01. září 2015 00:11
Počet zaměstnanců, export i obrat členů SČLP za rok 2014 významně rostl
Celkový obrat dvaceti dvou firem sdružených do Svazu českého leteckého průmyslu („SČLP“) dosáhl v roce 2014 výše 13,5 miliardy Kč. Celkový export všech členů byl 10,5 miliardy Kč. Tyto dva nejvýznamnější ukazatele potvrzují, že rok 2014 byl rokem oživení průmyslové výroby.
V porovnání s předchozím rokem narostly tržby členů o celých 15 %! Export členů Svazu narostl o 19 % na již zmíněných 10,5 miliard Kč. Společně s růstem tržeb a exportu rostly i investice jednotlivých firem do výzkumu a vývoje a majetku – celkem členské firmy investovaly v roce 2014 dvě miliardy Kč s tím, že meziroční nárůst investic byl dokonce 87,3 %. Počet zaměstnanců firem sdružených ve Svazu se meziročně zvýšil o 13,1 %. Nově Svaz v roce 2014 reprezentuje 6 431 zaměstnanců, z toho 4 777 zaměstnanců bylo zařazeno přímo v letecké výrobě, což činí procentní nárůst celých 14,3 % oproti roku 2013. Za pozitivní přínos SČLP můžeme považovat další zvýšení vzájemných tržeb mezi jednotlivými členy Svazu, které v roce 2014 již přesáhly 0,5 miliardy Kč.
Ze statistických dat můžeme dovodit následující trendy (v období let 2012 až 2014):
- meziroční růst tržeb členů (v roce 2013 o 28,6 % a v roce 2014 přibližně o 15 %)
- tržby v letecké výrobě a leteckých službách rostou rychleji než neletecké tržby, což znamená, že se firmy s multioborovým záběrem více zaměřují na leteckou výrobu (meziroční rozdíl růstu leteckých a neleteckých tržeb se pohybuje kolem 12 %),
- meziročně rostl export firem, což ukazuje na zvyšující se konkurenceschopnost letectví (v roce 2014 o 19 %).
Další specifika vývoje leteckého průmyslu v roce 2014:
- meziročně raketově (o 87,3 %) rostly investice do výzkumu a vývoje a do hmotného a nehmotného majetku, což je důkazem rostoucí stability leteckého sektoru a jeho důvěry v budoucnost
- v roce 2014 také rostla produktivita práce – přidaná hodnota rostla výrazně rychleji než počet zaměstnanců.
Svaz českého leteckého průmyslu (SČLP) sdružoval (k 31. 12. 2014) 22 výrobních firem angažovaných v leteckém průmyslu, 4 vysoké školy a 2 další instituce. V roce 2014 se SČLP rozrostl o 4 nové členy. Mezi hlavní činnosti členů SČLP patřila nadále výroba a integrace letadlových konstrukčních celků, vývoj a výroba pohonných jednotek civilních letadel, vývoj, výroba a opravy letadlové techniky, palubních přístrojů a letadlových systémů, výroba palubních kuchyní a interiéru letadel a výroba obráběných dílů.
Tabulka níže uvádí absolutní čísla v jednotlivých kategoriích za firmy, které byly členy SČLP v daném roce (vyjádřena je velikost SČLP vzhledem k novým členům, nikoliv relativní meziroční změny):
| (údaje v tisících CZK) | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
| Celkové tržby | 5 852 551 | 6 242 422 | 6 777 299 | 8 717 382 | 13 519 453 |
| Tržby za letecké výrobky a služby | 4 780 778 | 4 793 841 | 5 966 626 | 7 394 033 | 11 939 096 |
| Provozní hospodářský výsledek | 436 525 | 248 878 | 392 157 | 1 769 624 | 1 472 868 |
| Export | 3 071 167 | 3 297 058 | 4 523 582 | 5 454 291 | 10 515 384 |
| Počet zaměstnanců | 3 683 | 4 065 | 4 369 | 4 861 | 6 431 |
| Tržby za prodej členům SČLP | 225 098 | 319 467 | 246 552 | 307 020 | 526 183 |
Mohlo by se Vám líbit
Tam, kde se přesnost snoubí se sílou: společnost Conrad od nynějška dodává časomíru a elektroniku pro Světový pohár BMW IBU v biatlonu
- Elektro
-
14. prosince 2025
Tam, kde se přesnost snoubí se sílou: společnost Conrad od nynějška dodává časomíru a elektroniku pro Světový pohár BMW IBU v biatlonu Popisek obrázku: Společnost Conrad […]
JC-Metal uvede na český a slovenský trh světovou novinku: svařovací stůl s chytrými nohami
- Strojírenství
-
14. prosince 2025
Rodinná firma JC-Metal přináší českým a slovenským zákazníkům inovaci v podobě polohovatelných nohou Smart Leg pro svařovací stoly Siegmund. Revoluční systém s automatickým vyrovnáváním, pamětí […]
AMPER 2026: Návrat velkých jmen na veletrh i novinky v doprovodném programu
- Elektro
-
14. prosince 2025
Veletrh AMPER vstupuje v roce 2026 do nové etapy. Ta přináší nejen výrazné programové novinky, ale znamená také příchod nových či návrat velkých značek, které […]