Plasty

23. září 2016 00:19

Údržba budoucnosti: chytrá a inteligentní

Prediktivní údržba a Inteligentní servis jsou jedněmi z faktorů fenoménu zvaného Průmysl 4.0. Jde o dokonalou provázanost informačních technologií s výrobou. Jistěže úspěch v této oblasti se nedá očekávat bez co nejlépe vyřešené údržby.

Své nové řešení pro údržbu – „Smart Connected Solutions“ (SCS) – představí letos v říjnu na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně společnost Asseco Solutions, producent ERP systémů. S pomocí tohoto řešení mohou firmy v plně integrované podobě prediktivně sledovat celý svůj proces servisu a údržby – počínaje sběrem dat ze zařízení, přes plánování údržby, až po její provádění a dokumentaci s využitím mobilních zařízení. Sledovat lze jak zařízení inteligentní, tak konvenční, která budou osazena vhodnými snímači.

Řešení SCS je určené pro výrobce a servisy i pro zákazníka. Systém funguje i prostřednictvím aplikace na mobilních zařízeních.

Malý příklad: technik na místě realizoval opravu ze svého mobilu či tabletu a zaevidoval spotřebovaný materiál. Informace se předá do evidence skladu. Následně technik nechá zákazníka podepsat převzetí práce přímo na obrazovce mobilního zařízení a tím je vytvořen podklad k fakturaci. Poté je možné ihned dát, též prostřednictvím SCS, pokyn k vytvoření faktury či zadání dalšího požadavku.

SCS pro údržbu strojů i těla

Využití pro SCS však není jen ve výrobě. Nutnost prediktivní údržby vyvstává i v úplně odlišných oblastech – od automatu na kávu až po lidský organismus (tedy v medicíně). Zavedením prediktivní údržby ve kterékoli oblasti si ušetříme problémy vyplývající z neznalosti skutečností, ale na druhé straně i lidské kapacity, které by například neustále zbytečně kontrolovaly stav.

Systém SCS kombinuje hlavní funkce z oblastí řízení servisu, prediktivní údržby a servisu pro koncové zákazníky v jednom integrovaném systému a umožňuje tak plynulou výměnu dat na všech úrovních. Disponuje třemi základní moduly:

Modul Inteligentní servis

Ten pokrývá všechny provozní úrovně poskytování servisu. Jestliže je doručen požadavek na servis, automaticky zjistí, který z techniků se k jeho řešení nejlépe hodí – v závislosti na tom, kde se nachází, jakou má kvalifikaci apod. – a navrhne odpovídající plán. Pak systém technikovi na jeho mobilní zařízení dodá potřebné informace, například o kontaktní osobě u zákazníka, o dotčeném systému, o kódu chyby či dosavadním průběhu údržby. Při opravě pak umožňuje její úplnou dokumentaci a zákazník též jejím prostřednictvím potvrzuje provedenou práci. Pro komunikaci s SCS nemusí zákazník disponovat ERP systémem, hlášení prostě přichází do počítače, ať je napojen na systém či nikoli.

Inteligentní servis umožňuje jak interní, tak externí použití. Například jej lze poskytovat lidem, kteří u zákazníků mají na starosti servis výrobků naší firmy nebo při pronájmu zařízení.

Modul Průmysl 4.0

(Přesněji: podpora pro Průmysl 4.0) umožňuje prediktivní plánování a provádění údržby. Dokáže sbírat, shromažďovat a analyzovat data z produkčního provozu zařízení u zákazníka. Výrobce, respektive servisní společnost, má tak stále k dispozici aktuální informace o tom, jak konkrétní zařízení funguje. Do SCS mohou uživatelé mimo jiné integrovat i zařízení, jež nejsou inteligentní (která samostatně neumí předávat data a pro tyto účely jsou osazena senzory a snímači, jenž umožňují komunikaci s SCS). Např. klasický starý soustruh nebo pásový dopravník osadíme senzory, které umožňují komunikaci s SCS. Ty např. snímají vibrace na hřídeli, počítají množství výrobků atd. Důležitou funkcí SCS je též identifikace konkrétního zařízení, u nějž je žádán servis. Například v případě čtyř identických automatů na kávu musí technik vědět, který z nich má opravit. Zde funguje identifikace prostřednictví QR kódů, které lze pomocí chytrého telefonu naskenovat a zajistit tak provedení opravy na správném zařízení.

Modul Chytrý servis

Systém SCS též umožňuje integrovat hardware, software a servis do jednoho balíčku. Ti svým vlastním koncovým zákazníkům tak mohou nabídnout nejen produkt jako takový, nýbrž i kombinaci produktu a servisu. V rámci aplikace lze také snadno vytvářet požadavky na řešení problému (tikety) a sjednávat termíny k provedení údržby.

Napojení na cokoli

Implementace SCS je realizována v cloudu. Komunikace mezi cloudem a koncovými zařízeními přitom probíhá přes zabezpečené připojení. Různým uživatelským zařízením, jako jsou stolní počítače, tablety či chytré telefony, se SCS přizpůsobuje automaticky.

Důležité je i jednoduché napojení na všechny běžné systémy ERP.


Co je prediktivní údržba?

Prediktivní znamená předvídající na základě pozorování a zkušeností. V praxi se jedná o automatizovaný sběr informací ze zařízení (od řídící jednotky, od senzorů a čidel, atd.) a dalších důležitých informací o provozu. Jejich vyhodnocováním lze zjistit (předvídat) blížící se kolizní stav a řešit jej formou údržby či opravy dříve, než k němu skutečně dojde. Neuplatňuje se jen v oblasti výroby, ale i v mnoha dalších odvětvích, kde je důležité předcházet výpadkům zařízení. Mezi ně patří i plastikářský průmysl.


Jan Mlejnský
Produktový manažer pro oblast výroby,
Asseco Solutions, a.s.

Mohlo by se Vám líbit

OSTROJ roste a přijme desítky nových lidí. Zájem je hlavně o svářeče a zámečníky

Rostoucí opavská strojírenská firma OSTROJ plánuje v letošním roce přijmout přibližně 80 nových pracovníků. Společnost hledá zejména zkušené kandidáty na svářečské a zámečnické pozice, kterým chce […]

Kopřivnická Tatra získala dotaci na vývoj nákladního bateriového elektromobilu

Automobilka Tatra Trucks se v posledních letech vedle produkce standardních nákladních vozidel intenzivně věnuje i vývoji automobilů s alternativními typy pohonů. Nedávno se jí podařilo […]

Specializovanými diskusními fóry sází drupa 2024 na silná témata budoucnosti

Náhledy hluboko do budoucnosti oboru tisku a papíru, propojování technologických lídrů s nováčky a uživateli, cílené zaměření na přední trendy oboru: pětice specializovaných diskusních fór veletrhu drupa 2024 […]