16. května 2020 22:08
TATRA TRUCKS v roce 2019 utržila téměř šest miliard korun
Česká automobilka TATRA TRUCKS v roce 2019 vyrobila 1181 nákladních automobilů a podvozků, prodala ještě o sto kusů více. Tržby dosáhly hodnoty 5882 miliony korun, ukazatel EBITDA 365 milionů korun. Po zakolísání v roce 2018 se nejstarší česká automobilka vrátila k růstu a podle výhledu by měla být v kladných číslech také v roce 2020. Zakázkově je na příštích šest měsíců naplněná, pomohla také skutečnost, že v době koronavirové pandemie jako jedna z mála evropských automobilek nepřerušila výrobu.

Většina produkce společnosti TATRA TRUCKS směřuje na export, podíl domácího trhu na celkovém obratu činí 23 procent. Zhruba polovina vyrobených automobilů a podvozků směřuje do soukromé sféry, druhá část pak do státní, kde je automobilka tradičním dodavatelem například pro hasiče, správy komunikací, a také pro armádu.
„Na pozitivním hospodářském výsledku se podílí zejména druhé pololetí minulého roku, kdy byl výrazně zvýšen objem výroby a současně se nám dařilo vyprodávat skladové zásoby vozidel,“ komentuje hospodářský výsledek automobilky za rok 2019 Pavel Lazar, generální ředitel TATRA TRUCKS.
Hlavním zahraničním trhem bylo v minulém roce Jordánsko, kam automobilka dodala 300 kusů podvozků. Tradičním trhem je Brazílie, kde dokonce TATRA připravuje vybudování montážního závodu. Tatry se ale tradičně prodávají také do Austrálie či do Nové Kaledonie a dalších vzdálených míst. V minulém roce na seznam zemí přibylo Turecko. V Evropě dodala automobilka v roce 2019 celkem 78 vozů do Rakouska, a to především díky obnovení spolupráce se společností Rosenbauer, která si objednala téměř padesát letištních hasičských speciálů.
V letošním roce plánuje TATRA TRUCKS vyrobit zhruba stejný počet automobilů jako loni. Podnik zvládl díky přísným bezpečnostním opatřením i úsilí zaměstnanců překonat pandemii koronaviru bez omezení výroby. Odbyt pro výrobu má automobilka zajištěný do konce prázdnin, nové kontrakty podepisuje i v současné době. Žádná storna objednávek nezaznamenala.
„Naší výhodou je, že jsme se specializovali a dodáváme výklenkový produkt. Vyrábíme vozidla do těžkého terénu, globálně a v menších objemech. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by poptávka ochladla a měli bychom být schopni vyrábět dál bez zásadních otřesů,“ říká Pavel Lazar.
TATRA TRUCKS aktuálně zaměstnává 1100 pracovníků, dalších 600 jich pracuje v dceřiné společnosti TATRA METALURGIE. Omezit výrobu podnik nemusel ani přes to, že část zaměstnanců je z Polska a Slovenska. Tito lidé v době pandemie koronaviru podnik podrželi, neodjeli například na Velikonoce domů, aby pak nemuseli do karantény. Také díky této skutečnosti automobilka zatím v letošním roce plní plán.
Mohlo by se Vám líbit
Společnost LEMO uvádí na trh odolné miniaturní konektory řady OPTIMA D pro kritické systémy
- Elektro
-
12. listopadu 2025
Společnost LEMO představuje řadu OPTIMA D, kompaktní a odolné konektory navržené pro nejnáročnější prostředí. Nová řada je určena pro obranné, letecké a kritické systémy a […]
Nový Picotig 180 puls DC od EWM: spojení efektivity a pohodlného ovládání
- Strojírenství
-
07. listopadu 2025
Kompaktní zařízení pro svařování TIG pro všestranné použití Společnost EWM rozšiřuje svou řadu Picotig a s novou variantou přináší na trh efektivní doplněk v oblasti […]
UUMILL 1000: výkonné multifunkční obráběcí centrum
- Obrábění
-
06. listopadu 2025
Uvedením nového stroje UMILL 1000 společnost EMCO strategicky rozšiřuje svou nabídku univerzálních obráběcích center pro pětiosé simultánní obrábění a vytváří tak ideální most mezi modely […]
