Plasty

26. září 2017 00:50

Automobilový průmysl v ČR a ve světě PP 2017

Automobilový průmysl patří mezi klíčové hospodářské odvětví nejen v České republice, ale i v Evropské unii. Do automobilového průmyslu ovšem nepatří pouze výroba osobních automobilů, ale také nákladních a speciálních aut, motorů, přívěsů, karoserií nebo dílů. Mezi nejvýznamnější výrobce osobních automobilů v tuzemsku patří mladoboleslavská společnost Škoda Auto, kolínská TPCA a nošovická Hyundai. Nákladní automobily jsou historicky spjaty se značkami Tatra a Avia. Na výrobu autobusů se orientují společnosti Iveco (dříve Karosa) a SOR. Do výroby motorových vozidel také spadá výroba přívěsů a návěsů, v této oblasti patří mezi nejvýznamnější podniky PANAV a Schwarzmüller. V automobilovém prostředí v České republice figuruje i mnoho významných dodavatelů, kteří se zaměřují především na výrobu dílů, elektronického zařízení a ostatních příslušenství pro motorová vozidla. Kromě toho má výroba automobilů vliv také na další odvětví průmyslu, například strojírenství, výrobu elektrických zařízení, gumárenství či zpracování plastů.

V roce 2016 se poprvé tržby firem působící v tuzemském automobilovém průmyslu přehouply přes hranici jednoho bilionu korun, konkrétně dosáhly částky 1 bilion 21 miliard korun. Česká republika je pátým největším výrobcem aut v Evropě a patnáctým na světě. V přepočtu výroba aut/počet obyvatel je Česká republika na druhém místě za Slovenskou republikou. Produktivita práce v automobilovém průmyslu je výrazně vyšší než v jiných oblastech v ČR. Pouhá tři procenta pracujících totiž vytvářejí celkem 9 procent tuzemského hrubého domácího produktu. Český automobilový průmysl má na celkovém exportu republiky podíl téměř 25 % a na HDP pak zhruba 7,5 %. Z hlediska celosvětové produkce přispívají automobilky umístěné v ČR zhruba 1,4 procenty, na Slovensku zhruba 1,1 procenty. Tyto údaje dokresluje dynamika výroby počtu aut na jednotlivých kontinentech v uplynulé dekádě.

Evropa sice ztratila své prvenství v počtu vyrobených osobních automobilů a jejich počet nedosahuje předkrizových čísel, neznamená to však, že tento pokles probíhal ve všech evropských státech. V roce 2016 se meziročně prodej aut v EU zvýšil o 5,8 %. Mezi největší automobilové trhy v EU patří tradičně Německo, Velká Británie, Francie, Itálie a Španělsko.

Nejen v Evropě, ale i v Americe je patrný pokles výroby v letech ekonomické krize, která zasáhla ve velké míře i automobilový průmysl. Propad výroby v roce 2009 oproti roku 2008 činil za Evropu a Ameriku více jak 5 mil. osobních automobilů. Evropa ještě nedosáhla předkrizových výsledků, zvlášť když v roce 2012 zaznamenala další pokles v počtu vyrobených osobních aut. Zato Asie produkuje více jak polovinu z celkového počtu vyrobených osobních automobilů již od roku 2009.

Trajektorie tohoto vývoje se však může změnit, neboť spolu s růstem automobilového trhu roste i poptávka po autech s alternativním pohonem, jako jsou hybridní nebo elektricky nabíjené automobily nebo auta na plyn a bioplyn. Navíc prodej především elektricky nabíjených a hybridních automobilů roste výrazně dynamicky, meziroční nárůst v letech 2015/2016 byl v EU téměř 19 % u elektricky nabíjených automobilů a přes 27 % u hybridních automobilů. Zejména v Evropě je velký tlak na podporu elektromobilů, a to na úrovni vlád (Německo, Švédsko, Norsko), a připravují se legislativní kroky, které zcela určitě přispějí k rychlejšímu růstu podílu elektromobilů ve vozovém parku občanů „starého kontinentu“. Pozadu nejsou ani samy automobilky, které ještě před dvěma lety nespojovaly svou budoucnost s elektromobily, o čemž mimo jiné svědčila i nabídka jednotlivých automobilových značek, jakož i studie či vize automobilek představované na automobilových veletrzích a prohlášení jejich CEO. Dnes je tomu jinak, neuplyne týden, aby nějaká automobilová značka neohlásila studii elektromobilu. A do toho k odborné veřejnosti pronikají zprávy o dalších a dalších úspěších na poli bateriových článků, ať už z pohledu rychlosti nabíjení, kapacity, hmotnosti či výrobních nákladů.

Nejen zde očekávané technologické trendy výroby, vývoje, inovací automobilového průmyslu budou diskutovány na 14. ročníku odborné konference na téma Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a ve světě, která se koná 25. října 2017 v Brně v kongresovém centru hotelu Holiday Inn Brno. Bližší informace naleznete na internetových stránkách www.konference.org. Časopis Automobil Industry se stal tradičně mediálním partnerem.

Ing. Petr Mandelík, Ph.D.,
doc.Ing.Stanislav Škapa, Ph.D.
Konference s. r. o.


Konference s. r. o.
Zámecká 105/22, 643 00 Brno
tel.: 777 635 758
www.konference.org


 

PRODUKCE AUTOMOBILŮ V MILIONECH V LETECH 2005–2016 Zdroj: OICA
Rok 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Asie 25,4 27,9 30,4 31,1 31,4 40,7 40,4 43,5 45,6 47,2 47,8 51,4
Evropa 20,8 21,4 22,9 21,8 17,1 19,8 21,0 19,8 20,1 20,6 21,1 21,7
Amerika 19,3 19,1 19,2 16,9 12,6 16,4 17,8 20,1 21,1 21,2 20,9 20,9
Austrálie 0,4 0,3 0,3 0,3 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Afrika 0,5 0,6 0,5 0,6 0,4 0,5 0,6 0,6 0,6 0,7 0,8 0,9
Celkem 66,4 69,3 73,3 70,7 61,7 77,6 80,0 84,2 87,6 89,9 90,8 95,1
Dynamika svět celkem  4,4% 5,8% −3,6% −12,0% 25,8% 3,1% 5,1% 4,0% 2,6% 1,0% 3,8%

 

Mohlo by se Vám líbit

OSTROJ roste a přijme desítky nových lidí. Zájem je hlavně o svářeče a zámečníky

Rostoucí opavská strojírenská firma OSTROJ plánuje v letošním roce přijmout přibližně 80 nových pracovníků. Společnost hledá zejména zkušené kandidáty na svářečské a zámečnické pozice, kterým chce […]

Kopřivnická Tatra získala dotaci na vývoj nákladního bateriového elektromobilu

Automobilka Tatra Trucks se v posledních letech vedle produkce standardních nákladních vozidel intenzivně věnuje i vývoji automobilů s alternativními typy pohonů. Nedávno se jí podařilo […]

Specializovanými diskusními fóry sází drupa 2024 na silná témata budoucnosti

Náhledy hluboko do budoucnosti oboru tisku a papíru, propojování technologických lídrů s nováčky a uživateli, cílené zaměření na přední trendy oboru: pětice specializovaných diskusních fór veletrhu drupa 2024 […]