Plasty

24. září 2018 14:14

Jsme a nadále chceme být lídrem v nových výrobních technologiích

Jsem moc ráda, že v druhém letošním vydání časopisu Plastics Production můžeme přinést rozhovor s Ing. Zdeňkem Purkertem, jednatelem společnosti FORMPLAST PURKERT, s.r.o. „Spojení vývoje, konstrukce, nástrojárny, lisovny a následných operací vidím jako naší hlavní výhodu v oboru,“ nejenom to říká Ing. Purkert. Na následujících řádcích se dozvíte mnohem více. Přeji příjemné čtení.

„Automatizace a robotizace dnes už není přepychem nejlepších firem, ale stává se nutností.“
Zdeněk Purkert
57 let
jednatel
FORMPLAST PURKERT, s.r.o.

Pane Purkerte, jak byste čtenářům časopisu Plastics Production představil společnost Formplast Purkert, s.r.o.?
Naše firma vznikla v roce 1992 a postupně se z malé konstrukční kanceláře rozrostla do dnešní podoby, kdy zaměstnává 600 pracovníků. V závodě v Bystřeci máme umístěnou nástrojárnu s konstrukcí a vývojem, lisovnu a logistické centrum. Druhý závod v Králíkách se věnuje lisování a montážím sestav z vylisovaných dílů.

Kdybychom se měli zaměřit blíže a podrobněji na vstřikovnu plastů. Co byste k výrobě řekl více?
Lisovna Bystřec má dnes 40 vstřikolisů s uzavírací sílou od 100 do 500 tun, včetně lisů pro vícekomponentní vstřikování. Tato pobočka se primárně zaměřuje na výrobu optických dílů. Výrobní sortiment se zde pohybuje od relativně jednoduchých skel přes reflektory, dekorativní prvky, speciální světlo vodivé prvky po silnostěnné čočky s nejrůznějšími geometriemi. Právě na tyto oblasti se náš vývoj zaměřuje nejvíce. Jsme a nadále chceme být lídrem v nových výrobních technologiích.
V závodě v Králíkách provozujeme 39 vstřikolisů o síle 40 – 300 tun. Zde se věnujeme hlavně výrobě technických výlisků, většinou pro elektrotechnický průmysl.
Lisy používáme od firem Arburg a Engel.

Samotnou výrobou na vstřikolisech nekončíte, nabízíte také pokovování či montáže.
V bystřecké pobočce pokovujeme výlisky na 3 linkách od firmy Leybold. Jedná se o vakuové nanášení hliníku vhodné hlavně pro optické aplikace. V rámci montáží se zabýváme převážně výrobou podsestav z našich výlisků a dalších dodaných dílů, které dodáváme našim zákazníkům k montáži do finálních výrobků. Řada zákazníků už dlouhou dobu nechce dostávat jednotlivé komponenty každý zvlášť, ale celou smontovanou skupinu, která následně usnadní operace na jejich výrobní lince.

Zaměřme se stejným způsobem i na nástrojárnu. Jak je pro vás důležité mít vlastní nástrojárnu?
Naše firma se postupně rozvinula z nástrojárny a většina našich výlisků je vyráběna na formách, které jsme i konstruovali a vyráběli u nás. Takže odpověď zní ano. Právě ono spojení vývoje, konstrukce, nástrojárny, lisovny a následných operací vidím jako naši hlavní výhodu v oboru. Zákazník nemusí řešit s jednou firmou zvlášť výrobu formy, s další lisování a s třetí například montáž.

Zaměřme se na vaše zákazníky. Kdo jsou vaši zákazníci a kdo se jimi může stát?
Zhruba ze 75 % jsou naši zákazníci z oblasti automobilového průmyslu. Kromě Tier 1 dodávek přímo do automobilky (Škoda) jsme z větší části dodavatel Tier 2. Jak už z našeho rozhovoru vyplynulo, zaměřujeme se hodně na optické díly. Mezi naše zákazníky proto patří firmy, které se věnují výrobě osvětlení aut. Nedodáváme díly přitom pouze do Česka, ale celosvětově.
Kromě automobilového průmyslu je druhou naší největší oblastí elektrotechnický průmysl.

Portfolio našich odběratelů není nikdy uzavřené, a tak jsme rádi, když se nám podaří oslovit nového zákazníka. Vždy se snažíme, aby zákazník byl s naší prací spokojený a vracel se k nám s novými projekty.

Co je podle Vás klíčovým kritériem, který znamená úspěch na trhu?
Každý odběratel chce nakupovat pouze kvalitní díly, podle požadovaných podmínek a nejlépe levnější než v minulosti. Kromě toho se snažíme s našimi zákazníky budovat slušný a férový vztah. Věřím, že zákazník takovouto spolupráci oceňuje a preferuje.

Vzpomeňme nyní téma automatizace a robotizace. Jakou úlohu hrají ve vaší společnosti? Ať už ve vstřikovně plastů, ale také v nástrojárně.
V souvislosti s nedostatkem pracovních sil stoupají velice strmě náklady na každého zaměstnance. Růst těchto nákladů je v normálně fungující ekonomice přirozený, v posledních letech ale díky přehřívání naší ekonomiky nabral opravdu vysoké obrátky. Díky dlouhodobě nasmlouvaným kontraktům a vysoké konkurenci nemůžeme tyto náklady jednoduše promítnout do cen. Cestou z této situace je proto nasazování robotů a dalších automatizací do výroby včetně dalšího zvyšování produktivity. Automatizace a robotizace dnes už není přepychem nejlepších firem, ale stává se nutností. A ve stejné míře to platí o lisovně i nástrojárně, přestože způsob zavádění automatizací je v obou provozech odlišný.

Dalším neméně důležitým tématem je vývoj. Jako dodavatelé do automotive kladete, předpokládám, velký důraz na vývoj.
S rozvojem Česka se pomalu ztrácí naše výhoda nízkých nákladů. Musíme se proto zaměřovat na výrobky s vyšší přidanou hodnotou. K tomu vede cesta právě přes inovace a vývoj nových technologií, nových, lepších výrobků. Z toho důvodu se naši vývojoví konstruktéři a technologové nevěnují pouze výrobě objednaných forem, ale zkoušejí i nové způsoby výroby. Ty se buď osvědčí a rozvíjí se dále, nebo se neosvědčí a hledá se jiná cesta.

Historie společnosti se datuje do roku 1992, kdy byla založena jako konstrukční kancelář vstřikovacích forem, která zaměstnávala dva konstruktéry. Za 26 let společnost ušla obrovský kus cesty. Jaké máte vize a plány do budoucna?
V loňském roce jsme v těsné blízkosti našeho závodu v Králíkách zakoupili výrobní halu bývalé Tesly Králíky. Do poloviny příštího roku bychom chtěli mít celý objekt kompletně zrekonstruovaný. Prostory budou sloužit pro montáže a pro logistiku, čímž si uvolníme výrobní místo ve stávající výrobní hale. Zároveň jsme začali připravovat výstavbu nových prostor pro nástrojárnu. Takže plánů do budoucna máme hodně.

Pane Purkerte, děkuji Vám za rozhovor!

Ivana Nedbalová, šéfredaktorka


FORMPLAST PURKERT, s.r.o.
Bystřec 427
561 54 Bystřec
tel.: 465 467 401
info@formplast.cz
www.formplast.cz

Mohlo by se Vám líbit

Kopřivnická Tatra získala dotaci na vývoj nákladního bateriového elektromobilu

Automobilka Tatra Trucks se v posledních letech vedle produkce standardních nákladních vozidel intenzivně věnuje i vývoji automobilů s alternativními typy pohonů. Nedávno se jí podařilo […]

Specializovanými diskusními fóry sází drupa 2024 na silná témata budoucnosti

Náhledy hluboko do budoucnosti oboru tisku a papíru, propojování technologických lídrů s nováčky a uživateli, cílené zaměření na přední trendy oboru: pětice specializovaných diskusních fór veletrhu drupa 2024 […]

HANNOVER MESSE 2024: „Tahoun začínajícího vzestupu“

Více než 130 000 návštěvníků ze 150 zemí, 4 000 vystavujících firem, 300 start-upů a přes 300 delegací z hospodářské politiky z celého světa. Veletrh […]