Elektro

02. října 2017 11:45

FS Czech 2017

Na mostecký polygon jsme dorazili postupně v průběhu úterý a středy a musíme říct, že atmosféra na závodišti byla skvělá! Letos se české závody snažily posunout o úroveň výš a skutečně se jim podařilo přilákat spoustu zajímavých týmu z celého světa od Moskvy, přes Talinn, Soluň, Liverpool až po Lisabon.

Obr. 1 Monopost FSE.06 na závodní trati FSCzech v autodromu v Mostě

Konkurence byla tedy oproti předchozím letem opravdu významně vyšší – přesto jsme ale věřili v úspěch!

Inzerce

Středa byla vyhrazena technickým přejímkám, bohužel se organizátorům nepodařilo týmy „odbavovat“ dostatečně rychle a mnoho týmu tak na elektrickou část přejímky vůbec nenastoupilo. Díky přední pozici v řadě a zdárné přípravě auta byl náš tým po rychlé opravě signalizačního led pásku úspěšný. Problém nastal u následné mechanické přejímky, kde na přední křídlo pořadatelé umístili 20 kg a dle pravidel jeho průhyb nesměl přesáhnout 10 mm. Křídlo šlo k zemi a nám bylo jasné, že jej bude třeba vyztužit. Do večerních hodin a celé následující dopoledne jsme problém řešili. Museli jsme však počítat i se statickými disciplínami.

Na design report jsme nastoupili hned v 9 hodin jako první tým a nasadili jsme pro porotce vysokou laťku. Problém předního křídla jsme nakonec vyřešili úspěšně a další samolepka tak přibyla na autě. Během toho souběžně proběhla prezentace našeho business plánu, který zanechal porotu v úžasu. Ihned po mechanické přejímce přišla řada na disciplínu cost report a auto opět stálo v depu. V odpoledních hodinách se zdařilo projít tilt testem i rain testem. Bohužel byla trať na brake test již uzavřena a poslední přejímka tak musel vyčkat až na další, již závodní, den. Zbylý čas jsme alespoň mohli využít k optimálnímu nastavení vozu na dynamické disciplíny.

Obr. 2 Pilot Bc. Marek Lászlo

Na brake test jsme vystartovali ihned další den ráno. Auto však najednou nenastartovalo. Zděšeni jsme se pokoušeli najít příčinu problému. Naštěstí se pouze uvolnila kabeláž na brzdovém pedálu. Po rychlé opravě byl již vůz bez problémů a brake testem prošel ihned napoprvé. Celá přejímka však zabrala hodně času a tak jsme museli urychleně na start disciplín akcelerace a skidpad. První pilot vše bez problému zvládl, zaznamenali jsme však, že auto nevyužívá naplno svého potenciálu a oproti testování je pomalejší. Rychle jsme změnili některé klíčové parametry a vyrazili na druhý pokus, který jsme tak tak stíhali v daném časovém limitu. Výsledkem nakonec jsou dvě pátá místa v akceleraci za čas 3.8 sekund a v disciplíně skidpad za 5.275 sekund. Po nastavení auta na disciplínu autocross jsme po obědové pauze zamířili do testovací zóny. Zde jsme objevili přetrvávající problém se senzory plynového pedálu. Počasí nám ale hrozilo deštěm, a tak jsme urychleně zamířili do fronty na start závodu.

Ještě ve frontě jsme na problému celý tým pracoval a vyzkoušeli jsme i ty nejkrajnější možnosti. Nakonec se zadařilo a pilot nastupoval na trať se stoprocentním autem. Nejlepší ze dvou pokusů byl za 66.82 sekund. Čas sice byl z první poloviny pole, věděli jsme však, že naše auto má na víc. Změnili jsme některá nastavení a věřili v druhého pilota. Ten prvním časem atakoval čas minutu a pět sekund v čase 65.01. Ve druhém pokusu čas ještě zlepšil na 63.87 sekund, chyboval však a s výslednou penalizací čas nezlepšil. Výsledkem bylo čtvrté místo v kategorii elektrických vozů a startovní pozice těsně před finálem obou kategorií. To nám dalo dost času na vyřešení všech zbývajících problémů a dalšímu ladění auta.

Večer před disciplínou endurance jsme měli vše připraveno a zbývalo posledních pár drobností. Klidné dopoledne nám však zpestřilo odvzdušňování chladicích okruhů, při kterém se nám podařilo vylít trochu vody i do akumulátoru. Nechtěli jsme nic nechat náhodě, a tak následovala rozborka a sborka následovaná opakováním elektrické přejímky. Vše bylo naštěstí bez velkých problémů a tým se tak poprvé od začátku závodů mohl uklidnit a užívat si skvělou závodní atmosféru v Mostě. Nervozita na nás dosedla až po obědě, když jsme nastupovali do závodu. Věřili jsme však našemu vozu a schopnostem obou pilotů. Poháněno hlasitým pokřikem týmu vyjelo auto do závodu po boku s další elektroformulí z Maďarska a dvěma dalšími spalovacími vozy. První pilot jel bezchybně a na jistotu, chtěli jsme hlavně ušetřit baterii a nenechat auto moc zahřát ve spalujícím slunku. Auto spolykalo všech 11 kilometrů a po první polovině jsme díky datům z telemetrie uvěřili, že auto skutečně zvládne jet celý závod naplno. Druhý pilot tak dostal jasný úkol. Jeď, co to dá! Hned z kraje tak formule pod vedením Petra Záruby zajela dvě rychlá kola následovaná celkovým rekordem trati 60.73 sekund, který ani v obou finále nebyl překonán. Po tomto úspěšném kole a s rostoucími teplotami baterií i motorů následovala kola na jistotu avšak v časech kolem 62 sekund, rychlejší než konkurence. Na celkové hraně kapacity i teploty baterií auto úspěšně zdolalo i poslední kolo 22 kilometrového závodu a tribuny zajásaly. Věděli jsme, že jsme zajeli skvělý čas a s napětím čekali na večerní vyhlášení výsledků.

Obr. 3 Radostný tým eForce Fee Prague Formula po dojetí finální disciplíny Endurance

Celkové výsledky jednotlivých disciplín se s předstihem neodhalují, celkové pořadí je tak až do vyhlášení i vzhledem k penalizacím velká neznámá. I náš tým doufal v umístění na stupních vítězů, konkurence však byla tvrdá a věděli jsme, že někdy jsme chybovali. Večerní vyhlášení hned z kraje přineslo jedno velké překvapení. Zvítězili jsme v disciplíně business plan! Nápadu a prezentaci Marka Szelese se v kategorii elektroformulí nikdo nevyrovnal a tým tak vybíhal na podium za hlasitého pokřiku. Další úspěch přineslo vyhlášení disciplíny endurance, kde náš tým překonal pouze německý Running snail racing team. Brali jsme tak další, tentokrát druhé, umístění. Napjatě jsme po tomto úspěchu očekávali vyhlášení celkového pořadí. „V kategorii formule student electric se na třetím místě umístil tým eForce FEE Prague“! Po těchto slovech tým podruhé vybíhal na podium a užíval si zaslouženého úspěchu na domácí půdě. Druhé místo po zásluze patřilo estonskému týmu z Talinu a první příčku obsadil německý tým Running Snail. Jsme také nadšeni, že celkovým vítězem FS Czech se stal český tým TU Brno racing.

Tímto bychom chtěli poděkovat celému týmu eForce za tvrdou práci, která ne vždy musí být vidět a přesto je nezbytná. Děkujeme také našim blízkým a rodinám, kteří nás během celé sezóny nabíjejí energií a jsou shovívaví k naší vášni. Rádi bychom poděkovali ČVUT v Praze a ČVUT FEL za to, že nám umožňuje dělat to, co milujeme a dává nám k tomu potřebné vědomosti. Velké díky patří také našim sponzorům, bez nichž bychom auto nikdy nepostavili a na stupně vítězů se nepodívali.

Bc. Zdeněk Machala, Marek Szele

Mohlo by se Vám líbit

Technologie studené plazmy výrazně snižuje pachovou zátěž z gumárenské výroby

Společnost Continental Barum za poslední dvanáct let prováděla mnoho studií či testovala různé technologie vedoucí k snížení pachových emisí z výroby pneumatik. V loňském roce byla finalizován systém […]

Reportáž: GÜHRING INNOVATION DAYS 2024

Zvýšení efektivity obrábění je ve výrobních firmách trvalý proces. A je jedním z důvodů, proč firma GÜHRING – přední světový výrobce obráběcích nástrojů – pořádá pod […]

Transformace efektivity výroby: úspěšný příběh zákazníka

  • 23. dubna 2024

Přemýšleli jste někdy o tom, jak mohou strategická technologická partnerství pozvednout vaši výrobu do nových výšin? Ponořme se do skutečné proměny, které byl svědkem pan […]