Strojírenství

10. března 2016 12:48

NSK slaví 100 let na trhu s technikou pohonů

V roce 2016 oslaví společnost NSK (Nippon Seiko Kabushiki-Kaisha) 100 let na trhu s optimalizovanou technikou pohonů. Když Takehiko Yamaguchi založil v roce 1916 s kapitálem 350 000 jenů (2 655 €) firmu NSK Ltd, byla prvním výrobcem ložisek vzniklým v Japonsku. Dnes má tato společnost na trhu s ložisky v domácím Japonsku největší podíl a celosvětově je jedním z nejvýznamnějších dodavatelů v tomto oboru.

Prezident a výkonný ředitel NSK Toshihiro Uchiyama

NSK ale úspěšně pronikla i na další trhy, jako např. s komponenty pro automobily a s výrobky a díly přesné mechaniky a mechatroniky. To vše přispívá k ročnímu čistému obratu 974,9 miliardy jenů (7,4 miliardy euro; v účetním roce, který skončil 31. března 2015).

Inzerce

Od skromných začátků před sto lety začala společnost NSK brzy růst a dodávat své výrobky do takových sektorů japonského průmyslu, jako jsou hornictví, železniční doprava, textilní průmysl nebo stavba lodí – všechny zůstaly důležitými trhy až dodnes.

Během první světové války se rozvíjelo zejména loďařství a s ním související průmyslové obory. Japonsko tak nastoupilo na cestu k pozici jednoho z nejprůmyslovějších států světa. V následujících letech NSK dosáhla mnoha znamenitých úspěchů. Například v roce 1932 vyrobila první japonské kuželíkové ložisko pro nápravy dieselových lokomotiv pro státní dráhy. Jen o pět let později společnost založila svůj výrobní závod ve Fujisawě, který je v současné době nejstarším výrobním závodem NSK v provozu (NSK má v současné době v Japonsku 22 výrobních závodů).

V době 2. světové války vyráběl japonský průmysl pro potřeby armády. Na základě vládních objednávek začala NSK vyrábět ložiska pro letadla a automobily. Jak válka pokračovala a dovoz ložisek do Japonska ustal, otevřela NSK řadu výrobních závodů a zvyšovala svou výrobní kapacitu. Společnost již v té době vyráběla špičková a moderní kuličková a válečková ložiska.

V roce 1945 dosáhla společnost NSK dalšího japonského prvenství: začala vyrábět ložiska hlavního hřídele pro letecký proudový motor Ne20 vyvíjený japonským námořnictvem. NSK se vždy snažila pronikat také na nové trhy. V průběhu let svým vývojem výrazně přispěla k pokroku ve výrobě proudových letadel, tepelných elektráren, vysokorychlostních vlaků Shinkansen, videopřehrávačů, pevných disků pro počítače nebo satelitů – abychom vyjmenovali jen několik zásadních technických oborů.

V roce 1949, v období rychlého poválečného růstu Japonska, vstoupila společnost NSK na burzu v Tokiu, Ósace a Nagoji. Koncem padesátých let minulého století se před ní začaly otevírat nové trhy a NSK začala dodávat ložiska pro domácí spotřebiče, např. vysavače, pračky nebo ledničky. Ve stejné době firma vyvíjela přesné kuličkové šrouby pro řízení osobních i nákladních automobilů.

V následující dekádě, po otevření první prodejní kanceláře v zámoří, v Ann Arbor v Michiganu v USA, pokračovala společnost NSK v rozšiřování svých zastoupení v zahraničí. V šedesátých letech také firma vyvinula miniaturní kuličková ložiska pro vysokorychlostní zubní vrtačky, které mají otáčky okolo 450 000 za minutu. Vysoká rychlost zkracuje dobu zákroku a snižuje bolestivost. NSK navíc začala vyrábět díly pro automatické převodovky.

V sedmdesátých letech založila společnost NSK výrobní závod blízko São Paula v Brazílii. Následovaly další výrobní závody v Severní Americe, Velké Británii a Asii.

V roce 1982 otevřela společnost NSK středisko pro elektronická zařízení a rozšířila své působení do oblasti aplikované elektroniky. Tento vývoj vedl až k současné mechatronické technice, jako jsou elektrické elektrické posilovače řízení (EPS) a asistenční roboty.

V devadesátých letech převzala NSK firmu UPI, největšího výrobce ložisek ve Velké Británii, známou pod značkou RHP. Rozšířením výrobních závodů a obchodních zastoupení v celé Evropě posílila společnost NSK svou pozici na evropském trhu. V té samé dekádě NSK výrazně posílila také své aktivity na asijských trzích, zvláště v Číně. Společnost zde posílila svou podnikovou strukturu, aby mohla lokálně zajišťovat výzkum, vývoj, prodej i technické služby. Na dalších rozvíjejících se trzích, např. v Indii a Indonésii, posílila firma svou přítomnost založením nových místních výrobních závodů.

V první dekádě 21. století, současně s růstem vývozu z Japonska, posílila společnost NSK také svou zámořskou produkci a pokračovala ve vývoji nových výrobků. Například v roce 2004 uvedla firma NSK do hromadné výroby ve své době nejmenší jednořadé kuličkové ložisko – s vnějším průměrem jen 2 mm.

S uvedením eura jako nové jednotné evropské měny byly obnoveny ekonomické ambice a růst v celé EU. Vedení evropské pobočky, sídlící v Maidenheadu ve Velké Británii, je právě v závěrečné fázi restrukturalizace, která má společnosti pomoci lépe obsluhovat zákazníky a optimalizací služeb se ještě více zaměřit na jejich individuální požadavky.

NSK Europe má roční obrat 1 miliardu euro (k březnu 2015) a 3 500 zaměstnanců. Společnost, která má výrobní podniky v Německu, Polsku a Velké Británii, dostala jako dodavatel také mnohá významná ocenění od významných firem, např. Bosch, BSH, Continental, DMG-Mori, Festool, Kessler, PSA, Toyota a Volkswagen.

S obnovou světového hospodářství po roce 2009 pokračovala společnost NSK s budováním své pevné globální podnikatelské struktury s cílem „vytvořit základy vhodné pro firmu s čistým obratem okolo bilionu jenů“. K březnu 2015 měla celá firma NSK Group 31 088 zaměstnanců a globální síť zastoupení v 214 závodech a kancelářích v 30 zemích. Nejnovější výrobní závod byl otevřen v roce 2013 v Silao de la Victoria ve státě Guanajuato v Mexiku. NSK nyní v 65 závodech po celém světě vyrábí přibližně 2,2 miliardy ložisek ročně a přináší do do světa průmyslu jedinečnou pohyblivost a přesnost.

Společnost NSK je nyní připravena učinit první kroky v nových sto letech soustředěním se na kvalitu, bezpečnost a vyhovění všem standardům. Prvním cílem společnosti je dosahovat provozní dokonalosti, dále rozvíjet kompetence stávajících závodů a vytvářet pevné základy řízení firmy. NSK se dále bude snažit o dosažení ještě vyšší úrovně inovací, jejímž důsledkem bude nová fáze růstu, a o poskytování hodnot celé společnosti tvorbou nových technologií a produktů a rozvoje podnikání.

www.nsk.com/100th/index.html

Mohlo by se Vám líbit

Neproškolení „tryskači“ způsobují ztrátu, po zaškolení mohou ušetřit až 50 procent nákladů. Tréninkem jich neprošla většina

Úspory provozních nákladů při tryskání do velké míry závisí na efektivitě obsluhy tryskacího zařízení ruku v ruce s dalšími faktory. Po optimalizaci se tyto úspory pohybují mezi […]

Kopřivnická společnost Tatra Trucks má za sebou úspěšný rok 2024

Za minulý rok automobilka Tatra Trucks prodala 1548 vozidel a navýšila objem výroby o téměř 10 procent. Představila také třetí generaci své stěžejní modelové řady […]

EASTLOG 2025 odhalí přísady pro správný mix automatizace a robotizace

Letošní ročník kongresu pro logistiku a dopravu EASTLOG se zaměří na klíčové otázky automatizace a robotizace pod mottem Alchymie automatizace. EASTLOG letos oslaví 28. ročník, […]