28. září 2024 08:48
Budoucností baterií mohou být šroubovité polymery. Zvyšují výkon a pak se rozloží
Výzkumníci se v posledních letech intenzivně zabývají problematikou využití pevných elektrolytů jako možných komponentů pro systémy ukládání energie, zejména pro polovodičové baterie. Vědci z University of Illinois Urbana-Champaign pak nedávno vytvořili peptidové polymerní elektrolyty se spirálovou strukturou, které zlepšují výkon polovodičových baterií. Jsou navíc ekologicky šetrné, protože je lze po skončení jejich životnosti rozložit a recyklovat.
Tyto materiály představují bezpečnější alternativu k tradičním kapalným elektrolytům, které umožňují pohyb iontů v článku a jsou běžně používány v dnešních bateriích. Nicméně, pro dosažení vyšší výkonnosti současných pevných polymerních elektrolytů a jejich využití v materiálech nové generace jsou zapotřebí nové přístupy.
Vědci zkoumali vliv šroubovicové sekundární struktury na vodivost peptidových polymerních elektrolytů v pevné fázi. Zjistili, že šroubovicová struktura má výrazně vyšší vodivost než dosud používané struktury. Také objevili, že delší šroubovice zvyšují vodivost a že šroubovicová struktura zlepšuje celkovou stabilitu materiálu vůči teplotním a napěťovým změnám.
„Tyto inovace bedlivě sledujeme, protože bateriové produkty ve svém portfoliu máme více než 30 let a disponujeme také širokou nabídkou AKU techniky určenou pro profesionální i domácí využití, kterou neustále rozšiřujeme,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
Protože materiál je vyroben z peptidů, může se rozložit zpět na jednotlivé monomerní jednotky pomocí enzymů nebo kyseliny, když baterie doslouží. Recyklace by tedy probíhala zcela ekologicky, což je velmi důležitý ohled nového přístupu. „Inovace v bateriovém průmyslu, které mají navíc ekologický potenciál jsou širokou veřejností nejen v automobilovém průmyslu, ale napříč segmenty, velmi očekávány,“ říká Milan Beutl, ředitel Anytime carsharing.
A bateriový pohon se začíná pomalu prosazovat i v zemědělství. Sem vstupuje elektrifikace pomalu, důvodem jsou limity baterií pro velká a energeticky náročná vozidla jakož i nedostatečná infrastruktura pro dobíjení. „I zde se však elektrifikace začíná prosazovat také. Společnost Weidemann loni uvedla na trh plně elektrický kolový nakladač a v minulých týdnech pak představila vlajkový produkt v této oblasti společnost Fendt,“ říká Josef Sečkař ze společnosti Agromex. A také v tomto segmentu vyhlíží nové inovace, které zde mohou využití tohoto pohonu urychlit.
Mohlo by se Vám líbit
Panasonic otevřel v Plzni nový závod na tepelná čerpadla za 8 miliard
- Strojírenství
-
12. září 2025
Společnost Panasonic dnes otevřela nový výrobní areál na tepelná čerpadla v plzeňské průmyslové zóně Borská pole. Moderní komplex, jehož výstavba stála osm miliard korun, bude disponovat […]
measure the visible and beyound.
- Automotive
-
10. září 2025
Rotační viskozimetry byko-visc Kompletní řada viskozimetru byko-visc je ideálním nástrojem pro kontrolu kvality. Rotační viskozimetr s vřetenem – byko-visc RT je velmi často standardem pro […]
Packaging Live: živý příběh obalového průmyslu na MSV
- Strojírenství
-
10. září 2025
Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se každoročně odehrává unikátní projekt Packaging Live, který návštěvníkům představuje svět obalů v praxi – od návrhu a potisku přes plnění až po finální expedici. Letos […]