31. března 2021 00:22
Zaoceánské lodě: Města prošpikovaná kilometry kabelů a energetických řetězů
I když turistický ruch ovlivnila pandemie, křižovaly a křižují současné oceány stovky výletních lodí s desítkami tisíc turistů. Spíše než o lodích je ale možné mluvit o plovoucích městech. Najdete zde totiž vše – od bazénů, heren přes divadla, restaurace nebo sportoviště. Aby to vše fungovalo je potřeba přenášet energie z místa na místo a pohybovat mnoha věcmi jako jsou opony nebo výtahy. To zajišťují flexibilní kabely a energetický řetězy. Na lodích jich najdete desítky kilometrů.
Flexibilní kabely a energetické řetězy do zaoceánských lodí dodává také litoměřická firma HENNLICH. „Například v loňském roce jsme dodávali flexibilní kabely a energetické řetězy pro dvě zaoceánské lodě Costa Firenze a AIDA Cosma. Jen flexibilní kabely dosáhly na jedné z lodí 50 kilometrů, energetické řetězy pak tři kilometry délky,“ popisuje Jindřich Kollár, produktový manažer pro flexibilní kabely a energetické řetězy igus ve firmě HENNLICH.
Flexibilní kabely a energetické řetězy dodané do lodí z Litoměřic slouží především pro divadelní techniku. Využívají se především pro opony, ale i pro úpravy částí pódií. „Na divadelní techniku se využívají především energetické řetězy určené pro vysoké zatížení, tady řada E4.1. Mají při dlouhých délkách vysokou pevnost a zároveň se vyznačují vysokou samonosnou délkou. Navíc díky speciálním brzdám jsou velmi tiché, což je pro divadelní techniku také důležité,“ podotkl Jindřich Kollár.
Litoměřická firma HENNLICH výhradně zastupuje v Česku německého lídra v oblasti flexibilních kabelů, energetických řetězů a kluzných pouzder, společnost igus. Firma z Kolína nad Rýnem se zabývá vývojem produktů zaměřených na využití chytrých plastů. Disponuje téměř 3000 metrů čtverečních velkou zkušebnou, kde zaznamenává chování těchto plastů v jednotlivých aplikacích.

Jednou z lodí, kde litoměřická firma HENNLICH připravovala projekt s energetickými řetězy igus, byla loď AIDA Costa. Ta pojme až 6600 pasažérů, o které se stará zhruba 1500hlavý personál. Výstavba této lodi vyšla 700 milionů eur (asi 1,8 miliardy korun).
Mohlo by se Vám líbit
Český železniční průmysl realizuje v Polsku zakázky v řádu miliard Kč. K růstu výrazně přispěla účast na veletrhu TRAKO 2025
- Strojírenství
-
19. října 2025
O zakázkách v řádu miliard korun jednaly jednotlivé firmy českého železničního průmyslu na veletrhu kolejové techniky TAKO 2025, který proběhl v polském Gdaňsku od 23. […]
Profika: 4 kroky, jak ušetřit při provozu CNC stroje
- Obrábění
-
17. října 2025
Firma, která provozuje obráběcí techniku musí investovat nemalé prostředky nejen do jejího nákupu, ale i do provozu. Existují však opatření, která pomohou snížit náklady na […]
Retrofity Siemens otevírají starším strojům cestu do digitální budoucnosti
- Obrábění
-
17. října 2025
Retrofit s využitím řídicího systému Siemens Sinumerik ONE s nativním digitálním dvojčetem umožnil společnosti Škoda JS výrazně prodloužit životnost unikátní horizontální vyvrtávačky. Díky retrofitu zařízení splňuje […]