26. června 2023 08:16
Aero uzavřelo smlouvu s ČVUT
Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero a Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní, ČVUT v Praze podepsali 8. června 2023 smlouvu o dílo. Na jejím základě byla zahájena další fáze spolupráce mezi největším leteckým výrobcem v České republice a Fakultou dopravní, ČVUT v Praze.

„Dosud jsme spolupracovali se studenty z Ústavu letecké dopravy FD ČVUT, kteří v rámci odborné praxe a zadaných bakalářských prací zkoumali bezpečnost a spolehlivost systémů našeho nejnovějšího letounu L-39NG. Nyní jsme spolupráci ještě prohloubili a uzavřeli smlouvu o dílo na vývoj softwaru, který bude přímo data ohledně bezpečnosti a spolehlivosti letounů sbírat a vyhodnocovat,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero.
Na základě této smlouvy vyvine složený tým z expertů Fakulty dopravní a Fakulty elektrotechnické, ČVUT v Praze software pro sběr a vyhodnocování provozních dat z elektronických karet poruch nových i modernizovaných letounů za účelem hodnocení jejich bezpečnosti a spolehlivosti. Software bude využit jak pro nové letouny L-39NG, tak i pro jejich generační předchůdce L-39 Albatros. Smlouva byla uzavřena téměř na rok do poloviny května 2024 a zhotoviteli, kterým je ČVUT v Praze, za ni náleží od společnosti Aero finanční odměna.

Výrobce legendárních letounů L-29 Delfín, L-39 Albatros a nejnovějšího L-39NG má za více než 50 let vývoje a jejich výroby k dispozici unikátní data ohledně spolehlivosti strojů, které létají po celém světě. Nyní dojde k užší spolupráci mezi oběma špičkovými pracovišti, která se věnují bezpečnosti v letectví. Kromě nově zahájené spolupráce již studenti Fakulty dopravní, ČVUT v Praze připravují bakalářské práce zadané společností Aero a absolvují i odborné stáže ve vývojovém centru Aero. V rámci rozvíjející se spolupráce také probíhají vyzvané přednášky odborníků z Aero na Fakultě dopravní, ČVUT v Praze.
„Díky této smlouvě o dílo bude zužitkována energie a zdroje vkládané do dlouhodobě probíhajícího výzkumu letecké bezpečnosti a spolehlivosti. Daří se nám tím uzavírat kruh začínající základním výzkumem a přes aplikovaný výzkum převádět naše poznatky do praxi využívaného softwaru, který propojí provozní data s analýzami bezpečnosti a spolehlivosti letounu.“ říká Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní, ČVUT v Praze. Aero díky kooperaci získá nový software, který umožní pracovníkům vývojového centra rychleji a efektivněji analyzovat, predikovat a validovat parametry bezpečnosti a spolehlivosti.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Mohlo by se Vám líbit
Nový Picotig 180 puls DC od EWM: spojení efektivity a pohodlného ovládání
- Strojírenství
-
07. listopadu 2025
Kompaktní zařízení pro svařování TIG pro všestranné použití Společnost EWM rozšiřuje svou řadu Picotig a s novou variantou přináší na trh efektivní doplněk v oblasti […]
UUMILL 1000: výkonné multifunkční obráběcí centrum
- Obrábění
-
06. listopadu 2025
Uvedením nového stroje UMILL 1000 společnost EMCO strategicky rozšiřuje svou nabídku univerzálních obráběcích center pro pětiosé simultánní obrábění a vytváří tak ideální most mezi modely […]
Optimalizovaná využitelnost zařízení a o 25 % vyšší výkon tryskání
- Strojírenství
-
05. listopadu 2025
Nemusí to být vždycky nové – Modernizace tryskací zařízení Zabezpečení dodávek náhradních dílů a vyšší výkon tryskání byly rozhodujícími faktory, které vedly výrobce pilových pásů […]
