Automatizace + Robotizace

10. ledna 2019 13:44

Coboti z Continentalu zvládají i roli barmana

Zaměstnanci si užívají zasloužený relax, ale jejich robotickým kolegům teprve začala noční směna. Tak to vypadalo na vánočním večírku společnosti Continental z Brandýsa nad Labem, která ve výrobě využívá tzv. kolaborativní roboty (coboty). Dva z nich inženýři Continentalu přeprogramovali tak, aby na akci plnili roli barmana. Dodavatel elektroniky do automobilů v současné době „zaměstnává“ třináct cobotů a plánuje přidávat další. Vizí firmy je mít na konci roku 2019 stovku těchto mechanických pomocníků, kteří budou za lidi vykonávat rutinní opakované činnosti.

Na výrobní lince závodu v Brandýse nad Labem coboti přemisťují produkty z místa na místo, případně provádí jejich jednoduché testování. To na večírku dvě robotická ramena spolupracovala při nalévání vína. Dát cobotům novou roli nebylo příliš složité, příprava zabrala inženýrům asi tři hodiny. „Během tréninku šla cobotům manipulace se sklem hladce, ale při ostré akci se jim bohužel podařilo rozbít jednu lahev,“ říká s úsměvem Michal Jeřábek, Industrial Engineer v brandýském Continentalu.

Firma dodávající elektroniku pro přední světové automobilky řeší automatizaci dlouhodobě a jedním z hnacích impulsů je nedostatek lidí. V továrnách, kde se vykonávají rutinní opakované činnosti, je to zvlášť citelné. Myšlenka nasadit roboty, včetně kolaborativních, tak reagovala na tento problém současně se snahou zlepšit ergonomii pracovního prostředí. Třeba v případech, kdy člověk funguje „jen“ jako přenašeč dílů mezi pracovišti.

„Cílem však není a nikdy nebude nahradit lidi ve výrobě roboty. Existují aplikace, kde robot člověka nedokáže plně zastoupit, případně jen za podmínek, které pro podnik nejsou rentabilní. Ale díky jejich nasazení můžeme převádět pracovníky na jiné, smysluplnější pozice. To, že by kvůli robotům lidé u nás přišli o práci, opravdu nehrozí,“ doplňuje František Sahula, manažer týmu inženýrů výrobních zařízení a další člověk, který stojí za nápadem zpestřit firemní večírek.

V současnosti se programování cobotů v brandýském Continentalu věnuje několik inženýrů na plný úvazek. „Naprogramovat samotného cobota je otázkou několika hodin, ve výrobě však musí cobot spolupracovat s lidmi i s dalšími zařízeními, jako jsou třeba testery nebo dopravníky. A v tom spočívá naše největší práce – musíme cobota „připravit“ na nejrůznější scénáře a říct mu, jak se v každé situaci zachovat,“ uvádí Jeřábek. „Takové odlaďování pak trvá týdny, někdy i měsíce.“

Continental v Brandýse nad Labem patří mezi tradiční dodavatele automobilek. Vyrábí interiérovou elektroniku (autorádia, multimediální systémy a jejich přední displeje, palubní přístroje, ovládací panely klimatizací), telematiku, eCall systémy a řídící jednotky palivových systémů. S jeho produkty se můžete setkat ve značkách jako VW, Škoda, BMW, Fiat, Toyota, Volvo a řadě dalších.

www.continental-corporation.com

Mohlo by se Vám líbit

Robotika, automatizace a inovace: Pardubice přivítají Technology Days 2025

Výrobní podniky čelí stále větším nárokům na efektivitu, kvalitu, digitalizaci a flexibilitu. Odpovědí jsou moderní technologie, které propojují automatizaci, robotiku a pokročilá výrobní řešení. Právě […]

Rekordní výroba a stabilní růst: Český automobilový průmysl motorem ekonomiky i v dalších letech

Rekordní produkce, meziroční nárůst exportu o 3,1 % a celkové tržby dosahující téměř 1,6 bilionu korun – to jsou klíčové ukazatele, charakterizující vývoj roku 2024 […]

Zařízení Ixxat Mobilizer přinášejí zásadní změnu při testování i výrobě automobilů

Společnost HMS Networks představila pod svou produktovou značkou Ixxat nejmodernější komunikační brány řady Mobilizer pro automobilový průmysl. Komunikační brány Mobilizer jsou navrženy tak, aby splňovaly […]