filozofii či postupy zdokonalování procesů ve výrobě – zejména ve strojírenství a řízení podniků. Je o neustálém a souvislém zlepšování. První zmínky o systému Kaizenů jsou už z padesátých let minulého století. Japonští manažeři obecně tvrdí, že na prvním místě není zisk, ale kvalita. Pokud se postaráte o kvalitu, zisk se zákonitě dostaví. Je to nikdy nekončící proces. První výstupy mohou být vidět již za půl roku, opravdová změna může trvat i několik let.

Nápadů na zlepšení nějakého pracovního procesu Daikin uznal za rok a půl 431. Mezi takovými „zlepšováky“ byl i nápad jednoho ze zaměstnanců Daikinu, Tomáše Carvy, který vymyslel způsob, jak lépe a bezpečněji převážet vyšší množství přepravních košů s výrobními díly. Stačila k tomu prostá spona, která slouží k jejich vzájemnému spojení do jednoho celku. Operátor má tak přepravovaný materiál pod kontrolou, současně jsou vozíky i lépe ovladatelné. Je to jeden z nápadů, kterých jsou každý měsíc desítky, například letos v únoru jich bylo až neuvěřitelných 40.

„Filozofie Kaizenů vychází z toho, že je efektivnější dělat každý den maličkou změnu k lepšímu než jednorázové velké změny. Učí lidi zodpovědnosti a vede je k tomu, aby vymýšleli zlepšováky a nebyli lhostejní k tomu, co se v jejich okolí děje,“ říká manažer výroby Jan Bezděk a dodává, „je jedno, zda zaměstnanci přispějí maličkostí ve vylepšení denního provozu nebo vymyslí způsob jak zefektivnit výrobní proces. Výsledek je vždy takový, že se lidem pracuje lépe, firma prosperuje, a tím inspiruje ostatní. Hodnoceny jsou i samotné snahy o zlepšení, což znamená, že se „Kaizen“ nemusí ve finále vůbec realizovat.“

www.daikin.cz

Mohlo by se Vám líbit

Inovativní podlahové desky Con-Pearl: Nová éra užitkových vozidel

Překližka je pro podlahy vozidel stále velmi používaný materiál, nicméně však již do jisté míry přežitý. Polypropylenové voštinové desky Con-Pearl, určené pro užitková vozidla, přicházejí […]

Grumant: Přesné soustružení hlubokých otvorů VBD s broušeným ostřím

Tímto článkem bychom chtěli uvést seriál věnovaný problematickým otázkám v obrábění. Cílem je informovat především výrobní firmy o novinkách a možnostech nových nástrojů zejména pro takové složité operace, […]

Společnost Rösler se stává výhradním celosvětovým prodejním partnerem zařízení řady DLyte Carbide společnosti GPAINNOVA pro povrchovou úpravu řezných nástrojů z tvrdokovu

Společnost Rösler Oberflächentechnik GmbH a španělská technologická skupina GPAINNOVA rozšiřují své partnerství: Společnost Rösler je již delší dobu výhradním distributorem strojů průmyslové řady DLyte společnosti […]