28. února 2019 09:36
Zapomenutá revoluce automobilového průmyslu. Na FEL ČVUT vzniká nové výzkumné centrum pro řízení typu drive by wire
Špičkoví odborníci, finanční investice a velké ambice stojí za nově vzniklým výzkumným centrem s názvem Smart Driving Solutions při katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT. Tým 13 vědců pod vedením Tomáše Haniše si bere za cíl změnit zaběhlé uvažování a připravit půdu pro novou technologii aktivního dynamického řízení aut, jejíž obdoba se již delší dobu používá u letadel.
Vědci z katedry řídicí techniky FEL ČVUT se dlouhodobě zaměřují na dosud neprosazený koncept řízení aut zvaný drive by wire, při němž řidič neovládá kola či motor vozu přímo, ale prostřednictvím elektronické řídicí jednotky, která má plnou kontrolu nad podvozkem. Jde o technologickou revoluci, kterou již prošel letecký průmysl (tzv. fly by wire systémy jsou u dopravních letadel běžné a u stíhaček nezbytné), v automobilovém průmyslu však na ni kvůli konzervativnímu přístupu automobilek ještě nedošlo. To se nyní pokusí změnit nové centrum Smart Driving Solutions, v jehož čele stojí Ing. Tomáš Haniš, Ph.D., výzkumník a vývojář, který přichází na ČVUT se zkušenostmi z firem Porsche Engineering Services a Rolls-Royce (divize aerospace).
Vývojáři autonomních aut nerozumějí podvozkům
Motivací pro vznik výzkumného centra byla situace v současném automobilovém průmyslu. Zatímco konstruktéři podvozků postupně přidávají do aut systémy typu ABS, ESP, ASR a další, z druhé strany automobilky investují nemalé peníze do vývoje plně autonomního řízení. „Všímáme si, že tyto dvě skupiny vývojářů žijí takříkajíc v odlišných světech,“ říká Tomáš Haniš. „Ještě se tu totiž neuskutečnila ta revoluce, na kterou se v automobilovém průmyslu, na rozdíl od letectví, zapomnělo. Než začnete stavět autonomní ‚mozek‘ auta, potřebujete mít plnou elektronickou kontrolu nad jízdní dynamikou vozu a toho dosáhnete právě úplným přechodem na řízení drive by wire. Po 130 letech od vynálezu auta už není důvod, proč by řidič měl stále ovládat kola, brzdy a motor přímo.“
Centrum Smart Driving Solutions
Centrum Smart Driving Solutions sídlí v budově Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově náměstí a tvoří ho mezinárodní skupina 13 vědeckých pracovníků, kteří se věnují modelování a simulaci, návrhům řídicích systémů a v neposlední řadě experimentální validaci a verifikaci výsledků. Rozpočet pro rok 2019 počítá s alokací 8,5 milionů Kč určených převážně na personální výdaje, centrum se dále chystá se navazovat partnerství s významnými komerčními partnery v oblasti automobilového a leteckého průmyslu a usilovat o grantovou podporu z veřejných zdrojů ČR a EU.
„Jsem rád, že máme další významné výzkumné téma. Začínáme skromně, ale cíle máme veliké. Jako vždy se snažíme dívat se na problémy úplně jinak než ostatní. Do řízení aut chceme přinést zcela nový přístup založený na našich zkušenostech a úspěších z výzkumu automatického řízení v letectví,“ komentuje prof. Michael Šebek, vedoucí katedry řídicí techniky na Fakultě elektrotechnické ČVUT.
Další informace najdete na webu Smart Driving Solutions zde: sds.felk.cvut.cz/about
Mohlo by se Vám líbit
Společnost Mitutoyo představuje nový QM-Fit: chytrý kamerový systém pro rychlé a intuitivní měření
- Strojírenství
-
15. září 2025
Společnost Mitutoyo, přední světová firma v oblasti přesných měřicích zařízení, oznamuje uvedení kompaktního, vysoce výkonného ručního měřicího přístroje QM-Fit, který je určen pro rychlou a […]
Ohlédnutí za WORLD OF MACHINING 2025
- Obrábění
-
14. září 2025
Veletržní strojírenský podzim začal pěkně zostra! Ve dnech 9. – 11. září se na výstavišti v Kroměříži konal 2. ročník WORLD OF MACHINING – výstavní akce […]
Nový operační systém KUKA iiQKA.OS2 připravený na budoucí požadavky průmyslu
- Automatizace + Robotizace
-
14. září 2025
Nový systém iiQKA.OS2 je jednotný operační systém pro všechny roboty KUKA, pro všechny typy robotizovaných pracovišť a pro všechny současné i budoucí požadavky průmyslu. Nový […]