Automotive

24. ledna 2019 12:29

Wojnar: Výroba aut už letos neporoste, odvětví čeká transformace

Výroba aut v letošním roce pravděpodobně již dále neporoste a zřejmě nepřekoná loňský rekord 1,44 milionu vyrobených vozů. Odvětví naráží na kapacitní i ekonomické limity a čeká jej transformace. Uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Bohdan Wojnar.

Nacházíme se opravdu v situaci, kdy máme za sebou jeden z nejdelších konjunkturálních cyklů v historii. Výroba překonávala rekordy posledních pět let v řadě a to nemůže trvat do nekonečna. Určité zpomalení růstu jsme přitom pocítili již v minulém roce. Letošek by mohl oscilovat okolo loňské úrovně, což samo o sobě nemusí být špatná zpráva,“ řekl Wojnar.

Inzerce

Automobilkám se podle Wojnara kvůli nedostatku pracovních sil nedaří zcela využít ekonomický potenciál Česka. Budou proto investovat do většího využití robotů a automatizace výroby. Robotizace a automatizace ale pomůže vyřešit nedostatek pracovníků až s časovým odstupem. Zároveň se budou automobilky vyrovnávat s přísnějšími ekologickými limity přechodem k elektromobilitě a také s nástupem většího propojení vozidel mezi sebou a s okolím přes mobilní sítě.

Podniky budou nuceny do daleko většího tempa rychlosti změn a inovací, což ale znamená i vyšší investice. Pokud se nepřizpůsobí, tak je to cunami smete,“ dodal Wojnar.

Na letošní produkci bude mít vedle limitů na straně výrobců vliv i situace na trzích, kde je rovněž patrné zpomalení. Poptávku letos ovlivní obchodní spor mezi USA a Čínou, brexit nebo zpomalení ekonomického růstu v Německu.

Produkce osobních aut v Česku se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů. Rostla již pátý rok v řadě. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o dvě procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu. Automobilky podle Wojnara těžily z pokračující silné poptávky, ale zároveň se pohybovaly na hranici své kapacity. „Celková poptávka ještě rostla, byť třeba v Číně trh po mnoha letech klesl. Museli jsme se ale také vyrovnávat s regulatorním rámcem, například novým způsobem homologačního měření emisí WLTP,“ podotkl.

ČTK, jsa rot

Mohlo by se Vám líbit

Přípravy na MSV 2025 jsou v plném proudu. Podívejte se na první novinky letošního ročníku

Od 7. do 10. října 2025 se na brněnském výstavišti koná již 66. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu. Svým návštěvníkům představí průmyslové inovace a nejnovější trendy napříč obory. Letos se […]

Bez mazání i při použití kovu: Polymerová kuličková ložiska pro nápojáře

Samomazná a bezúdržbová kloubová ložiska igubal nově dostupná s cenově výhodnými plechovými domečky V nápojářském průmyslu jsou ložisková tělesa a přírubová ložiska často vystavena silnému […]

Robotika, automatizace a inovace: Pardubice přivítají Technology Days 2025

Výrobní podniky čelí stále větším nárokům na efektivitu, kvalitu, digitalizaci a flexibilitu. Odpovědí jsou moderní technologie, které propojují automatizaci, robotiku a pokročilá výrobní řešení. Právě […]