Strojírenství

10. března 2016 10:52

Editorial: Komunikace se zákazníkem

Každá firma, ať již výrobní či obchodní, nemůže fungovat bez zákazníků. To platilo vždy. Co se časem ale dramaticky změnilo, je komunikace se zákazníkem. Být v kontaktu se zákazníkem a naslouchat jeho přáním a potřebám je klíčová věc, která určuje směrování firmy. Z této komunikace vyplývá produktová strategie. Tedy to, co se bude vyrábět, jaké služby se budou nabízet a komu. Dnes již nelze jednoduše říct: „Zde je produkt, kupte si ho.“ Produkt bez doprovodné služby a servisu je sám o sobě neprodejný, to Vám potvrdí každý dodavatel břitové destičky. Požadavek na kvalitu a cenu je trvalý a všudypřítomný. Rostoucí tlak na termín změnil dodací lhůty u některých položek z týdnů na hodiny. Roste potřeba znalosti technologie, potřeba specializace. A roste i potřeba dodat komplexní službu (v koordinaci s dalšími firmami – specialisty). Toto je také jediná cesta k vyšší přidané hodnotě a ceně. U řady výrobních firem je kvalitní komunikace se zákazníkem úspěšnou strategií. Ačkoliv je z původní pozice „výrobce produktu“ dostává do pozice pouhé „služby pro zákazníka“

Začátkem roku jsem navštívil několik našich inzerentů – firem, které vyrábí systémem „job shop“ pro jiné zákazníky. A ti mi jasně potvrdili, že jednoduchá výroba v hodinové sazbě (obrobit, vypálit, ohnout, svařit) přestává být v Česku rentabilní. Šanci ještě vidí v získání zahraničních zákazníků, ale především v komplexní dodávce výrobku dle požadavku zákazníka. Nebo nejlépe v úplně vlastním samostatném produktu. A opět je na místě otázka technologie, kvalitních pracovníků, kteří ji zvládají, a to od jednoduchých pracovních operací až po vývoj. Dříve byl důležitý stroj a jeho technické možnosti. Dnes už jsou firmy plné moderních strojů. „Problém není vzít několik milionů a koupit novou mašinu, ale otázka, kdo na ní bude dělat a jakou bude mít ten pracovník technickou úroveň,“ řekl mi jeden podnikatel v kovovýrobě. Některé firmy, třeba díky dotacím, nakoupily nové stroje, ale vytížené je nemají. Zákazník jde za tím, kdo „umí“, a ne za tím, kdo má stroj. A „umí“ ten, kdo vše zajistí: kvalitu, cenu, termín, technologii a hlavně vše vykomunikuje. Většina obchodních firem toto již pochopila. Někteří manageři a majitelé výrobních firem, dle mého názoru, ale tuto oblast podceňují. Stále mají za to, že jejich firma je tu primárně proto, aby vyráběla, obchod a především maketing je obtěžuje. Berou ho jako nutné zlo, jako neproduktivní činnost. Často chápou svoji firmu jako „souhrn strojů“… V tomto se nezměnili. Dnes ale vítězí ten podnikatel, který má nejen stroje, ale hlavně zvládá i tu „složitost“ okolo. Kdybych tuto myšlenku dohnal do extrému, tak profituje ten, kdo má kontakty, klienty a informace a je dobrý manager. Samozřejmě musí být z oboru, znát technologii a výrobní proces. Ale stroj nemusí vůbec vlastnit, vyrobit zboží si může nechat kdekoliv. Toto nás učí nejen Google a ostatní technologické firmy, ale třeba i výrobci tenisek. Primární je brand a funkční obchodní kanál. Pokud toto máte, banky Vás rády zafinancují a boty můžete vyrobit kdekoliv.

Dnes je složitější upoutat zákazníka a jeho pozornost. Získat jeho čas a vyšetřit si vlastní čas na komunikaci s ním. Podíl komunikačních kanálů směrem k zákazníkovi roste. Je to třeba vidět na tom, jak se v posledních deseti letech úspěšně ve strojírenství rozjely „zákaznické a klientské dny“. Vytipovat možného nového zákazníka, zacílit na něho a oslovit ho, to je skutečný Marketing. Ve firmách je ale tato činnost podceněna, není na ni čas. Je redukována na webové stránky a hromadnou rozesílku e-mailů na stávající zákazníky. I toto je důvod, proč je časopis KOVOINZERT, který právě čtete, stále úspěšný a funkční. Naší službou totiž není to, že potiskujeme papír, ale to, že neúnavně vyhledáváme nové kontakty a zasíláme informace a nabídku přímo do výroby.

Věřím, že Vás nejen toto vydání časopisu, ale celý letošní ročník zaujme a přeji Vám příjemné čtení a hodně zákazníků!

Jiří Klusáček
ředitel vydavatelství

Mohlo by se Vám líbit

Inovativní koncept vibračních van pro lepší kvalitu, vyšší efektivitu a zlepšení konkurenční pozice

Chytrý koncept automatizace pomáhá výrazně zkrátit dobu zpracování Šneky pro plastifikaci, sloužící k tavení plastových granulí, jsou nedílnou součástí každého vstřikovacího stroje. Aby Engel Austria […]

Huisman představuje Rope Vision jako nejnovější rozšíření svého servisního portfolia

Společnost Huisman uvedla na trh Rope Vision, pokročilý nástroj pro automatickou vizuální inspekci ocelových lan. Systém je určen zejména pro lana těžkotonážních jeřábů, které jsou […]

TS0501: Nový standard v soustružení superslitin

Společnost Seco oznamuje uvedení třídy Duratomic® TS0501 vyvinuté pro výjimečný výkon při dokončovacím soustružení moderních superslitin s vysokou tvrdostí, ale i tradičních materiálů, jako je […]