Plasty

20. dubna 2015 00:39

FRIMO se soustředí na nové technologie, nové projekty a osobní kontakt

Podíl plastů v moderní výrobě automobilů neustále stoupá. Nejdůležitějším argumentem pro jejich rozšiřování je úspora hmotnosti, aniž by se jejich využitím ovlivnily bezpečnostní aspekty vozidla. Další výhodou je i větší možnost tvarování a návrhu designu karoserie v porovnání s kovy. Přinášíme Vám rozhovor s Tomášem Chrudimským, českým a slovenským sales managerem společnosti FRIMO, která patří celosvětově k předním výrobcům systémových řešení pro výrobu vysoce kvalitních plastových komponentů.

FRIMO je na trhu již více než 50 let. Můžete na úvod rozhovoru čtenářům společnost krátce představit a přiblížit její pozici na českém a slovenském trhu?

Název společnosti je složeninou jmen zakladatelů, kterými byli počátkem šedesátých let pánové Fritsche a Möllmann. Firma začínala jako malá nástrojárna pro výrobu přístrojových desek. Vize zakladatelů byla zahrnout celý interiér auta pod jednu střechu, pod jednu společnost, což se podařilo naplnit. V současnosti nás charakterizuje motto: One Stop. All Services. Pokud se u nás zákazník z oblasti automotive zastaví s přáním, že chce vyrobit jakýkoliv interiérový díl, jsme schopni vyjít mu vstříc.

Jak dlouho již působíte na pozici zástupce pro Českou a Slovenskou republiku. Jak jste se k této práci dostal?

U firmy působím osmým rokem. Ke společnosti jsem se dostal přes studentskou brigádu na strojírenském veletrhu v Brně, kde jsem byl na stánku firmy vyrábějící plasty jako asistent se znalostí angličtiny a němčiny. Tam jsem se seznámil s manažerem FRIMO.

Společnost v té době neměla v Čechách žádné zázemí. Veškerý kontakt se zákazníky firmy probíhal přímo z německých závodů. Tehdy vznikla myšlenka založit na našem trhu kancelář a do budoucna servisní středisko či malou firmu. Seznámení s manažerem FRIMO pro mě bylo zásadní, protože jsem právě hledal téma na diplomovou práci na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Následně jsme se s firmou domluvili, že pro ně napíši studii o českém plastikářském automobilovém průmyslu, kterou mi poté zároveň uznali na VŠE jako diplomovou práci. Za dva roky po napsání práce se mi z FRIMO ozvali, zda bych měl zájem firmu v Čechách rozjet a já nabídku přijal.

Jakým vývojem za dobu působení na našem trhu společnost prošla?

V roce 2007, kdy jsem do firmy nastoupil, byly velké plány v Čechách rozjet společnost o deseti, patnácti zaměstnancích. Rok na to však přišla ekonomická krize. Firmy se zavíraly, některé automobilky ztratily přes padesát procent objemu. Plány tak vzaly rychle za své.

Dokonce jsme museli zavřít jeden závod v Německu. Nicméně firma od roku 2010 opět roste. Za poslední tři roky v porovnání s předešlým rokem i o polovinu, takže se nám daří opravdu hodně.

Krize na nás měla příznivý dopad. Byznys je pro nás generován nejen objemem výroby aut, ale hlavně též množstvím jednotlivých modelů nových aut. Podíváte-li se na dnešní automobilky, např. Škoda Auto, do svého portfolia neustále přidávají další a další modely, což je pro nás růstový potenciál.

Jakou nástrojovou a systémovou techniku můžete nabídnout českému a slovenskému zákazníkovi?

Jak již napovídá naše motto: One Stop. All Services. Zákazníkovi jsme schopni nabídnout, spoluvyvinout, zformovat a pak dodat jakýkoliv díl, převážně z měkčeného či kompozitního plastu.

Zde bych podotknul, že se nezabýváme vstřikolisy, což je nejrozšířenější technologie, kterou se vyrábějí všechny nosné plasty. Pro nás je nosný plast polotovarem, který vstupuje do našich strojů. Na nosný díl poté např. napěníme pěnu, nebo ho zabalíme do kůže či fólie, aby byl dotykově příjemný, tlumil hluky, měl nějakou odolnost či antistatický povrch.

Laicky řečeno, naše technologie jsou tedy o tom, jak tvrdé plasty zabalit do nějakého pohledového materiálu. Dalším velmi dynamicky rozvíjejícím se odvětvím, jsou ale např. i kompozity a přírodní vlákna, jimiž se v určitých případech nahrazují právě vstřikolisované nosné plasty.

Jak funguje spolupráce mezi Vámi a německou centrálou?

Zpočátku jsem byl na český a slovenský trh sám. Teď mám nového kolegu, který zajišťuje technický servis.

Komunikace probíhá se čtyřmi německými závody a jedním závodem v Maďarsku, jelikož maďarský podnik sice patří pod ty německé, ale v určitých oblastech má svou autonomii. Závody jsou v Německu roztroušeny hodně geograficky, tím pádem vnímám i kulturní rozlišnosti.

Nicméně komunikace jako taková funguje velmi dobře. Za hladký průběh interakce podle mě velkou měrou vděčíme německé organizovanosti firem. Zaměstnanec má ve společnosti jasně dané pravomoce a díky nim pak cítí odpovědnost za svůj pracovní výkon.

Můžete srovnat český a slovenský automobilový průmysl? Vnímáte nějaké rozlišnosti mezi oběma trhy?

Slovenský automotive je extrémně silný co se týče poměru vyrobených aut na jednoho obyvatele. Na Slovensku se v současnosti mohou chlubit poměrem jednoho vyrobeného osobního vozidla na pět obyvatel, kterého Česká republika nedosahuje.

Slovenský subdodavatelský sektor je ale většinou postaven takzvaně na zelené louce. V praxi to znamená, že se postaví průmyslová zóna na okraji okresního či krajského města, kam se nastěhují firmy, které poté dodávají do automotive. V Čechách má naopak spousta firem tradici hluboko předrevoluční. Poslední rozlišností, kterou vnímám, je slovenská inklinace k tomu být spíše jen výrobním závodem, kde jsou sice technologové, ale často v něm chybí vývoj či je zastoupen jen okrajově. České firmy už nyní mají velice často nejen svůj vývoj, ale i svůj investiční nákup. Produkty, které se v českých firmách vyvinou, a které si společnosti vyberou k nákupu, už jen představí centrále se schvalovacími pravomocemi. Samozřejmě existují výjimky na obou trzích, ale takto vnímám základní rozlišnost.

Co nabízíte zákazníkovi navíc ve srovnání s konkurenčními společnostmi na našem trhu?

Konkurence je u nás velmi silná. Z našich přibližně dvanácti technologií máme některé, u nichž jsme o krok před ostatními společnostmi z branže. U nich je samozřejmě naše prosazení se na trhu snažší. Nicméně jen tyto technologie by nás neuživily. Naše síla spočívá v tom, že máme hodně informací z aktuálního dění na trhu a že jsme schopni pro interiér auta udělat opravdu téměř cokoliv.

V čem je specifický automobilový průmysl oproti ostatním odvětvím průmyslu?

Jednoznačně cenovonákladovým tlakem, tlakem na termíny, kvalitu a také výrobou obrovského rozsahu. V automobilovém průmyslu jde především o to, vyvinout velmi rychle nový produkt. U vůdčích firem to navíc znamená do něj vměstnat co nejvíce nových technologií, aby se opět mohly vyprofilovat jako ty nejlepší.

S automobilovým průmyslem jde ruku v ruce velkosériová výroba a snaha výrobních společností snižovat náklady. Jakým způsobem reaguje FRIMO na tyto požadavky?

Naše síla vychází i z toho, že se jenom nepřizpůsobujeme trhu, ale máme i prostředky a podmínky mít vlastní vývojáře. Jsme v denním kontaktu s předními světovými automobilkami, takže vidíme požadavky, které trh má. Reagujeme na ně inovacemi. Novinkou je například technologie PURe Liner, bezseparátorové pěnění polyuretany. Na místo separátoru forem, který je náročný na životní prostředí a mnoho lidí jej musí nanášet a následně čistit, používáme speciální samoseparační vložky do formy, jejichž životnost se pohybuje od 200 do 300 zdvihů. Tato vložka šetří na projektech, jako je například výroba loketních či hlavových opěrek, miliony eur. Dále například máme v konečné fázi vývoje stroj, který umí zkombinovat vakuové a tlakové kašírování, což také ušetří kupujícímu značný finanční obnos.

Jaký byl pro Vás uplynulý rok 2014 z obchodního hlediska? Co se Vám povedlo a kde vidíte prostor ke zlepšení do budoucna?

Ve srovnání s rokem 2013 jsme v roce 2014 na českém a slovenském trhu tržby více než zdvojnásobili. Tento meziroční nárůst pro mě znamenal obrovský úspěch, ale na druhou stranu hodně práce navíc, a také velkou odpovědnost dotáhnout projekty do konce.

Co se týče zlepšení do budoucna, rád bych na českém a slovenském trhu viděl servisní středisko s ještě většími technickými kapacitami, než máme doposud.

V jakých souvislostech bude letos skloňováno jméno FRIMO?

V první řadě v souvislosti se Škodou Auto, která na trh uvádí dva nové modely a třetí vyrábí pro SEAT, kde máme projekt na přístrojové desky. Všechny tři modely spojuje typ SUV a auta budou podobná i technologicky.

V souvislosti s FRIMO musím zmínit i takzvané Tech Days (technologické dny), které každým rokem pořádáme v Německu ve dvou výrobních závodech. Je to vlastně takový malý veletrh, kde představujeme nové referenční projekty a technologie zástupcům celého sektoru. Mezi návštěvníky se tak potkávají dodavatelé materiálů, přímí zákazníci i zástupci automobilek, kteří konkrétní projekty zadávají.

V září 2014 jsme například uspořádali technologický den ve Freilassingu s účastí 250 hostů z celé branže. Německé automobilky tam byly zastoupené všechny.

Ve FRIMO se soustředíme na nové technologie, nové projekty a osobní kontakt, což právě Tech Days umožňují.

www.frimo.com

Mohlo by se Vám líbit

Tatra Trucks investuje 700 milionů korun do výrobních technologií pro dosažení objemu produkce až 2500 vozů za rok

Kopřivnická automobilka odstartovala investice do špičkového strojního vybavení, aby zefektivnila výrobní procesy a zvýšila objem produkce až na 2500 vozidel za rok. Tatra také spustila […]

Inovace a udržitelnost: 83 metrů energetického řetězu pro odpadové hospodářství

Jak skloubit inovace a udržitelnost? Přesně to je příklad projektu 83 metrů dlouhého energetického řetězu, který navrhla a kompletovala litoměřická firma HENNLICH pro jeřábovou dráhu […]

POZVÁNKA na veletrh HANNOVER MESSE 2024: „Vstupenka zdarma“

  • 25. března 2024

Vážení čtenáři, dovolte, abychom Vás pozvali k návštěvě mezinárodního veletrhu HANNOVER MESSE, na kterém představí v termínu od 22. do 26. dubna 2024 přes 4000 firem novinky […]