Strojírenství

17. září 2022 22:31

CzechTrade se vrací na Ukrajinu. Znovu otevírá svou kancelář v Kyjevě

Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade znovuotevírá své zastoupení v Kyjevě. Po dramatickém uzavření zastoupení a odchodu ředitelky kanceláře se Oksana Antonenko vrací, aby rychle pomohla českým firmám uspokojit novou poptávku na ukrajinském trhu. Kvůli omezení dodávek zboží z Ruska a Běloruska hledají ukrajinské podniky nové dodavatele, což je pro české firmy příležitost. Zároveň je tam poptávka po zboží, které nemohou vyrábět a dodávat firmy z okupovaných území. Prioritou na nejbližší týdny a měsíce je získat pro české firmy poptávku od velkoobchodů ze zdravotnictví, energetiky, zemědělství a stavebnictví.

„Už v polovině srpna navštívila Oksana Antonenko Ukrajinu, aby zmapovala bezpečnostní situaci a komerční prostředí. Po vyhodnocení cesty a s ohledem na bezpečnost jsme se rozhodli, že Oksana bude na místě přínosem. Kancelář proto vracíme z dočasné lokace v ČR zpět na Ukrajinu,“ uvedl generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

Oksana Antonenko z Kyjeva prchala po vpádu ruských vojsk na území Ukrajiny. Během pobytu v České republice se věnovala vytvoření platformy Export pro obnovu Ukrajiny. Neustále udržovala kontakt s ukrajinskými odbornými asociacemi, obchodními a výrobními podniky.  „V prvé řadě se budu setkávat se zástupci místních velkoobchodních podniků z oblastí zdravotnictví, energetiky, zemědělství a stavebnictví. Záměrem je projednat možnosti rozšíření spolupráce a možnost účasti v plánovaných projektech. Zároveň plánuji setkat se s představiteli místních oborových asociací a zjistit potřeby podniků v konkrétních odvětvích,“ uvádí ředitelka ukrajinského zastoupení agentury CzechTrade Oksana Antonenko při otázce na to, jaké jsou její další kroky.

Kvůli omezení obchodu mezi Ukrajinou, Ruskem a Běloruskem vzniká velká příležitost pro české firmy

Antonenko tvrdí, že vzniká příležitost pro evropské výrobce, včetně českých. Je to následkem sankcí vůči Rusku a Bělorusku. Řada položek se totiž přestala na ukrajinský trh úplně dovážet, protože spousta místních výrobců se ocitla na okupovaném území. „Jako příklad lze uvést ukrajinský závod na výrobu soli Artemsiľ. Ten se nachází na okupovaném území a Ukrajina je proto nucena sůl dovážet. Na území Chersonské a Mykolajivské oblasti, které jsou zčásti okupované a kde probíhají boje, se nacházejí největší plochy na pěstování rajčat, které letos ani nebyly osázeny,“ komentuje Oksana Antonenko. Následkem toho ukrajinské hospodářství zaznamenává četné relokace podniků z východní a jižní části Ukrajiny do západních regionů.

České firmy musí rychle uspokojit novou poptávku z ukrajinského trhu

Poptávka na začátku agrese byla jasná. Šlo především o oblasti obranného průmyslu, zdravotnictví a zemědělství.  Nyní však roste poptávka po těžebních zařízeních, náhradních dílech pro teplárny a elektrárny, ohřívacích přístrojích pro domácnosti nebo po komponentech pro místní výrobu podobných přístrojů. Spektrum poptávaných komodit se od začátku konfliktu rozšířilo. „Začíná u strojírenské produkce, kovových materiálů a končí spotřebním zbožím, například krmivem pro kočky a psy,“ vypočítává Antonenko a dále dodává: „Podnikatelská sféra si velmi dobře uvědomuje, že přes veškerá rizika poskytuje ukrajinský trh, který se postupně integruje do EU, obrovský potenciál. Vyhraje ten, kdo tady bude dříve. Z toho důvodu již teď registrujeme u několika podniků zájem o lokalizaci výroby.“ Podnikatelské příležitosti na Ukrajině CzechTrade nadále sleduje a v průběhu září budou jedním z hlavních témat webu Exportmag.cz.

Poplachy jsou na denním pořádku

Lidé spěchající do práce, městská doprava je v provozu, jsou otevřené úřady, obchody, kavárny, kina i některá divadla. Během ne tak běžného dne se i několikrát ozve vzdušný poplach. Zvuky sirény zavírají velké obchody, obchodní centra, kanceláře a jejich zaměstnanci i návštěvníci se musí schovat do nejbližšího úkrytu. Tím je nejčastěji stanice metra. Vzdušný poplach tak dokáže během svého znění zamrazit fungování již zmíněních obchodů, kaváren, kin, a hlavně obyvatel. Tak vypadá každodenní život v Kyjevě. Podle magistrátu se do Kyjeva zatím nevrátil až jeden milion obyvatel.

Při příležitosti obnovení kyjevské kanceláře natočila Oksana Antonenko aktuální rozhovor pro portál BusinessInfo.cz. Popisuje v něm především nové exportní příležitosti pro české firmy na Ukrajině, ale nejen ty. Rozhovor je možné zhlédnout na odkazu https://youtu.be/URmT0YYQSS4.

 


CzechTrade, BusinessInfo.cz, Exportmag.cz

CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 25 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 57 zemích na pěti kontinentech. www.czechtrade.cz

BusinessInfo.cz je online portálem pro drobné živnostníky, malé i střední podnikatele a exportéry. Gestorem projektu je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a realizátorem od roku 2001 agentura CzechTrade. https://www.czechtrade.cz/sluzby/informacni-servis/businessinfo

Web Exportmag.cz je informační iniciativou agentury CzechTrade, která v roce 2021 doplnila tradiční tištěné časopisy. Webový magazín Exportmag.cz navazuje na exportní časopisy vydávané CzechTrade od roku 2010 po různými názvy, naposledy jako Český export a podnikání. https://www.exportmag.cz/o-magazinu/

www.czechtrade.cz

Mohlo by se Vám líbit

Continental získal zakázky na velkoformátové displeje za více než 2 miliardy eur

Technologická společnost Continental získala další velké zakázky od automobilek na dodávky displejů přes celou palubní desku a OLED displejů, jejichž hodnota převyšuje 2 miliardy eur. Přední […]

Profika: robotizace pracovníky o zaměstnání nepřipraví. Naopak, experti budou nevyhoditelní

Podle Mezinárodní fe­derace robotiky je Česká republika na 21. místě v množství robotů na počet klasických zaměstnanců. Mezi premianty patří i v tempu zavádění nových robotů, […]

Výsledky společnosti Universal Robots za 3. čtvrtletí odrážejí zpomalující se ekonomiku

Universal Robots, dánská společnost vyrábějící kolaborativní roboty (koboty), vykázala za 3. čtvrtletí tržby ve výši 73 milionů USD, což je v celkovém vyjádření o 5 […]