Automatizace + Robotizace

12. července 2023 10:36

Robotické rukavice pomohou ovládat dopravní konvoje

Konvoje aut, dronů, lodí či zásobovacích vozíků ovládané robotickými rukavicemi, to už není vzdálená budoucnost. Tým výzkumníků z Centra dopravního výzkumu (CDV) a odborníků společnosti IMSEA vyvíjí přenosnou platformu spojenou s virtuální realitou, která uživatelům umožní ovládat autonomní dopravní systémy pomocí gest rukou. Výzkum s názvem RoTAS podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR) částkou 5,6 mil. Kč v Programu DOPRAVA 2020+.

Nově navržená platforma ve formě robotických rukavic propojených s virtuální realitou, případně rozšířenou realitou, by uživateli měla umožnit přirozenými pohyby efektivně regulovat více než jeden stroj. Uživatel by již pomocí rukavice nedržel například imaginární volant a z polohy rukou by bylo zřejmé jeho natočení. V projektu budou definovaná ovládací gesta určující, které úkony má autonomní systém provést. Musí být přesně vymezena, aby nedocházelo k jejich záměně.

Zájem o rozvoj autonomních vozidel stoupá. Automatizovaná, digitálně a elektronicky propojená vozidla představují budoucnost nejen v dopravě, proto podporu podobných výzkumů považujeme za smysluplné,“ uvedl předseda TA ČR Petr Konvalinka.

Tým expertů vytváří koncept pro prostředí, které se stále dynamicky mění a kde nelze naplánovat trvalé dopravní trasy. Zprostředkovaný 3D přenos s vizualizací dráhy by měl umožnit sloučení jednotlivých vozidel, která jedou těsně vedle sebe do konvojů. Gesty rukou bude uživatel schopen intuitivně plánovat a korigovat trasy autonomních systémů, tyto trasy multiplikovat, určovat lídry konvojů atd. Zvládne tedy reagovat na několik systémů zároveň. Takzvané četování, neboli Platooning, snižuje spotřebu paliva a emise, je rychlejší, ekonomičtější a také bezpečnější. „Zabýváme se rozvojem technických a technologických komponentů systému, který podporuje provoz a rozvoj autonomních vozidel, z velké části se dotýká zpracování obrazu a tvorby zprostředkování reality ve virtuálním prostředí. Nedílnou součásti řešení je využití robotiky, umělé inteligence a obecně digitálních technologií v dopravě. Systém ve virtuálním prostředí doplní metodologie,“ popisuje základní technologie užité ve výzkumu Radim Luža ze společnosti IMSEA.

Virtuální realita (VR) s ovládáním prostřednictvím robotických rukavic je podstatou celého projektu. Experti chtějí vytvořit uživatelské prostředí odrážející realitu ve VR, a to jak s reálným výhledem z vozidel, tak bez něj, tedy na mapovém podkladu. Virtuální realita je v projektu uchopena jako metoda, která rozšiřuje ostatní způsoby řízení a operátor se s jejím použitím stává aktivním prvkem. Díky zprostředkované realitě bude schopen předvídat případy, kdy je potřeba systém zkorigovat. Proto se výzkum zároveň zaměřuje na lidský faktor. „Zkoumáme psychologicko-fyzickou zátěž, které by byl případný uživatel platformy vystaven, i uživatelskou přívětivost interakce člověka se strojem. Hledáme limity navrženého řešení i nové možnosti,“ informoval Štěpán Křehlík.

Metodika, jak tým doufá, bude odrážet výsledky výzkumu, které pomohou s vytvořením legislativy pro zavádění autonomní dopravy s poskytováním lidské inteligence na vyžádání. „Specifikujeme v ní i požadavky a doporučení na kvalifikaci telenavigátorů s ohledem na zajištění bezpečnosti v uzavřených areálech i v běžném provozu, kde nalezne při doručování zásilek tzv. „v poslední míli“ tento systém velké uplatnění, i s ohledem na kategorie vozidel, kterým navigátor poskytuje lidskou inteligenci,“ dodal Štěpán Křehlík z CDV.

Výzkum by měl skončit v závěru roku 2024.

Mohlo by se Vám líbit

Robotizace se vyplácí. OSTROJ rozšiřuje kovárenskou výrobu

Česká strojírenská společnost OSTROJ rozšiřuje produkci zápustkových výkovků pro automobilový koncern Volkswagen. Díky investici do moderní robotické kovací linky se opavské společnosti podařilo významně zvýšit […]

Inovativní podlahové desky con-pearl®: Nová éra užitkových vozidel

Je čas na něco nového! Alternativou dřevěných podlah a obložení stěn užitkových vozidel a dodávek jsou nově polypropylenové voštinové desky con-pearl®. Jsou o cca 50 […]

Tatra Trucks má nejmladšího ředitele výzkumu a vývoje ve své historii

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub Pončík, který spojil svou profesní dráhu s nejstarší českou automobilkou již […]