03. září 2022 11:51
Sériová výroba L-39NG běží naplno. Český letoun z Aera má „plnou certifikaci“ a volnou cestu na světové trhy
Nejnověji vyvinutý letoun českého výrobce Aero Vodochody se nyní může prodávat do celého světa. Čerstvě získaná typová certifikace bez omezení pro cvičný proudový letoun Aero L-39NG, jejíž proces trval více než 5 let, je hlavním předpokladem pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků. Zálet prvního sériového L-39NG se očekává do konce roku 2022. Na nedávném leteckém veletrhu ve Farnborough začala jednání s dalšími zákazníky.
Aero L-39NG je moderní, efektivní a komplexní cvičný proudový letoun pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letadlo je přímým nástupcem L-39C, díky kterému bylo vycvičeno tisíce profesionálních pilotů. „Nově získaná typová certifikace bez omezení pro L-39NG potvrzuje, že tento špičkový stroj překonává svého předchůdce. Všichni v Aeru věříme, že L-39NG bude v budoucnu ještě úspěšnější. To je pozitivní zpráva nejen pro Aero, ale pro celý český letecký průmysl, který je do výroby a vývoje L-39NG intenzivně zapojen,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody.
Český cvičný proudový letoun L-39NG využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně připravovaného zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.
„Sériová výroba L-39NG jede na plný plyn. Díky již uzavřeným kontraktům máme prakticky zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o naše cvičné letouny je stále větší. Jsme v pokročilých jednáních o dodávce L-39NG pro několik zákazníků v Evropě, Africe i Asii. Další jednání o dodávkách českého letounu jsme úspěšně odstartovali na nedávno skončené letecké show v britském Farnborough,“ říká Filip Kulštrunk, viceprezident pro obchod a marketing společnosti Aero Vodochody a dodává: „V porovnání s konkurencí z Itálie, Jižní Koreje nebo USA se jedná o nákladově velice dostupné, a především dlouhodobě spolehlivé, řešení pro moderní vzdušné síly. Zcela nová konstrukce navíc počítá s průběžnými modernizacemi dle přání zákazníků, a to hlavně v úrovni komunikačních a avionických systémů. Aero staví hlavně na dlouhodobé spolupráci se vzdušnými silami jednotlivých států.“
Samotní piloti oceňují na „eNGéčku“ například výborný výhled z kabiny a vysokou úroveň jejich ochrany při případném nouzovém přistání nebo havárii letounu. To je dané tradiční robustností konstrukce letounu, která navazuje na L-39. „Mezi hlavní výhody L-39NG patří zcela přepracovaný design letounu odpovídající moderním technologiím (např. použití kompozitových dílů, mokré křídlo, plnění paliva centrálním bodem atd.) a vysoce spolehlivý motor FJ44-4M. Díky tomu náš letoun vyniká nízkými provozními náklady a na svou třídu excelentním doletem,“ doplňuje Jaromír Lang, šéfkonstruktér letounu L-39NG.
Certifikace letounu Aero L-39NG je vyvrcholením více než pětiletého a několikaetapového procesu vývoje a zkoušek. Typový certifikát osvědčuje, že letoun byl vyvinut podle moderních schválených požadavků, v souladu s platnými leteckými předpisy a normami a je bezpečný pro standardní letový provoz. Každému nově vyrobenému letounu tohoto typu může být automaticky vystaveno řádné Osvědčení letové způsobilosti, dostane přidělenu poznávací značku a může být zapsán do leteckého registru.
Certifikaci pro letoun L-39NG vydal Odbor dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany České republiky. L-39NG je tedy zcela kompatibilní se všemi požadavky a systémy v rámci států Evropské unie i Severoatlantické aliance. Certifikace nemá časové omezení a platí po celou dobu výroby daného typu letounu.
AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.
V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu
s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Mohlo by se Vám líbit
Jak správně vybrat výdejní systém: 7 faktorů, které vám usnadní rozhodování
- Obrábění
-
05. října 2024
Úvod Výběr správného výdejního systému nebo toolboxu může výrazně zlepšit efektivitu práce, snížit ztráty a zvýšit bezpečnost. S rostoucí nabídkou řešení na trhu je však […]
Monolitní frézy Seco C-Series nabízejí flexibilitu a výkon za dobrou cenu
- Obrábění
-
04. října 2024
Monolitní karbidové frézy Seco C-Series jsou flexibilní i výkonné, takže lze jedním nástrojem obrábět různé materiály – bez potřeby jiných. K dispozici jsou frézy rohové, […]
65. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představí inovace, které mění průmysl
- Strojírenství
-
04. října 2024
Jubilejní 65. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu ukáže na jednom místě inovace, které posouvají průmyslovou výrobu do nové éry. Nejvýznamnější středoevropská událost zaměřená na technologické novinky […]