Automotive

09. ledna 2024 11:24

Kia vyvíjí technologii integrovaných sněhových řetězů na bázi slitiny s tvarovou pamětí

  • Stiskem tlačítka se uvnitř kola s pneumatikou aktivuje slitina s tvarovou pamětí, která začne fungovat jako sněhový řetěz
  • Opakovaně použitelná technologie (která je předmětem probíhajícího patentového řízení) využívá klíčové vlastnosti slitin s tvarovou pamětí, tedy schopnosti vracet se do původního tvaru
  • Navrhovaná inovace šetří řidičům čas s nasazováním sněhových řetězů; zároveň zvyšuje bezpečnost za nečekaného a hustého sněžení
  • Společný projekt značek Kia a Hyundai Motor spočívá ve zvážení sériové výroby systému – v návaznosti na další vývoj technologie, testování životnosti i funkčnosti a homologační zkoušky

Společnosti Kia Corporation a Hyundai Motor Company dnes představily novou technologii pneumatik s integrovanými sněhovými řetězy ke zvýšení bezpečnosti provozu v zimě. Video je ke zhlédnutí na kanálu YouTube.

Technologie pneumatik s integrovanými sněhovými řetězy využívá moduly ze slitiny s tvarovou pamětí, které jsou zabudovány dovnitř kola s pneumatikou. Moduly se za působení elektrického proudu vysunou ven, a plní tak funkci ‚sněhového řetězu‘.

Uvedená technologie – na rozdíl od klasických sněhových řetězů s obtížným nasazováním a sundáváním – umožňuje jednoduchým stiskem tlačítka automaticky aktivovat sněhové řetězy ze slitiny s tvarovou pamětí, a zvýšit tak bezpečnost jízdy na vozovkách pokrytých sněhem.

„Tato inovace, která se doufejme jednoho dne objeví na vozech Kia a Hyundai, dokládá naše zasazení proměňovat vyspělé technologie v praktická řešení, z nichž mají zákazníci prospěch,“ uvedl Joon Mo Park, vedoucí týmu vývoje pokročilých technologií pro podvozky. „Budeme pokračovat ve vývoji technologií s přidanou hodnotou pro zákazníky, zvyšujících bezpečnost a praktičnost našich vozidel.“

Technologie pneumatiky s integrovaným sněhovým řetězem má podobu obutého kola, které je opatřeno radiálními drážkami v pravidelných rozestupech (podobně jako např. pizza); v těchto drážkách jsou pak zabudovány moduly ze slitiny s tvarovou pamětí.

Uvedená technologie je postavena na schopnosti slitin s tvarovou pamětí se po vystavení účinkům elektrického proudu vracet do původního tvaru. Za běžné jízdy je slitina s tvarovou pamětí uvnitř kola stlačena do tvaru písmene ‚L‘, a není tak v kontaktu s povrchem vozovky. Stiskem tlačítka se sepne elektrický obvod, který nutí slitinu s tvarovou pamětí vrátit se do původního tvaru; materiál změní tvar na ‚J‘, čímž se modul vytlačí ven z pneumatiky, kdy díky kontaktu s vozovkou zlepšuje záběrové schopnosti, stabilitu a bezpečnost na zasněžených cestách.

Pokud by se vzorek pneumatiky běžnou jízdou opotřeboval až k povrchu modulů, řidič tento stav snadno pozná, aby pneumatiky včas vyměnil za nové.

Na technologii byly podány patentové přihlášky v Jižní Koreji a Spojených státech. Společnosti Kia a Hyundai Motor mají v plánu věnovat se dalšímu vývoji technologie i zkouškám životnosti a funkčnosti, resp. následně absolvovat homologační zkoušky za účelem sériové výroby pneumatik.

Sledujte Kia na Twitteru @KIACzech

 


Společnost Kia Czech s.r.o.

Kia Czech (www.kia.cz) je výhradním dovozcem nových vozů značky Kia do České republiky, ve které působí již 30 let. Za dobu své existence prodala přes 148 tisíc automobilů. Aktuálně nabízí 14 modelů včetně nabídky alternativních pohonů (3x HEV, 5x PHEV, 5x BEV), kterou Kia disponuje od roku 2014. Distribuční síť značky čítá 59 prodejních a servisních míst. Kia se řadí mezi TOP 5 nejprodávanějších značek v ČR. Je dlouhodobým partnerem Autodromu Most se zaměřením na bezpečnost silničního provozu. Od roku 2009 dárcem Nadace Naše dítě a třetí sezónu hrdým partnerem hokejové legendy Jaromíra Jágra i dodavatelem vozů pro hokejový klub Rytíři Kladno.

Kia Corporation

Kia Corporation (www.kia.com) je globální značka s vizí vytvářet řešení trvale udržitelné mobility pro spotřebitele, komunity a společnosti po celém světě. Kia, zal. roku 1944, poskytuje řešení „mobility“ již přes 75 let. Společnost zaměstnává 52 tisíc pracovníků po celém světě, je přítomna na více než 190 trzích, provozuje výrobní závody v šesti zemích a ročně prodává přibližně tři miliony vozidel. Kia kráčí v čele snah o všeobecné prosazování elektrifikovaných vozů i elektromobilů s akumulátorovým pohonem a rozvíjí stále širší nabídku služeb mobility pomáhajících milionům lidí po celém světě vybrat si optimální způsob přepravy. Slogan značky ‘Movement that inspires’ je odrazem nových záměrů Kia inspirovat zákazníky novými nápady prostřednictvím produktů a služeb.

Kia Europe

Kia Europe je prodejní, marketingová a servisní divize společnosti Kia Corporation. Společnost se sídlem v německém Frankfurtu poskytuje služby v rámci 39 trhů napříč Evropou a oblastí Kavkazu.

Mohlo by se Vám líbit

OSTROJ roste a přijme desítky nových lidí. Zájem je hlavně o svářeče a zámečníky

Rostoucí opavská strojírenská firma OSTROJ plánuje v letošním roce přijmout přibližně 80 nových pracovníků. Společnost hledá zejména zkušené kandidáty na svářečské a zámečnické pozice, kterým chce […]

Kopřivnická Tatra získala dotaci na vývoj nákladního bateriového elektromobilu

Automobilka Tatra Trucks se v posledních letech vedle produkce standardních nákladních vozidel intenzivně věnuje i vývoji automobilů s alternativními typy pohonů. Nedávno se jí podařilo […]

Specializovanými diskusními fóry sází drupa 2024 na silná témata budoucnosti

Náhledy hluboko do budoucnosti oboru tisku a papíru, propojování technologických lídrů s nováčky a uživateli, cílené zaměření na přední trendy oboru: pětice specializovaných diskusních fór veletrhu drupa 2024 […]