Strojírenství

25. listopadu 2016 15:41

Nejnovější čelní fréza zefektivnila obrábění těles turbodmychadel z korozivzdorné oceli – Zkrácení doby cyklu a delší životnost nástrojů při náročných hrubovacích operacích

Společnost Sandvik Coromant představila svou čelní frézu M612, produkt vyvinutý speciálně pro hrubovací obrábění těles turbodmychadel z korozivzdorných ocelí. Pozitivní geometrie tohoto nástroje má vliv na dosažení plynulejšího průběhu záběru, což strojním dílnám umožňuje omezení vzniku vibrací. Na druhou stranu, lze rovněž dosáhnout zvýšení rychlosti úběru kovu, což vede ke zkrácení času cyklu. K zajištění spolehlivosti a zvýšení počtu obrobených součástí na břitovou destičku přispívá také geometrie a kvalita řezné hrany.

„V porovnání s konvenčními litinami, jsou jako materiál pro výrobu těles turbodmychadel stále populárnější volbou korozivzdorné oceli, které díky svým materiálovým vlastnostem pomáhají zvýšit odolnost proti korozi a účinkům vysokých teplot výfukových plynů, dosahujícím až 1 300 °C,“ říká Jacques Gasthuys, aplikační inženýr pro oblast automobilového průmyslu ze společnosti Sandvik Coromant. „Každoročně se vyrobí asi 50 milionů turbodmychadel – z litiny nebo z korozivzdorné oceli – ale náklady na obrábění korozivzdorných ocelí jsou často až 20× vyšší, protože tyto operace se často vyznačují extrémně krátkou a nestejnoměrnou životností břitových destiček a také nerovnoměrným průběhem opotřebení. S ohledem na tyto skutečnosti, bylo naším cílem vyvinout odolnou frézu schopnou pomoci snížit náklady na obrobenou součást.“

Hlavním problémem při hrubování těles turbodmychadel je složitý tvar těchto tenkostěnných součástí a jejich komplikované upnutí a společným následkem je, že tato operace je velice náchylná ke vzniku vibraci. Nová čelní fréza M612 byla záměrně navržena tak, aby pomohla překonat tento problém. Její pozitivní geometrie zajišťuje plynulý průběh záběru, což přináší snížení spotřeby energie a eliminuje vznik vibrací v průběhu hrubovacích operací. To umožňuje rychlejší úběr kovu a zkrácení doby cyklu, což v kombinaci s 12 řeznými hranami, šesti po obou stranách, přispívá ke snížení nákladů na obrobenou součást. Vyšší fl exibilitu strojním dílnám přináší také sortiment kruhových břitových destiček, naproti tomu rozhraní pro jejich upínání zajišťuje přesnost a opakovatelnost.

Například v případě jednoho z uživatelů, při hrubování tělesa turbodmychadla z korozivzdorné oceli pomocí břitových destiček ve třídě GC4240, bylo díky použití čelní frézy M612 namísto konkurenční frézy možné zvýšení otáček vřetena z 212 na 273 ot/min, zvýšení řezné rychlosti ze 70 na 90 m/min (z 230 na 295 ft/min) a rychlosti posuvu z 0,13 na 0,18 mm (z 0,005 na 0,007 inch). Výsledky zkoušek ukázaly, že při stejné hloubce řezu 2.5 mm (0,098 inch), umožnila čelní fréza M612 zkrácení doby obrábění na jednu součást o 27 %, přičemž životnost nástroje se zvýšila až o 172 %.

www.sandvik.coromant.com/cz

Mohlo by se Vám líbit

Pracovní úrazy se od roku 2026 budou hlásit jen elektronicky. Pro zaměstnavatele to však znamená nutnost včasné přípravy

Od ledna 2026 už zaměstnavatelé nebudou moci hlásit pracovní úrazy na papírových formulářích. Vše se přesune do elektronické podoby, a to prostřednictvím portálu Státního úřadu […]

52. konference PROJEKTOVÁNÍ A PROVOZ POVRCHOVÝCH ÚPRAV

18. – 19. března 2026 Praha, Kongresový sál hotelu Olšanka POZVÁNKA 52 let tradice – záruka spolehlivosti a kvality Konference se uskuteční ve spolupráci s […]

Skupina Continental Automotive se mění na AUMOVIO. V Česku působí ve čtyřech výrobních závodech

Administrativní budova společnosti AUMOVIO v Brandýse nad Labem Foto_AUMOVIO Brandýs na Labem Sektor automotive skupiny Continental se s účinností od 18. září 2025 transformuje na AUMOVIO. Součástí jsou […]