Plasty

28. září 2024 08:48

Budoucností baterií mohou být šroubovité polymery. Zvyšují výkon a pak se rozloží

Výzkumníci se v posledních letech intenzivně zabývají problematikou využití pevných elektrolytů jako možných komponentů pro systémy ukládání energie, zejména pro polovodičové baterie.  Vědci z University of Illinois Urbana-Champaign pak nedávno vytvořili peptidové polymerní elektrolyty se spirálovou strukturou, které zlepšují výkon polovodičových baterií. Jsou navíc ekologicky šetrné, protože je lze po skončení jejich životnosti rozložit a recyklovat.

Tyto materiály představují bezpečnější alternativu k tradičním kapalným elektrolytům, které umožňují pohyb iontů v článku a jsou běžně používány v dnešních bateriích. Nicméně, pro dosažení vyšší výkonnosti současných pevných polymerních elektrolytů a jejich využití v materiálech nové generace jsou zapotřebí nové přístupy.

Vědci zkoumali vliv šroubovicové sekundární struktury na vodivost peptidových polymerních elektrolytů v pevné fázi. Zjistili, že šroubovicová struktura má výrazně vyšší vodivost než dosud používané struktury. Také objevili, že delší šroubovice zvyšují vodivost a že šroubovicová struktura zlepšuje celkovou stabilitu materiálu vůči teplotním a napěťovým změnám.

„Tyto inovace bedlivě sledujeme, protože bateriové produkty ve svém portfoliu máme více než 30 let a disponujeme také širokou nabídkou AKU techniky určenou pro profesionální i domácí využití, kterou neustále rozšiřujeme,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Protože materiál je vyroben z peptidů, může se rozložit zpět na jednotlivé monomerní jednotky pomocí enzymů nebo kyseliny, když baterie doslouží. Recyklace by tedy probíhala zcela ekologicky, což je velmi důležitý ohled nového přístupu. „Inovace v bateriovém průmyslu, které mají navíc ekologický potenciál jsou širokou veřejností nejen v automobilovém průmyslu, ale napříč segmenty, velmi očekávány,“ říká Milan Beutl, ředitel Anytime carsharing.

A bateriový pohon se začíná pomalu prosazovat i v zemědělství. Sem vstupuje elektrifikace pomalu, důvodem jsou limity baterií pro velká a energeticky náročná vozidla jakož i nedostatečná infrastruktura pro dobíjení.  „I zde se však elektrifikace začíná prosazovat také. Společnost Weidemann loni uvedla na trh plně elektrický kolový nakladač a v minulých týdnech pak představila vlajkový produkt v této oblasti společnost Fendt,“ říká Josef Sečkař ze společnosti Agromex. A také v tomto segmentu vyhlíží nové inovace, které zde mohou využití tohoto pohonu urychlit.

 

 

Mohlo by se Vám líbit

Oneindustry Vás zve do expozice na WORLD OF MACHINING 2025 Co? Kde? Kdy? Jak? (vstupné, parkování, příjezd)

Co? Rádi bychom Vás touto cestou pozvali do naší expozice na druhý ročník výstavní akce kovoobráběcího světa s názvem WORLD OF MACHINING, neboli SVĚT OBRÁBĚNÍ. Filozofie […]

Siemens na MSV představí řešení a inovace pro vyšší produktivitu a konkurenceschopnost

Expozice společnosti Siemens se na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2025 zaměří na produkty, řešení a inovace, které průmyslovým firmám pomáhají dosáhnout vyšší produktivity a konkurenceschopnosti. Představí se […]

»měřitelný úspěch« od ZOLLER

ZOLLER »venturion« – modulární prémiová řada měřicích a seřizovacích přístrojů – úspěšný příběh trvající desítky let  Osmdesátiletá historie společnosti ZOLLER se pyšní řadou inovací a […]