Automotive

29. ledna 2024 08:35

Škoda Auto dodala v roce 2023 celosvětově 866 800 vozů

Česká automobilka zvýšila dodávky oproti předchozímu roku o 18,5 %

  • I přes náročné prostředí zaznamenala Škoda Auto růst na klíčových trzích
  • Nejvýraznějšího nárůstu dosáhla modelová řada elektromobilu Enyaq (+52,1 %)
  • Nejprodávanějším modelem zůstává Octavia, následovaná SUV Kamiq a Kodiaq
  • Škoda Auto pokračuje i v roce 2024 ve své strategii internacionalizace rozšířením  svého působení ve Vietnamu a Kazachstánu

Škoda Auto v roce 2023 výrazně zvýšila své dodávky zákazníkům. Celkem se jedná o 866 800 vozů, což odpovídá nárůstu o 18,5 procenta.  Největším trhem zůstává Německo se 157 800 vozy (+17,6 %), solidní výsledek však  Škoda Auto zaznamenala i na českém trhu: 87 800 dodaných automobilů (+23,4 %).  Nejvýraznější meziroční nárůst prodejů vozů Škoda připadl na Německo, Spojené království a Českou republiku. Modelová řada plně elektrického modelu Enyaq dosáhla s 81 700 dodávkami (+52,1 %) absolutního rekordu od svého uvedení na trh a v roce 2023  se Enyaq na mnoha evropských trzích stal jedním z nejprodávanějších elektromobilů.  Podzimním vstupem na vietnamský a kazachstánský trh  automobilka systematicky pokračuje v rozvoji internacionalizace.

Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, říká: „Naši zákazníci dali  jasně najevo svůj názor a já jsem jim opravdu vděčný za jejich důvěru ve značku Škoda. Tvrdá  práce a nasazení lidí, kteří naše vozy navrhují, vyrábějí a prodávají, zajistily v roce 2023  působivý výsledek, a to navzdory všem ekonomickým a tržním nesnázím uplynulého období.  Rostoucí poptávka napříč našimi modelovými řadami nahrává naší strategii nabízet zákazníkům při přechodu k elektrické mobilitě možnost volby mezi spalovacím, čistě elektrickým a hybridním pohonem. Již letos přitom zahájíme uvedení šesti nových elektromobilů modelem Elroq. Náš obchodní model je stabilní, i když zůstáváme ostražití vůči novým výzvám na nepředvídatelném globálním trhu. I nadále se soustředíme na to, co zákazníci vyžadují, a na neustálé zvyšování naší schopnosti rychle reagovat na vývoj trhu, včetně investic do soustavného rozvoje našich zaměstnanců, abychom společnosti Škoda Auto zajistili perspektivní budoucnost.“

Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing, dodává: „Loni jsme u celosvětových dodávek zákazníkům dosáhli výrazného meziročního nárůstuo 18,5 %, což představuje 135 500 vozidel. Naším nejdůležitějším trhem zůstává Evropa, v Západní Evropě jsme posílili o 27,4 % a zajistili jsme si sedmou pozici mezi nejúspěšnějšími značkami na kontinentu. K vynikajícími výsledku výrazně přispělo Německo, náš největší trh, kde jsme zaznamenali meziroční navýšení dodávek o 23 600 vozů, dále Spojené království s odbytem zvýšeným o 20 700 vozů a Česká republika s nárůstem o 16 600 vozů. Enyaq se stal nejprodávanějším elektrickým vozem v České republice a na Slovensku a dostal se mezi nejžádanější elektromobily v dalších klíčových evropských trzích, například v Německu byl v listopadu a prosinci vůbec nejprodávanějším elektromobilem. Mimo Evropu jsme dosáhli významného milníku v Indii, kde jsme překonali hranici 100 000 dodaných vozů za poslední dva roky, a byli jsme také úspěšní na dalších trzích, jako je Turecko nebo Tchaj-wan. Navíc jsme vstoupili na vietnamský trh a zahájili novou strategickou spolupráci v Kazachstánu.“

Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právo, uvádí: „Dodávky 866 800 vozů po celém světě v uplynulém roce dokazují, že i v ekonomicky náročných dobách naše modelové portfolio přitahuje velký zájem díky vynikajícímu poměru ceny a kvality. Naším závazkem pro následujících dvanáct měsíců bude v takto nastaveném kurzu setrvat. Zvýšením efektivity a produktivity můžeme ve střednědobém horizontu dosáhnout ještě vyšší ziskovosti. S pomocí úsporného programu Next Level Efficiency+, přísné nákladové disciplíny a prostřednictvím výhod nabízených umělou inteligencí a robotickou automatizací procesů vytváříme nezbytný manévrovací prostor pro další investice v budoucnosti a elektrifikaci naší modelové nabídky.“

Na cestě do elektrické budoucnosti
Rodina plně elektrických vozů Škoda Enyaq zaznamenala v uplynulém roce nárůst dodávek o více než 50 procent. Tento úspěch znovu potvrzuje, že strategie elektrifikace je správná. Škoda Enyaq byla v roce 2023 nejprodávanějším elektromobilem v České republice a také na Slovensku. V dalších evropských zemích, jako je Švýcarsko, Německo, Finsko, Norsko nebo Nizozemsko, se umístila mezi pěti nejprodávanějšími elektromobily. Ve snaze oslovit ještě více zájemců o elektrifikovaný pohon nabízí Škoda u nedávno představených nových generací oblíbeného SUV Kodiaq a modelu Superb také plug-in hybridní verze s dojezdem na elektřinu více než 100 km.

Překonání důležitých milníků internacionalizace
Pro využití potenciálu, jaký nabízí celý region ASEAN, vstoupila Škoda Auto v září na vietnamský trh. Tato země má předpoklady pro největší růst v oblasti a očekávaný roční objem prodeje vozů Škoda po roce 2030 přesahuje 40 000 automobilů. Vietnam rovněž poskytuje významné synergie s aktivitami společnosti v Indii. V nedávno otevřeném logistickém centru v Púně se budou indické modely Slavia a Kushaq připravovat ve formě kompletně rozložených sad (CKD – Completely Knocked Down) na export do Vietnamu ke konečné montáži. V Indii oslavila Škoda Auto významný milník: během posledních dvou let zde dodala zákazníkům 100 000 vozů. Automobilka také navázala strategickou spolupráci s novým partnerem v Kazachstánu, kde brzy znovu vstoupí na trh a bude lokálně montovat modely Octavia, Kamiq, Karoq a Kodiaq.

Celosvětové dodávky vozů v roce 2023 ve vybraných prodejních regionech:

Dodávky vozů Škoda zákazníkům v roce 2023
(v kusech, zaokrouhleno, po modelech; změna v % oproti roku 2022):
Škoda Octavia    191 900; +36,0 %
Škoda Kamiq    116 500; +21,0 %
Škoda Kodiaq    105 900; +12,1 %
Škoda Karoq    100 100; +14,1 %
Škoda Fabia    94 400; +1,9 %
Škoda Enyaq    81 700; +52,1 %
Škoda Superb    67 ,400; +10,9 %
Škoda Scala    59 200; +49,8 %
Škoda Kushaq    26 600; -0,6 %
Škoda Slavia    19 900; -4,9 %
Škoda Rapid    3 300; -81,0 %

Škoda Auto dodala v roce 2023 celosvětově 866 800 vozů
Česká automobilka zvýšila dodávky oproti předchozímu roku o 18,5 %. I přes náročné prostředí zaznamenala Škoda Auto růst na klíčových trzích.
Zdroj: Škoda Auto

Logo automobilky Škoda Auto
Současné logo automobilka používá od roku 2022.
Zdroj: Škoda Auto

 


Škoda Auto

  • se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
  • usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
  • efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN;
  • v současnosti nabízí zákazníkům 11 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq, Enyaq Coupé, Slavia a Kushaq;
  • v roce 2023 dodala zákazníkům celosvětově více než 866 000 vozů;
  • je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
  • jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro platformu MEB, motory a převodovky;
  • provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
  • zaměstnává celosvětově více než 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

 

Mohlo by se Vám líbit

O udržitelný zdroj bílkovin se starají na hmyzí farmě roboty KUKA

Šest robotů společnosti KUKA pracuje na největší a první komerční hmyzí farmě v Dánsku. Firma ENORM Biofactory zde chová larvy much Hermetia illucens, z nichž […]

Jak privátní 5G sítě pomáhají rozvoji chytré výroby?

Thorsten Lutz ze společnosti Panasonic TOUGHBOOK se zamýšlí nad dopadem implementace privátních 5G sítí do průmyslové výroby. Sektor výroby a průmyslu čelí mnoha výzvám, včetně […]

Grumant: Produktivní nástroje pro vrtání

Efektivita je slovo, které se v dnešní době skloňuje snad v každé firmě. Ve strojírenství to znamená neutuchající úsilí při hledání nových technologií, postupů a v neposlední řadě produktivnějších […]