Elektro

11. března 2015 16:49

Hollywoodská fikce realitou díky Bosch

Hollywood byl první: V 80. letech minulého století vznikl ve známé továrně na sny akční seriál Knight Rider, jehož důležitou postavou byl KITT (Knight Industries Two Thousand), mluvící a především samostatně se pohybující automobil Pontiac Firebird Trans Am. Po téměř 30 letech už není automatizovaná jízda pouhou fantazií televizních obrazovek.

Inzerce

„Ze sci-fi se díky Bosch stává postupně realita,“ říká dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Bosch. Již dnes se v určitých situacích jako parkování či dopravní zácpa dokáží vozidla vybavená technologií od společnosti Bosch řídit sama. Svá řešení Bosch představil počátkem ledna během veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas v části Vehicle Intelligence Marketplace.

Jako přední světový dodavatel automobilové techniky pracuje Bosch na automatizované jízdě od roku 2011 na dvou místech: v kalifornském Palo Alto a německém Abstattu. Týmy z obou poboček se mohou opřít o znalosti více než 5 000 inženýrů společnosti Bosch z oblasti asistenčních systémů pro řidiče. Motivací za vývojem je pro Bosch bezpečnost. Na celém světě zemře při dopravních nehodách 1,3 milionů lidí a toto číslo se zvyšuje. V 90 procentech případů je na vině lidská chyba.

Od prediktivního nouzového brždění po dopravní zácpu

Asistenční systémy dokáží řidiči v kritické dopravní situaci pomoci a zachránit život. Studie ukazují, že v samotném Německu lze předejít až 72 procentům nehod se zraněním způsobeným nárazem zezadu, kdyby byla všechna vozidla vybavena prediktivním systémem nouzového brždění od Bosch. Asistent pro dopravní zácpy zase umožňuje řidiči dojet do cíle bezpečně a s minimem stresu. Při rychlostech až do 60 kilometrů dokáže asistent udržet vozidlo v pruhu, zrychlit či v hustém provozu automaticky brzdit.

„Bosch očekává, že tržby z prodeje asistenčních systémů dosáhnou v roce 2016 jedné miliardy eur,“ říká Hoheisel. Asistenční systémy jsou základním stavebním prvkem automatizované jízdy, která se postupně stává skutečností. Bosch již dnes pomýšlí na středně automatizovanou jízdu, při které řidič nemusí neustále vozidlo sledovat. „Díky silničním autopilotům od Bosch se budou do roku 2020 vozidla po dálnicích samočinně pohybovat od vjezdu k výjezdu,“ předpovídá Hoheisel. A v následující dekádě pak budou dostupná plně automatizovaná vozidla schopná zvládnout jakoukoliv vzniklou dopravní situaci.


O společnosti Mobility Solutions

Mobility Solutions je největší obchodní oblastí Bosch Group. V roce 2013 dosáhla tržeb v hodnotě 30,6 miliard eur, což přestavuje 66 procent z celkových tržeb skupiny. Díky těmto výsledkům patří Bosch Group mezi přední dodavatele v oblasti automobilového průmyslu (pozn.: vzhledem ke změně právních předpisů upravujících konsolidace nejsou výsledky za rok 2013 zcela srovnatelné s výsledky roku 2012). Mobility Solutions působí především v následujících oblastech: vstřikovací technologie pro motory s vnitřním spalováním, koncepty alternativních 

pohonů, bezpečnostní systémy podporující aktivní a pasivní řízení, asistenční a komfortní funkce, technologie pro uživatelsky přístupný infotainment, dále pak komunikace „car-to-car“ a Car 2X či koncepty, technologie a služby pro automobilový průmysl. Bosch je dlouhodobě zodpovědný za důležité automobilové inovace, jako například elektronické ovládání motoru, protiskluzový systém ESP či dieselová technologie common-rail.


Senzory Bosch očima a ušima vozidla

Automatickou jízdu ovlivňuje každý aspekt vozidla – pohonná jednotka, brzdy, řízení – a proto vyžaduje jejich komplexní znalost. Ta je vystavěna na radarových senzorech, ultrazvukových senzorech a videosenzorech, které Bosch leta vyrábí po milionech. „Senzory jsou očima a ušima, kterýma vozidlo sleduje okolní prostředí,“ říká Hoheisel. Sebraná data zpracuje výkonný počítač a software, což zajistí, že se automatizovaná vozidla budou pohybovat v provozu bezpečně i úsporně.

Jak vozidla postupně přebírají více práce, je nutné aby důležité bezpečnostní systémy jako brzdy a řízení splňovaly zvláštní požadavky. Kdyby jeden ze systémů selhal, musí jeho záloha zajistit maximální náhradu. Pro brzdy Bosch již takovou zálohu má. Jde o iBooster, elektromechanický posilovač brzdové soustavy. Spolu s ESP, elektronickým programem stability, byly navrženy tak, aby zabrzdily vozidlo (nezávisle na sobě) bez nutného zásahu řidiče.

iBooster: základ automatizované jízdy

Proto iBooster od Bosch splňuje základní požadavek pro automatizovanou jízdu. Tento posilovač brzd dokáže nezávisle vytvořit brzdný tlak, dokonce třikrát rychleji než systém ESP, a díky tomu vozidlo zastaví mnohem rychleji, když se detekuje nebezpečná situace. Zároveň systém prediktivního nouzového brždění dokáže přibrzdit či zastavit vozidlo i jemně, což vyžaduje adaptivní tempomat ACC. Navíc je systém prakticky neslyšitelný.

iBooster je také klíčovým prvkem pro elektromobily a hybridní vozidla. Za prvé nevyžaduje vakuum, které se jinak musí vytvořit komplikovaným procesem pomocí spalovacího motoru nebo vakuovým čerpadlem. Za druhé díky spojení s ESP hev (ESP systém vytvořený zvlášť pro elektromobily a hybridní vozidla) je posilovač brzdného systému schopen téměř všechnu brzdnou energii přeměnit na elektřinu, a zvýšit tak dojezdovou vzdálenost vozidla.

Téměř během každé dopravní zácpy lze u hybridního vozidla či elekromobilu využít iBooster k maximální rekuperaci brzdné energie. Je-li třeba prudce zabrzdit, nebo pokud generátor není schopen dodat potřebný brzdný moment, vytvoří iBooster dodatečný tlak klasickým způsobem pomocí brzdového válce. Technologie od Bosch na Vehicle Intelligence Marketplace Během mezinárodního veletrhu CES 2015 v Las Vegas společnost Bosch v části Vehicle Intelligence Marketplace představila nejen své rozsáhlé portfolio produktů v oblasti asistenčních funkcí a brzdových systémů, ale taktéž ukázala skutečnou hollywoodskou legendu – repliku KITTa, parťáka Michaela Knighta z akčního seriálu Knight Rider.

www.bosch.cz


O společnosti Bosch Group

Bosch Group je vedoucím mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. V roce 2013 dosáhlo přibližně 281 000 zaměstnanců Bosch obratu v hodnotě 46,1 miliard eur (pozn.: vzhledem ke změně právních předpisů upravujících konsolidace nejsou výsledky za rok 2013 zcela srovnatelné s výsledky roku 2012). Činnost Bosch Group se dělí do čtyř oblastí: automobilová technika, průmyslová technika, spotřební zboží a energetika a technika budov. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a více než 360 dceřiných a regionálních společností ve více než 50 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů je společnost Bosch zastoupena ve zhruba 150 zemích. Tento celosvětový svazek vývojových, výrobních a odbytových firem je předpokladem pro další růst. V roce 2013 Bosch investoval zhruba 4,5 miliard eur do výzkumu a vývoje a přihlásil celosvětově na 5 000 patentů, což odpovídá průměrně 20 patentům za den. Výrobky a služby Bosch jsou navrženy tak, aby fascinovaly a zlepšovaly kvalitu života tím, že přinášejí nejen inovativní, ale také užitečná řešení. Díky tomu společnost Bosch celosvětově nabízí technologie, které jsou „Stvořené pro život“.


 

Mohlo by se Vám líbit

Technologie studené plazmy výrazně snižuje pachovou zátěž z gumárenské výroby

Společnost Continental Barum za poslední dvanáct let prováděla mnoho studií či testovala různé technologie vedoucí k snížení pachových emisí z výroby pneumatik. V loňském roce byla finalizován systém […]

Reportáž: GÜHRING INNOVATION DAYS 2024

Zvýšení efektivity obrábění je ve výrobních firmách trvalý proces. A je jedním z důvodů, proč firma GÜHRING – přední světový výrobce obráběcích nástrojů – pořádá pod […]

Transformace efektivity výroby: úspěšný příběh zákazníka

  • 23. dubna 2024

Přemýšleli jste někdy o tom, jak mohou strategická technologická partnerství pozvednout vaši výrobu do nových výšin? Ponořme se do skutečné proměny, které byl svědkem pan […]