Automatizace + Robotizace

25. května 2021 23:45

Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota

  • Robot odebírá a ukládá na pozici kované hřídele převodovek, které jsou určené k dalšímu zpracování
  • Rozvinuté algoritmy vyhodnocují záběry 3D kamer a na jejich základě řídí pohyby robota
  • Společnost ŠKODA AUTO si tento chytrý manipulační systém vyvinula sama, a podporuje tak rozšiřování knowhow v oblasti automatizace výroby

ŠKODA AUTO míří ve svých českých závodech s automatizací výroby stále vpřed. Při výrobě automatických sedmistupňových přímo řazených převodovek v závodě na výrobu komponentů ve Vrchlabí nyní místo pracovníků vykonává komplexní pracovní kroky při manipulaci s výkovky chytrý manipulační robot. V rámci systematického rozšiřování know-how v oblasti automatizace výroby vyvinula společnost ŠKODA AUTO tento systém sama.

Vedoucí závodu společnosti ŠKODA AUTO ve Vrchlabí Ivan Slimák vysvětluje: „V našem vysoce moderním závodě definujeme nová měřítka digitalizace výroby a další krok jsme učinili právě s novým chytrým manipulačním robotem. Využíváme rozvinutých algoritmů a možnosti detekce obrazu k tomu, abychom tyto procesy uspořádali co možná nejefektivněji a současně zlepšili i ergonomii pracovišť pro naše pracovníky. Princip chytré manipulace zvaný smart handling budeme postupně rozšiřovat i na další oblasti výroby.“

Inzerce

Na začátku výrobního procesu dodávají autonomní roboty surové výkovky hřídelí převodovky v paletách k CNC obráběcím linkám. Naváděny jsou přitom senzorickými technologiemi internetu věcí (Internet of Things). Nový chytrý manipulační robot odebírá surové díly z palet a umísťuje je na vstupní dopravník obráběcích center. Následně odebírá obrobené díly převodovek a odkládá je do přepravního koše. V obou pracovních krocích přemístí robot za směnu celkem 900 kilogramů. Zaměstnanci, kteří tuto těžkou práci doposud vykonávali, budou nyní plnit nové úkoly při výměně nástrojů a při měření.

Technicky je nový proces založen na principu digitální detekce obrazu. 3D kamera zaznamenává pozici výkovků, které jsou náhodně uloženy v paletě. Na základě obrazu z kamery algoritmus stanoví, který z dílů je pro uchopení chapačem robotu optimálně dosažitelný a následně propočítá potřebné pohyby. Robot pak přesune surový díl k obrobení a poté jej zase odebere, aby jej odložil do přepravního koše. Po jeho naplnění si robot vymění chapač a připraví koš k odvozu. Celý proces je plně automatizován a probíhá velmi efektivně.

Od první studie proveditelnosti až po nasazení v rámci sériového provozu uplynulo jen jedenáct měsíců. Nyní instalované řešení pro smart handling společně koncipovala a implementovala různá oddělení automobilky. Smart handling je tak jedním z mnoha automatizačních projektů v závodě ve Vrchlabí.

ŠKODA AUTO ve svých českých závodech rozvíjí automatizaci výroby. Při výrobě převodovek v závodě na výrobu komponentů ve Vrchlabí nyní při manipulaci s výkovky pomáhá nový robot (Zdroj: ŠKODA AUTO)

Další autonomní dopravní systém přiveze obrobené díly z oblasti mechanického obrábění do měřicího centra, kde budou precizně proměřeny.

Surové díly pro hřídele a ozubená kola k CNC obráběcím strojům přiváží autonomní robot, přičemž objednávání a odvolávky dílů probíhají rovněž automaticky. Denně robot přepraví přibližně 50 000 surových dílů.

V závodě ve Vrchlabí vyrábí automobilka denně více než 2300 kusů automatických sedmistupňových přímo řazených převodovek (DSG) DQ200. Ty se používají v četných modelech vyráběných společností ŠKODA AUTO i ve vozech dalších koncernových značek. V roce 2019 společnost ŠKODA AUTO vyrobila třímiliontou převodovku DQ200.

Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota Nový chytrý manipulační robot odebírá surové díly z palet a umísťuje je na vstupní dopravník obráběcích center. Následně odebírá obrobené díly převodovek a odkládá je do přepravního koše. Zdroj: ŠKODA AUTO

Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota Na základě obrazu z kamery algoritmus stanoví, který z dílů je pro uchopení chapačem robotu optimálně dosažitelný a následně propočítá potřebné pohyby. Robot pak položí surový díl na vstupní dopravník obráběcího stroje a po obrobení jej zase odebere, aby jej uložil do přepravního obalu. Zdroj: ŠKODA AUTO

Pro další informace, prosím, kontaktujte:

Tomáš Kotera
Vedoucí komunikace podniku a interní komunikace
T +420 326 811 773
tomas.kotera@skoda-auto.cz

Martina Gillichová
Tisková mluvčí pro závody Kvasiny a Vrchlabí
T +420 730 862 526
martina.gillichova@skoda-auto.cz


www.skoda-storyboard.com

Mohlo by se Vám líbit

Tatra Trucks má novou konstrukční kancelář v Brně, v blízké době přibude další v Ostravě

Kopřivnická automobilka nastartovala procesy restrukturalizačních kroků a investic, která mají výrazně zvýšit objem produkce a také zefektivnit její chod v mnoha oblastech. Kvůli navýšení výroby i […]

Pozvánka na 8. ročník konference „Očekávaný vývoj odvětví kolejových vozidel v ČR a ve světě“

Pozvánka na 8. ročník konference: konferenci: „Očekávaný vývoj odvětví kolejových vozidel v ČR a ve světě“, která se koná dne 24. 4. 2024 v Brně, v kongresovém centru Quality Hotel […]

Siemens a NVIDIA rozšířily spolupráci v oblasti generativní AI pro imerzivní vizualizaci v reálném čase

Nové řešení propojuje platformu Siemens Xcelerator s aplikačními rozhraními NVIDIA Omniverse Cloud API pro kolaborativní vizualizaci podporovanou generativní umělou inteligencí (AI) Společnosti Siemens a NVIDIA […]